10 خرداد 1401 - 1:03 ب.ظ

خودسری در قیمت گذاری:

ماهیگیری از آب گل‌آلود در بازار کالا و خدمات گیلان

این روزها در گیلان با وجود کاهش قیمت برخی اقلام اساسی، شاهد قیمت پرانی و افزایش‌های خودسرانه و زیرپوستی در برخی خدمات و محصولات هستیم که پیش از این نیز به بهانه های مختلف به دنبال افزایش بودند و به اعتقاد متولیان امر اصلاح قوانین و جریمه های سنگین می تواند با آنگونه اقدامات مقابله کند.

این روزها در گیلان با وجود کاهش قیمت برخی اقلام اساسی، شاهد قیمت پرانی و افزایش‌های خودسرانه و زیرپوستی در برخی خدمات و محصولات هستیم که پیش از این نیز به بهانه های مختلف به دنبال افزایش بودند و به اعتقاد متولیان امر اصلاح قوانین و جریمه های سنگین می تواند با آنگونه اقدامات مقابله کند.

به گزارش ایرنا، آنچه بیش از همه این روزها مردم به خصوص گیلانی ها را می رنجاند، سوء استفاده برخی از طرح اصلاح ارز ترجیحی برای افزایش قیمت برخی از محصولات و خدماتی است که نه تنها هیچ ارتباطی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشته و ندارند، بلکه هر بار به بهانه های مختلف و بعضاً بی ربط شاهد افزایش نرخ این بخش از کسبه هستیم.  بیشترین این قیمت پرانی ها در بازار گیلان در بخش پوشاک، فروش محصولات به اصطلاح ارگانیک، لوازم تحریر، بازار میوه و تره بار و خدمات فنی دیده می شود که برعکس محصولات فروشگاهی فاقد برچسب قیمت هستند و عملا با دستی باز و بدون محدودیت نرخ تعیین می کنند. البته بسیاری این محصولات و خدمات یاد شده به تازگی و به بهانه سال نو با نرخ های جدید به استقبال مردم رفتند.

***** خودسری در قیمت گذاری

گیلان نیز همراه با سراسر کشور از ۲۳ اردیبهشت با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی و مردمی سازی یارانه ها همراه شد. براساس این طرح برای ۲ ماه یارانه نقدی در اختیار مردم قرار گرفت و مقرر شد پس از ۲ ماه با هوشمند سازی این طرح وارد مرحله ای جدید شود. طبق این طرح قیمت برخی محصولات که پیش تر از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می کردند و سابقه ای عمیق از فساد و رانت داشتند، اصلاح شد و دولت حداکثر قیمت را برای چهار محصول اساسی یعنی مرغ و تخم مرغ، روغن و ماکارونی را به صورت مصوب اعلام کرد. براساس همین مصوبه نرخ ۲ محصول پروتئینی و پرحاشیه یعنی مرغ و تخم مرغ به ترتیب با حداکثر ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و ۴۱ هزار تومان برای هر کیلو قیمت گذاری شد. اما همانطور که پیش‌بینی شد، نه تنها قیمت مرغ به این سطح نرسید، بلکه با کاهش حدود ۳۰ درصدی مواجه شد و اکنون نیز با بازاری ثابت در این ۲ محصول مواجه هستیم. البته در برخی دیگر از اقلام خوراکی همچون ماکارونی، روغن و محصولات لبنی نیز شاهد اصلاح قیمت بودیم که در راستای طرح اصلاح ارز حرکت می کنند.  دغدغه و انتقاد اساسی امروز مردم به خصوص قشر آسیب پذیر افزایش بی دلیل محصولات و همچنین خدماتی است که پیشتر نیز به تازگی تغییر نرخ داشته است و فاقد برچسب قیمت هستند و نمی‌توان بر روی آن برچسب قیمت نصب کرد. از نرخ کرایه تاکسی گرفته تا سبزی ، میوه و تره‌بار و همچنین انواع مواد غذایی و پوشاک، کیف و کفش که نرخ آنها متغیر و ثابت نیست و هر فروشنده‌ای به قیمت دلخواه و سلیقه خود آن محصول را به فروش می‌رساند که این امر برای مردم به خصوص قشر آسیب پذیر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

**** آب گل آلود در بازار میوه و تره بار

اما دیگر معضل و مشکل موجود، نرخ های متفاوت سبزی و تره بار و همچنین میوه ها است که هر مغازه و فروشگاهی با قیمتهای متفاوت این محصولات را به فروش می رسانند چون این محصولات برچسب قیمت ندارند و نرخ تفاوت این محصولات در بعضی از فروشگاه‌ها حتی به کیلویی چند ۱۰ هزار تومان نیز می‌رسد. به طور مثال قیمت انواع زردآلو و هلو در یک میوه فروشی کیلویی حدود ۵۰ الی ۶۰ تومان بود اما همان میوه در میوه فروشی دیگری از کیلویی ۸۰ الی یکصد هزار تومان به فروش می رفت که فروشنده این میوه فروشی در جواب سوال خبرنگار نسبت به این قیمت گفت امروز میدان تره بار، میوه ها گران بود. این در حالی است که اگر قیمت میوه گران باشد باید همه فروشندگان میوه تره بار این افزایش قیمت را لحاظ کنند، درحالیکه شاهد طیف متفاوتی از نرخ گذاری برای یک محصول مشابه هستیم.

***** فرقی نمی‌کند بهانه چیست؛ پوشاک و سریال مداوم افزایش قیمت

اما بیشترین تفاوت قیمت را می توان در بازار البسه و پوشاک مشاهده کرد که هر دستفروش و مغازه داری با قیمتهای متفاوت این اجناس را به فروش می رسانند و حتی تفاوت قیمت یک لباس مشابه در ۲ مغازه مختلف، به بیش از چندصد هزار تومان نیز می رسد. اکثر فروشندگان لباس قبل و بعد از عید نیز درصدی را روی نرخهای خود می کشند و اعتقاد دارند که چون حقوق ها افزایش یافته و از سوی دیگر کرایه مغازه نیز هر سال افزایش می یابد، ما نیز باید این افزایش قیمت را روی لباس ها اعمال کنیم. این در حالی است که برای فروشندگان لباس ، حدود ۳۰ درصد سود در نظر گرفته شده است، اما اکثر این لباس ها با سود بیش از چندصد درصد بفروش می رسد و متاسفانه کسی هم ناظر بر این مسئله نیست؛ زیرا این محصولات برچسب قیمت ندارند و هر مغازه دار و یا دستفروشی، با قیمتهای متفاوت البسه ، کیف، کفش و کتانی را به فروش می رساند که خرید و تهیه این محصولات نیز یکی از دغدغه های بخش آسیب‌پذیر جامعه است.

***** اصلاح میزان جریمه، مانع بزرگ برای گرانفروشی

مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز گیلان نیز به ۲ مقوله گرانی و گرانفروشی اشاره و اظهار کرد: با وجود اینکه واحدهای صنفی آخرین حلقه توزیع هستند، گرانی نیز روی فروش آنان تاثیر دارد اما این دلیل نمی‌شود که این واحدهای صنفی گرانفروشی کنند. مهدی شریفی افزود: متاسفانه یکی از دلایل عمده گرانفروشی و عدم برچسب قیمت و همچنین عدم ارایه فاکتور توسط بعضی از واحدهای صنفی به بازرسان، مبالغ کم جریمه‌ها است زیرا این و احدهای صنفی حاضرند که جریمه شوند اما با بازرسان همکاری نداشته باشند. مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز گیلان بیان کرد: به هر حال نظارت و بازرسی ها با جدیت دنبال می شود اما تا نرخ جریمه ها اصلاح نشود، با گرانفروشی و عدم همکاری تعدادی از واحدهای صنفی مواجه هستیم و امیدواریم که نرخ های جریمه به حدی برسد که همه فروشندگان، قوانین موجود را رعایت و با ارایه فاکتور و همچنین نصب برچسب قیمت، سودهای تعیین شده را برای فروش پوشاک و سایر ملزومات درنظر بگیرند. با توجه به اظهارنظر مسئولان، مردم انتظار دارند که کنترل و بازرسی از اینگونه کالاها بیش از پیش شود و برای فروشندگان متخلف، جریمه‌هایی درنظر گرفته شود تا دیگر کسی بیش از حد تعیین شده، کالای موردنظر را به فروش نرساند و همچنین نظارت ها هم باید مداوم و گسترده باشد.

کد خبر: 116024

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0