13 اسفند 1402 - 2:00 ب.ظ

تولید و مصرف و واردات و صادرات و خودکفایی کاغذ

* از تولید مالیات اخذ می شود و واردات معاف است!

تولید و مصرف و واردات و صادرات و خودکفایی کاغذ

* سالانه دوبرابر نیاز کشورکاغذ وراد می‌شود

* سال گذشته حدود 80 هزار تن کاغذ بسته بندی صادر شد

* پیش بینی وارد کنندگان از بهای کاغذ در سال آینده

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (13 اسفند1402) به مهر گفته است: امیدواریم سال آینده با بهره گیری از کارخانه کاغذ زاگرس که در بهار ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید بخشی از نیاز کشور به کاغذ مرغوب تأمین شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قبلا (8 شهریور1402) نیز گفته بود: کارخانه زاگرس شیراز به بهره برداری خواهد رسید که می‌تواند سالی ۴۰ هزار تن کاغذ تولید کند.

ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا (11 اردیبهشت1402) به تسنیم گفته بود: سالانه 280 تا 380 هزار تن کاغذ تحریر به کشور وارد می‌شود که بیش از نیاز واقعی کشور به این محصول است، لذا بخشی از واردات کاغذ تحریر صرف مصارف غیرضروری می‌شود. در حدود 6 سال پیش مصرف کاغذ روزانه در کشور حدود 130 هزار تن بود، اما مصرف کاغذ روزانه در کشور به 80 تا 100 هزار تن کاهش یافته است. وی افزوده بود: سال گذشته حدود 80 هزار تن کاغذ بسته بندی صادر شد و بازار هدف ما در این زمینه بیشتر عراق و افغانستان است البته تا چند سال پیش به کشورهای اروپایی و ترکیه نیز صادر می شود.

روغنی پرسیده بود: چرا با وجود ظرفیت 140 هزار تنی کشور برای تولید کاغذ تحریر، این میزان کاغذ در کشور تولید نمی‌شود و بخشی از طریق واردات تامین می‌شود؟ چون قوانین بالادستی کشور به نفع واردات است. مثلا 9 درصد ارزش افزوده از تولید دریافت می‌شود، اما از واردات کاغذ دریافت نمی‌شود!

امید نیک‌نژاد مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران 15 فروردین امسال در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری با بیان اینکه کارخانه چوب و کاغذ مازندران صنعت ملی در جغرافیای استان مازندران است که تولید کاغذ چاپ و تحریر عمده را ‌به عهده دارد، اظهار داشت: شرکت چوب و کاغذ در ادوار مختلف با چالش‌های متعدد روبه‌رو بود، اما امسال و در سال “رشد تولید” افزایش تولید تا 50 هزار تن را دنبال می‌کنیم. وی با بیان اینکه ظرفیت تولید کارخانه چوب و کاغذ مازندران 125 هزار تن‌ در سال است، افزود: تولید 50 هزار تن کاغذ چاپ تحریر را امسال در برنامه داریم

جشن خودکفایی کاغذ جمعه ۱۰ آذر 1402 به میزبانی شرکت چوب و کاغذ مازندران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری ها،  در این جشن که با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولین کشوری برگزار شد، مدیر عامل چوب وکاغذ مازندران گفت: سال گذشته و امسال به تولید ۵۵ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر رسیدیم.

از جمع سخنان مسولان فوق به این نتیجه می رسیم که وضع کاغذ در سالی که گذشت چنین بوده است:100 تا 130 هزارتن نیاز سالانه.  280هزارتن حداقل واردات. 55 هزارتن تولید در کارخانه مازندران. برپایی جشن خودکفایی کاغذ در کشور و نهایتا امید به  ورود 40هزارتن کاغذ در بهار سال آینده توسط کارخانه زاگرس.

اما آخرین مطلب این که گرانی و کمبود کاغذ جدی شده است. یعنی رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با انتقاد از عدم تخصیص ارز برای واردات کاغذ در چندمین ماه متوالی گفته است: وضعیت به همین منوال ادامه یابد،‌ سال آینده با افزایش قیمت و کمبود کاغذ مواجه خواهیم شد.

سید‌حسن میرباقری رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در تماس با تسنیم، با اشاره به عدم تخصیص ارز برای واردات کاغذ گفت: متاسفانه بسیاری از واردکنندگان کاغذ و مقوا بیش از دو ماه است که در نوبت تخصیص ارز هستند، بانک مرکزی هم ترتیب اثری نمی‌دهد، کالاها در گمرک در انتظار ترخیص هستند،‌ اما با توجه به اینکه ارزی اختصاص پیدا نکرده است،‌ امکان تخصیص نیست.

وی ادامه داد: بانک مرکزی و وزارت صمت در جریان باشند که اگر این روند ادامه پیدا کند، هم هزینه تمام شده کالا افزایش می‌یابد و در نهایت باید مصرف‌کننده نهایی آن را پرداخت کند و هم برای سال آینده ما با کمبود کاغذ و مقوا در ابتدای سال مواجه خواهیم شد.

تولید و مصرف و واردات و صادرات و خودکفایی کاغذ

کد خبر: 142964

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0