3 مرداد 1402 - 12:19 ق.ظ

شوخی با مالیات را پایان دهیم

این روزها در اقتصاد مملکت ما اعداد و ارقامی شنیده و جابجا می شوند که با ماشین حساب ما «معمولی ها» چندان همخوانی ندارند و در مخلیه اقتصادی و حتی غیر اقتصادی ما نمی گنجند! به عنوان مثال این هفته قیمت خودروی «ب ام و سری ۷ ۷۳۰li مدل individual vip ۲۰۱۸» در بازار ۳ میلیارد تومان کاهش یافت و به رقم ۱۸ میلیارد تومان رسید.

شوخی با مالیات را پایان دهیم

عصر اصفهان به قلم وحید حاج سعیدی

سه میلیارد تومان تقریباً معادل حقوق سی سال یک معلم است. به عبارت دیگر دو سه هفته دیگر که با تلاش دوستان مافیا، قیمت این خودرو به قبل بازگردد، عده ای بدون اینکه حتی از جایشان تکان بخورند و نگرانی بابت این کاهش عظمی داشته باشند، به اندازه درآمد سی سال یک معلم به سرمایه شان افزوده می شود!

در چنین شرایطی ما واقعاً دچار یک پارادوکس اقتصادی می شویم که آیا واقعاً پول بی ارزش شده است یا ارزش همه چیز با پول سنجیده می شود و پول به قول زیمل هدف شده است؟!

زیمل – دانشمند نابغه آلمانی در سال 1900 – در کتاب سترگ فلسفه پول می گوید: پول خالص ترین ابزاری است که خودش به هدف تبدیل شده است!

اینکه اقتصاد در همه جای دنیا فراز و فرودهایی دارد و یکی از پیچیده ترین مقولات جوامع امروزی است، یک واقعیت اجتماعی است ولی پذیرش اینکه در سایر بلاد هم عده ای در یک شب بدون اینکه یک تحول اقتصادی یا جنگی رخ داده باشد به اندازه درآمد سی سال جمعی دیگر به دارایی هایشان افزوده شود، کمی دشوار و دور از ذهن است. این موارد عمدتاً در سرزمینی رخ می دهند که مالیات کارمندانش قبل از پرداخت حقوق، اخذ می شود ولی برخی کسبه مثل طلا فروشان یا مالیات نمی دهند یا میزان مالیات شان چیزی در حد شوخی است. مطابق با آمار ارائه شده از سوی سخنگوی سازمان مالیاتی، میزان درآمد بیش از ۳۰ درصد از اعضای صنف طلا و جواهر در سال ۱۴۰۱ به قدری پایین تشخیص داده شده که هیچ‌گونه مالیاتی نپرداخته‌اند و رقم پرداختی ۷۰ درصد از اعضای صنف طلا و جواهر کشور هم کمتر از ۱۵ میلیون تومان بوده است.

وقتی مالیات اخذ شده از خانه های لوکس به اندازه قیمت یک خانه معمولی در تهران است، شنیدن ارقام نجومی قیمت خانه و خودرو و ملک حتی در شهر های کوچک دور از ذهن نیست.

در چنین شرایطی یکی از اصلی ترین راهبردها در جلوگیری از تورم و افزایش افسارگسیخته قیمت ها، اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور و بودجه‌ریزی عملیاتی است. به شرطی که اصلاح بودجه عمومی دولت به گونه ای باشد که 70 تا 80 درصد بودجه از منابع مالیاتی تامین شود و گره زدن بودجه به نفت به حداقل برسد.

بی هیچ تردید شوخی با مالیات تبعات زیانباری به بدنه اقتصاد وارد می سازد که جبران آن در مواقعی حتی با صرف هزینه و زمان فراوان نیز میسر نیست. هر چند اقدامات گسترده ای برای اخذ مالیات واقعی در کشور آغاز شده است ولی تا رسیدن به دریافت مالیات آرمانی و اصولی فاصله زیادی داریم و تا زمانی که نتوانیم از صاحبان خانه و خودروهای لوکس مالیات بستانیم و یا طلا فروش از ما بخواهد مبلغ طلای خریداری شده را کارت به کارت کنیم تا در سال 15 میلیون تومان مالیات بدهد یا مثل آن هشت هزار طلا فروش اصلاً مالیات ندهد، اصلاح ساختار اقتصادی کشور در عمل ممکن نیست. شوخی با مالیات را پایان دهیم.

کد خبر: 135852

نویسنده: وحید حاج سعیدی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0