19 فروردین 1403 - 2:00 ب.ظ

صداوتصویرهای ماندگار سالی که گذشت

سال گذشته تعدادی دیگر از هنرمندان و اهالی تلویزیون، سینما، رادیو و دوبله، دار فانی را وداع گفتند و سکانس پایانی زندگی شان رقم خورد. در این نوشتار کارنامه تعدادی از این هنرمندان را مرور می‌‎کنیم؛ هنرمندانی که با فعالیت‌هایشان سکانس‌ها، صداها و تصاویر گوناگون و خاطره‌انگیزی برای ما به یادگار گذاشتند.

صداوتصویرهای ماندگار سالی که گذشت

پروانه معصومی

«پروانه معصومی» بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون، متولد یازدهم اسفند 1323 بود و ششم آذر 1402 در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

«گل‌های داوودی»، «ناخدا خورشید»، «جهیزیه برای رباب»، «رگبار»، «غریبه و مه»، «کلاغ»، «بی‌تا»، «پلیس جوان»، «مسافر ری» «کوچک جنگلی»، «امام علی(ع)» از جمله  فیلم ها و سریال هایی که او در آن ها بازی کرد.

زنده یاد «معصومی» برای نقش‌آفرینی در فیلم های«گل‌های داوودی» (سال 1363)، «جهیزیه برای رباب» و «شکوه زندگی» (هر دو در سال ۱۳۶۶) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد.

حسام محمودی

«حسام محمودی» بازیگر سینما و تلویزیون شامگاه دوازدهم اردیبهشت 1402 بر اثر ایست قلبی درگذشت. مرحوم «محمودی» نخستین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» «مازیار میری» بازیگری را شروع کرد و با مجموعه «گرگ و میش» «همایون اسعدیان» به شهرت رسید. فیلم «عطرآلود» «هادی مقدم‌دوست» در کنار فیلم «غریب» از آخرین آثار این بازیگر در جشنواره فجر سال ۱۴۰۱ بودند.

فیلم سینمایی «شکار حلزون» نیز با بازی وی پارسال در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. «رمانتیسم عماد و طوبا»، «آستیگمات»، «سد معبر»، «مرگ ماهی»، «امروز»، «حق سکوت»، «مردن به وقت شهریور»، «شب بیرون» و «خسته نباشید!» از دیگر فیلم‌های سینمایی این بازیگر بودند.

اسماعیل سلطانیان

«اسماعیل سلطانیان» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ۲۴ خرداد 1402 در سن ۶۹ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. «سلطانیان» سال ۱۳۳۳ در کرمانشاه متولد شد و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۹ با تئاتر به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد و همزمان در سال ۱۳۴۹ در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک کرمانشاه یک دوره شش‌ماهه را زیر نظر «آتش تقی‌پور» گذراند.

«سلطانیان» فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم «شکار شکارچی» آغاز کرد و طول جنگ تحمیلی نیز چند تئاتر در جبهه‌ها روی صحنه برد. از دیگر آثار «سلطانیان» می‌توان به بازی در «پایتخت ۲» «یوسف پیامبر(ع)»، «مرد هزارچهره»، «ستایش» و «قورباغه» اشاره کرد.

فخری خوروش

فخری خوروش بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون، بیستم خرداد ماه در سن ۹۴ سالگی دارفانی را وداع گفت. زنده یاد «خوروش» از بازیگران باسابقه تئاتر سینما و تلویزیون بود که نقش‌آفرینی‌اش در سریال‌هایی همچون «امیرکبیر»، «باغ گیلاس»، «امام علی(ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «روشن‌تر از خاموشی» در حافظه مخاطبان ماندگار شد. این بازیگر از اوایل دهه ۸۰ فعالیت خود در سینما و تلویزیون را متوقف کرده بود.

فریماه فرجامی

«فریماه فرجامی» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، نهم تیر 1402 بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت. بی‌تردید نامِ بازیگر درخشانِفیلم‌هایی همچون «پرده آخر»، «مادر»، «اجاره نشین‌ها»، «تیغ و ابریشم»، «سرب»، «نرگس» و چندین فیلم سینمایی دیگر، از خاطر سینمادوستان فراموش نخواهد شد. با وجود تمام نقاط درخشان کارنامه «فریماه فرجامی»، او بخش زیادی از دوران طلایی زندگی حرفه‌ای‌اش را به دوری از سینما گذراند.

خسرو امیرصادقی

«خسرو امیرصادقی» تهیه‌کننده و بازیگر سینما و تلویزیون، ۲۳ تیر سال گذشته دار فانی را وداع گفت. مرحوم «امیرصادقی» در بیش از ۳۰ فیلم و سریال بازی کرد و در چندین فیلم نیز به عنوان تهیه کننده حضور  داشت که از جمله سریال‌های او می‌توان به «پایتخت» اشاره کرد.

حمید منوچهری

«حمید منوچهری» گوینده، برنامه ساز و کارگردان رادیویی ۱۱ مرداد 1402 درگذشت. بیش از ۶۰ سال صدای او در رادیو و دوبله شنیده می‌شد. این پیشکسوت که در سن ۸۲ سالگی از دنیا رفت، زاده ۹ دی ۱۳۲۰ بود و به گفته خودش در سال ۱۳۳۶ در 16 سالگی با نمایش‌های رادیویی و یک سال بعد از طریق «هوشنگ کاظمی» با حرفه دوبله آشنا شد او علاوه بر گویندگی به عنوان بازیگر هم در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی حضور داشته است.

آرش میراحمدی

«آرش میراحمدی» بازیگر سینما و تلویزیون 28 شهریور به دلیل ابتلا به بیماری درگذشت. «آرش میراحمدی» سال‌ها در سینما و تلویزیون فعالیت کرد با این حال در آثاری همچون «خنده بازار» و طنزهای اپیزودیک توانست بهتر دیده شود.

او همچنین در «محله گل و بلبل» و چند مجموعه با «داریوش فرضیایی» به ایفای نقش پرداخت که مورد توجه قرار گرفت و در تعدادی دیگر از آثار سینمایی و تلویزیونی حضور موثری داشت.

فردوس کاویانی

«فردوس کاویانی» بازیگر با سابقه و مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون ایران ۹ مهر سال ۱۴۰۲ در ۸۲ سالگی چشم از جهان فروبست؛ هنرمندی دوست‌داشتنی که نقش‌آفرینی‌هایش به خصوص در سریال «همسران» در خاطره ها خواهد ماند. وی بازیگر فیلم‌هایی همچون «شهر قصه»، «اجاره‌نشین‌ها»، «بانو»، «میکس»، «سگ‌کشی» و نیز سریال‌هایی مانند «آژانس دوستی» هم بود.

آتیلا پسیانی

«آتیلا پسیانی» بازیگر و کارگردان مطرح و تأثیرگذار تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون ایران ۱۴ مهر 1402 و در ۶۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. مرحوم «پسیانی» به عنوان بازیگر در عرصه تصویر جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و نقش‌آفرینی‌هایی به یادماندنی از خود به جای گذاشت که از آن میان می‌توان به فیلم‌های سینمایی «مسافران»، «روز شیطان»، «خاکستر سبز»، «کشتی آنجلیکا»، «هیوا» و «پاداش سکوت» و مجموعه‌های تلویزیونی «محله بروبیا» و «محله بهداشت»، «پرده‌نشین»، «دیوار»، «گل‌های گرمسیری»، «گمگشته» و «راه بی‌پایان» اشاره کرد.

داریوش مهرجویی

«داریوش مهرجویی» کارگردان بزرگ سینمای ایران که متولد 17 آذر 1318 بود، بیست و سوم مهر 1402 در ویلای شخصی‌اش به همراه همسرش به قتل رسید. مرحوم «مهرجویی» از جمله کارگردانان شاخص سینمای ایران بود و «مدرسه ای که می‌رفتیم»، «اجاره نشین‌ها»، «هامون»، «بانو»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «درخت گلابی»، «میکس»، «مهمان مامان»، «سنتوری»، «نارنجی پوش» و «لامینور» از جمله آثاری است که او در سینما پیش روی مخاطبان قرار داد.

اکبر احمدی

«اکبر احمدی» که سابقه حضور در سریال های «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «شاهگوش»، «دندون طلا» و «سرزمین کهن» را داشته است، دوم آذر سال گذشته  دارفانی را وداع گفت.

«احمدی» متولد ۱۳۳۳ در تهران بود. وی فعالیت هنری خود را با حضور در کلاس‌های «حمید سمندریان» آغاز کرد. او در سال ۱۳۶۱ در سریال «همشهری» اولین حضور تلویزیونی و سال ۱۳۶۲ با ایفای نقش در فیلم سینمایی «پرونده» به کارگردانی «مهدی صباغ زاده» اولین حضور خود در فیلم سینمایی را ثبت کرد.

رضا صفایی پور

«رضا صفایی‌پور» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بود که بیست و ششم آذر 1402 دار فانی را وداع گفت. «صفایی‌پور» 9 اردیبهشت 1328 در تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل دیپلم رشته ادبی بود. او با حضور در فیلم‌های «فصل خاکستری»، «شکار در شب»، «پلاک» و «ضربه آخر» کم کم به شهرت رسید. مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» محصول سال ۱۳۷۱ نخستین نقش‌آفرینی مرحوم «صفایی پور» در تلویزیون بود.

توران مهرزاد

«توران مهرزاد» هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون و صدای ماندگار نمایش‌های رادیویی ۲۸ آذر سال گذشته در سن ۹۳ سالگی درگذشت. «مهرزاد» متولد سال ۱۳۰۹ بود و از سال ۱۳۲۳ فعالیت‌های هنری خود را در تئاتر شروع کرد و بعد هم کارش را با ایفای نقش در نمایش‌های رادیویی ادامه داد. وی یکی از آخرین بازماندگان نسل اول رادیو در ایران بود.

ناصر طهماسب

«ناصر طهماسب» از گویندگان و صداپیشگان پیشگام سینما و تلویزیون کشورمان اول دی 1402 درگذشت. «طهماسب» متولد 24 آذر 1318 و دوبلور و گوینده پیشکسوت بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها بود. وی برادر ایرج طهماسب است.

مهارت در ارائه تیپ‌های جدی و کمدی و لهجه‌های مختلف از ویژگی‌های این گوینده توانا بود. صدای مرحوم «طهماسب» یادآور نقش‌آفرینی بازیگران مانند هارولد لوید، جک نیکلسون، جیمز استوارت، کری گرانت، همفری بوگارت، هنری فوندا، استیو مک‌کویین، گری کوپر، جین هکمن، آنتونی پرکینز، پیتر سلرز، دیوید جانسن، کوین اسپیسی و ایان ریچاردسون است.

از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌هایی که او گویندگی آن‌ها را بر عهده داشته است، می‌توان به «جاناتان گرت» در «در برابر باد»، «فرمانده کسلر» در «ارتش سری»، «ابوالفتح» با بازی «علی نصیریان» در «هزاردستان» و «یوگی» در کارتون «یوگی و دوستان» اشاره کرد.

پردیس افکاری

«پردیس افکاری» بازیگر سینما و تلویزیون سوم اسفند 1402 بر اثر بیماری درگذشت. این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون سال‌ها در عرصه‌های مختلف هنری فعالیت داشت.

زنده یاد «افکاری» در فیلم هایی همچون «کیفر»، «برخورد»، «پرواز را به خاطر بسپار»، «پنجاه روز التهاب»، «ضربه آخر» و «بانی چاو» بازی کرد. وی در تلویزیون به عنوان عروسک گردان در برنامه «هادی و هدی» حضور داشت و در سریال‌هایی همچون «در مسیر زاینده رود» و «پنج کیلومتر تا بهشت» نیز ایفای نقش کرد.

پرویز ربیعی

«پرویز ربیعی» دوبلور پیشکسوت پنجم اسفند 1402 در سن ۸۴ سالگی درگذشت. «ربیعی» متولد سال ۱۳۱۸ بود و بیش از چهار دهه در دوبله حضور داشت.

از جمله نقش‌های به یاد ماندنی او می‌توان از گویندگی‌اش به جای «استیو مک کویین» در «دزدی سنت لویی» یا گویندگی‌اش در دوبله فیلم «هفت دلاور» نام برد.

«ربیعی» دوبلور شخصیت «کائوچیو» در «جنگجویان کوهستان» بود و در مجموعه‌هایی همچون «آقای نجار»، «پسر شجاع» و «فرار از زندان» نیز گویندگی کرد.

مرتضی تبریزی

«مرتضی تبریزی» از هنرمندان رادیو و طنزپردازهای «صبح جمعه با شما» در آخرین روزهای اسفند 1402 درگذشت. این هنرمند در سکوت خبری درگذشت و به خاک سپرده شد و چند روز بعد «اصغر سمسارزاده» که از طریق برنامه‌های رادیویی رفاقتی دیرینه با او داشت درگذشت او را اطلاع رسانی کرد.

مرحوم «تبریزی» کمدین و بازیگر ایرانی ۴۰ سال در رادیو فعالیت داشت. این هنرمند ایرانی در فیلم «مینی بوس» نیز به ایفای نقش پرداخت و یکی از بازیگران مجموعه «جدی نگیرید» هم بود.

بیتا فرهی

«بیتا فرهی» بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون، متولد اول فروردین 1337 چهارم آذر 1402 به علت بیماری دارفانی را وداع گفت.

زنده یاد «فرهی» پیش از این در آثاری همچون «بانو» «هامون»، «کیمیا»، «خون بازی»، «پارک وی»، «اعتراض»، «سرزمین سبز» و «سرزمین مادری» به ایفای نقش پرداخته بود.

کیومرث پوراحمد

«کیومرث پوراحمد» کارگردان شناخته شده و باسابقه سینما و تلویزیون کشورمان ۱۶ فروردین ماه دارفانی را وداع گفت. مرحوم «پوراحمد» متولد سال ۱۳۲۸ در اصفهان بود که در کارنامه حرفه‌ای خود آثار ماندگاری همچون سریال‌های «قصه‌های مجید» و «سرنخ» و فیلم‌های سینمایی همچون «به‌خاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «شب یلدا» و «اتوبوس شب» را داشت.

فیلم سینمایی «پرونده باز است» آخرین ساخته «پوراحمد» بود که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و بعد از فوت وی به اکران عمومی سینماها نیز درآمد.

کد خبر: 143672

نویسنده: : محمود افشاری

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0