4 اردیبهشت 1403 - 5:00 ب.ظ

هم پیمان با سینمای ایران

با شروع پخش سریال «افعی تهران» به کارگردانی «سامان مقدم» از شانزدهم اسفندماه سال گذشته، پای «پیمان معادی» برای اولین‌بار به شبکه نمایش خانگی باز ‌شد.

هم پیمان با سینمای ایران

«معادی» از جمله چهره‌هایی است که تجربیات زیادی را در سینما از سر گذرانده و در اکثر آن ها هم موفق عمل کرده است. او از فیلمنامه‌نویسی به عرصه بازیگری وارد شد و پس از آن به عنوان بازیگر به فیلم‌ها و سریال‌های بین المللی پیوست. «معادی» در بخشی از مسیر زندگی هنری‌اش، کارگردانی را تجربه کرد و به عنوان تهیه‌کننده هم فعالیت‌هایی انجام داد. او حالا به عنوان طراح فیلمنامه و بازیگر نقش اصلی در «افعی تهران» حضور دارد. به این بهانه کارنامه او را در ابعاد مختلف سینما مرور می‌کنیم؛ هنرمندی که می‌توان از او به عنوان باتجربه موفق یاد کرد.

فیلمنامه‌نویسی

«پیمان معادی» پیش از این که به عنوان بازیگر و کارگردان شناخته شود، سال‌ها به عنوان فیلمنامه‌نویس در سینما فعالیت داشت. او اولین‌بار سال 1379 فیلمنامه «آواز قو» را نوشت. «آواز قو» به کارگردانی «سعید اسدی» ساخته شد اثر چندان موفقی نبود و دیالوگ‌هایش به نسبت شعاری به نظر می‌رسید. بعد از آن فیلمنامه‌نویسی را ادامه داد و تا قبل از ورود به عرصه بازیگری، فیلمنامه‌های «عطش»، «کما»، «کافه ستاره» و «شام عروسی» را نوشت؛ فیلم‌هایی که به لحاظ ساختار و محتوا بسیار متفاوت از هم هستند و بعضی‌هایشان با حال‌وهوای آثار بعدی «معادی» هم ارتباط خاصی ندارند.

در کارنامه او، هم فیلمنامه جدی و هم کمدی دیده می شود. او در نوشته‌هایش به شرایط روز کنایه می‌زند و شاید همین خط فکری مشترک آثارش باشد. وجه نویسندگی واقعی «معادی» را باید در فیلم‌های خودش؛ «برف روی کاج‌ها» و «بمب یک عاشقانه» جست‌وجو کرد.

 

کارگردانی

«پیمان معادی» بعد از تغییر مسیر حرفه‌ای خود، از نویسندگی به بازیگری، سراغ کارگردانی رفت. این اتفاق سال 1390 با ساخت اولین فیلم معادی؛ «برف روی کاج‌ها» رقم خورد، فیلمی درباره تنهایی زنی که پس از ترک همسرش، درگیر مسائل مختلفی می‌شد و در طول زمان به تعریفی دیگر از زندگی می‌رسید. «برف روی کاج‌ها» سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره سی‌ام فجر را گرفت و نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی هم شد.

«معادی» در این فیلم نشان داد نگاهش به فیلمسازی با آن چه پیشتر نوشته، تغییر کرده و در سینما به جایگاهی ویژه رسیده است. شش سال بعد فیلم دومش؛ «بمب یک عاشقانه» را کارگردانی کرد. چالش اصلی او در این فیلم، بازسازی فضای دهه 60 بود. «معادی» در این فیلم عاشقانه‌ای از دو نسل مختلف را در اوج خطرات به روایت می‌کرد. داستان و فضاسازی فیلم درخشان بود و بازی «لیلا حاتمی» و «پیمان معادی» هم باعث شد فیلم با استقبال زیادی روبه‌رو شود. این فیلم در جشنواره سی‌وششم فیلم فجر برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد و در جشنواره آسیا پاسیفیک جایزه بهترین طرح فیلمنامه را گرفت.

 

تهیه‌کنندگی

«معادی» اولین‌بار سال 1396 تهیه‌کنندگی دومین فیلمش «بمب یک عاشقانه» را برعهده گرفت؛ فیلمی که هم نویسنده و کارگردان و هم بازیگر نقش اصلی‌اش بود. ماجرای تهیه‌کنندگی او از این قرار بود که ابتدا «مهدی داوری» تهیه‌کنندگی «بمب یک عاشقانه» را برعهده داشت. مدتی بعد اما خبر آمد که او از این پروژه انصراف داده است. در جشنواره فجر «پیمان معادی» به عنوان تهیه‌کننده این فیلم در مراسم قرعه‌کشی فجر شرکت کرد. بااین‌حال نام او به عنوان تهیه‌کننده «بمب یک عاشقانه» در تیتراژ نقش بست. «معادی» در دومین تجربه، تهیه‌کننده فیلم «ناگهان درخت» به کارگردانی «صفی یزدانیان» شد؛ فیلمی که خودش هم در آن بازی داشت.

 

بازی در فیلم‌های ایرانی

از سال 1387 «اصغر فرهادی» از «پیمان معادی» برای بازی در فیلم «درباره الی» دعوت کرد. ابتدا به نظر می‌رسید «معادی» کماکان قصد دارد جایگاهش را به عنوان فیلمنامه‌نویس در سینما حفظ کند و فقط همین یک بار دعوت به بازیگری را پذیرفته است اما حضور او در فیلم «جدایی نادر از سیمین» و بازی درخشانی که به نمایش گذاشت ثابت کرد استعدادی بسیار زیاد در بازیگری دارد.

بعد از آن بود که او مورد توجه کارگردان‌های مختلف قرار گرفت و تجربه‌های زیادی را در این عرصه از سر گذراند. او مسیر موفقیت را در بازیگری بسیار با سرعت طی کرد و خیلی زود توانست به ستاره سینما تبدیل شود. «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «ابد و یک روز»، «متری شیش‌ونیم»، «درخت گردو» و «برادران لیلا» از جمله مهمترین تجریبات او در بازیگری آثار ایرانی بودند.معادی برای «ابدو یک روز» و «متری شیش‌ونیم» نامزد سیمرغ شد و نهایتاً در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «درخت گردو» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان» در دستانش قرار گرفت.

 

بازی در فیلم‌های بین‌المللی

«پیمان معادی» همزمان با حضور در فیلم‌های ایرانی، با پیشنهادهایی هم برای بازی در فیلم‌های خارجی مواجه شد و خیلی زود توانست به بازیگر مطرحی در سطح جهان تبدیل شود. اولین بار سال 2014 بعد از بازی در «جدایی نادر از سیمین» و کارگردانی «برف روز کاج‌ها» در فیلم «کمپ ایکس‌ری» به کارگردانی «پیتر ستلر» بازی کرد و تجربه موفقی را در یک فیلم آمریکایی رقم زد. «آخرین شوالیه‌ها»، «۱۳ ساعت: سربازان مخفی بنغازی»، «شش زیرزمینی» و «پلیس» از دیگر فیلم‌های خارجی کارنامه این بازیگر هستند.

بازی در سریال

«افعی تهران» سومین تجربه سریالی «پیمان معادی» به حساب می‌آید. او پیش از این تجربه در دو سریال «آن شب» و «وست‌ورلد» حضور پیدا کرده بود. «آن شب» نام مجموعه‌ای هشت قسمتی است که برپایه سریال انگلیسی «عدالت کیفری» در سال 2016 برای شبکه اچ‌بی‌او ساخته شد و «پیمان معادی» در این مجموعه نقش پدری پاکستانی را بازی کرد. او سال 2020 هم در مجموعه «وست‌ورلد» یا «دنیای غرب» نقش کوتاهی بازی کرد؛ مینی‌سریالی که توسط «جاناتان نولان» و «لیزا جوی» ساخته شد.

«معادی» قصد داشت سریال «افعی تهران» را خودش کارگردانی کند اما منصرف شد و کارگردانی آن را به «سامان مقدم» سپرد. او خودش در جایگاه فیلمنامه‌نویس و بازیگر نقش اصلی در این سریال حضور دارد.

کد خبر: 144068

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0