4 آذر 1402 - 9:00 ق.ظ

روابط عمومی ؛ صیدگاه ماجراها نیست !؟

امروزه ضرورت حرفه روابط عمومی ، هم به عنوان یک نیروی تبلیغ و هم به عنوان یک نیروی اجتماعی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

روابط عمومی ؛ صیدگاه ماجراها نیست !؟

عصر اصفهان ، بهمن توکلی فرد

واقعیت این است که نیاز به خدمات حرفه‌ای و پرتکاپوی روابط عمومی از حد تامین کارورزان متبحر فراتر رفته است و موسسات تخصصی ، آموزشی همپای نیازهای رو به رشد حرفه ی امروزی روابط عمومی پیش نمی‌روند.
در روابط عمومی با دو گروه از افراد مواجهیم : آن ها که به دلیل شکست دریافتن شغل در جای دیگر به این حرفه روی آورده‌اند ، و آن ها که روابط عمومی را آگاهانه ، به عنوان حرفه انتخاب کرده‌اند و نوع کار روابط عمومی آن ها را جذب این حرفه کرده است. نبود مدرک تحصیلی تخصصی در حرفه روابط عمومی تاکنون مانعی بر سر راه ورود به این حرفه ایجاد نکرده است. همین امر باعث می‌شود نسبتا به سادگی بتوان وارد این حرفه شد و نیز آن را به صورت صیدگاه مناسبی برای انواع ماجراها درآورد.
با توجه به اینکه ما در روابط عمومی از آدمیت عبور کردیم و به انسانیت رسیدیم. لذا نگه داشتن حد – حق و حقوق – حریم – حرمت – حسن خلق داشتن – حسن نیت داشتن و حمایت ، هفت شاخصه‌ای است که باید در روابط عمومی‌ها وجود داشته باشد و اگر این شاخصه ها در روابط عمومی باشد ، روابط عمومی و سازمان حال خوب پیدا می‌کند.
در روابط عمومی چنین نیست که کسی با دهانی بزرگ با حرف‌های …… یک کارگزار خوب روابط عمومی باشد، بلکه او کسی است که شم تصمیم‌گیری دارد و می‌تواند توصیه‌هایی ارائه دهد طوری که مراجعان چه مدیر ارشد او باشند چه یک گروه خارجی ، بتوانند به او اعتماد و آن توصیه را به صورت یک راز حفظ کنند. چنین کسی مناسب ترین فرد برای این حرفه است.
یک روابط عمومی باید همان گونه که هست مطرح شود : درستکار ، رو راست ، متواضع ، با وجود این‌ها یک حرفه‌ای تمام عیار است.
اینکه هر حرفه‌ای ویژگی‌هایی دارد و مفاهیمی که در یک حرفه موثر واقع می‌شوند ، در حرفه ی دیگر عمل نمی‌کنند ، در این عصر جهانی شدن که در آن هر لحظه با تغییر مواجه‌ هستیم برای هر سازمانی مشکل است که تصویری از خود ارائه کند. اما مناسب‌ترین رسانه برای تصویرسازی ، توسعه تجاری و گرد آوردن اطلاعات هم برای مردم و هم در درون و برون سازمان “روابط عمومی” است.
در واقع داشتن “روابط عمومی تزیینی” که تنها متصدی انجام کار مدیران سازمان هستند می ‌تواند سازمان را از همان نقاط ضربه پذیر کند. و لذا ارتباط دوسویه رسانه‌ها و روابط عمومی‌ ها کمک می‌کند که تقویت کننده ابعاد بیرونی سازمان باشد و وجود این ارتباط دو سوی در داخل سازمان می ‌تواند به تحکیم روابط ، ارتقاء اعتماد سازمانی و تقویت فرهنگ سازمانی کمک کند.
اکثر روابط عمومی‌ها فکر می‌کنند، “روابط عمومی هوشمند” یعنی داشتن حضور خوب در فضای مجازی است در حالی که روابط عمومی هوشمند یعنی اینکه بتواند:
۱ – پیام اثر گذار رسانه‌ای را برای مخاطب خاص طراحی و تدوین کند.
۲ – کارکردها ویژگی‌های ابزارها و رسانه‌های نوین را به خوبی بشناسد.
۳ – نیاز اطلاعاتی مخاطب راه به خوبی بشناسد و به فکر تسهیل فرایند ارتباط مخاطب با سازمان باشد و سطح درک و توانمندی مخاطب را تشخیص بدهد و بر این اساس اطلاعات و پیام را انتشار دهد.
۴ – یک روابط عمومی هوشمند باید به صورت ۴ ۲× ۷× ۷ باشد یعنی ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته.
* تمام این موارد برای یک روابط عمومی حرفه ای لازم است بویژه روابط عمومی هایی که در نوک پیکان آی تی و آی سی تی هستند.

کد خبر: 139672

نویسنده: : بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0