29 شهریور 1402 - 8:00 ق.ظ

ارتباطات؛ یکی از شاخصه های مهم ارتباط انسانی

ارتباطات در سال‌های اخیر، پس از سال‌های ۱۹۵۰ در غرب مورد توجه وافر دست‌اندرکاران رشته‌های مختلف از روانشناسی، روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی تا دانشجویان مدیریت و علوم رایانه قرار گرفته است و هر یک از پیشتازان این رشته‌ها برای خود دیدگاه متفاوت از دیگران دارند که آنان را بر آن می‌دارد که به گونه‌ای متفاوت به "ارتباطات" بنگرند.

ارتباطات؛ یکی از شاخصه های مهم ارتباط انسانی

به گزارش عصر اصفهان، بهمن توکلی فرد

در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم به ویژه پس از سال‌های ۱۹۵۰ پیشکسوتان علم ارتباطات کار خود را به گونه‌ای نظام مند مطرح کرده و در همه جا سخن خود را پراکنده‌اند و اهمیت “مهارت‌های ارتباطی” را از زاویه فرستنده و گیرنده پیام مطرح کرده‌اند که به نوعی شخصی کننده اهمیت مهارت‌های ارتباطی می‌جامع شناسیباشد.

نظام آموزشی و فعالیت‌های حاکم بر آن با توجه به پیشرفت جوامع، همواره دستخوش تغییر و تحول بوده است و تحول آموزشی، خود معلول تحول اجتماعی و تحول علوم و فناوری است، زیرا در جوامع ساده، نیازها ساده و روش پاسخ نیازها نیز ساده است، ولی در جوامع پیچیده و پیشرفته سرعت تحول نظام آموزشی آنچنان سریع است که هر چند سال یک بار، در ساختار نظام آموزشی یک دگرگونی کلی ایجاد می‌شود.

به همین دلیل در دنیای امروز با توجه به پیشرفت سریع علوم و فناوری نه می‌توان به تمام دانش موجود دست یافت و نه می‌توان هر شخصی را با هر خصوصیتی به کار تدریس و استادی گمارد. وظیفه و مسئولیت اساتید نسبت به گذشته سنگین‌تر و پیچیده‌تر شده است و برقراری ارتباط را باید یکی از شاخص‌های مهم ارتباط انسانی دانست.

  • اهمیت برقراری ارتباط و داشتن مهارت‌های ارتباطی توسط مسئولین آموزشی

زهرا شایان فر، کارشناس ارشد روانشاسی می‌گوید: برقراری ارتباط و داشتن مهارت‌های ارتباطی توسط مسئولین آموزش کشور به بحث آموزش و پرورش جامعه کمک‌های شایانی می‌کند با برقراری ارتباط با جامعه و شنیدن نظرات و نیازهای آن جامعه، مسئولین آموزش و پرورش می‌توانند بفهمند بر کدامیک از موضوعات و مهارت‌ها در آموزش و پرورش باید تاکید شود و در کدام نواحی نقایص بیشتری قابل رویت وتامل است. این کار حتی، باعث خروج از الگوهای سنتی آموزش و پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه نیز خواهد شد. پس فراگیری نیازهای جامعه زمینه مهمی را در بهینه کردن سطح آموزش کشور بر عهده دارد. از طرفی بهبود رابطه دانش‌آموز و معلم هم می‌تواند بستر سازنده‌ای در جهت آموزش صحیح دانش آموزان فراهم آورد.

شایان فر افزود: مسئولین آموزش با تاکید بر تقویت مهارت‌های ارتباطی و حتی آموزش صحیح مهارت ارتباط موثر، رابطه دانش آموزان و معلم را بهبود می‌بخشند .این کار باعث افزایش تعامل و سطح همکاری بیشتر بین دانش آموزان و معلمان خواهد شد که نتیجه آن بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر ارتقای کیفیت آموزشی محصول داشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب بین اولیای آموزشی کشور می‌باشد. با داشتن مهارت‌های ارتباطی مسئولین آموزش می توانند بهبود روش‌های آموزش و پرورش را ترویج داده راهنمایی‌های لازم را به معلمان انتقال دهند و همچنین با برقراری ارتباط سازنده با سایر کشورها و استفاده از تجارب روز بین المللی مسئولان را قادر خواهد ساخت تا استانداردهای جدید و نوآورانه آموزش را در جامعه خود پخش کنند.

شایان فر بیان داشت: حضور فعال در جامعه محلی هم می‌تواند یکی از شاخصه‌های مهم ارتباط مسئولین و جامعه باشد و در نهایت برقراری ارتباط با جامعه محلی، مسئولین آموزشی را بر این خواهد داشت تا به نحو احسن درک نیازها و مشکلات آنان را داشته باشند و در جهت برطرف کردن ضعف‌ها و تقویت نقاط مثبت تلاش ویژه داشته باشند با چنین ارتباطاتی می توان امید داشت این زنجیره ارتباطی به سرانجام آموزش‌های موثر ختم شود و و پیرو آن به تغییرات سرنوشت ساز منجر شود.

  • برقراری ارتباط نیاز به مهارت های ارتباطی دارد

امید مغتم، کارشناس ارشد صنایع کیفیت و بهره وری نیز اظهار داشت: از شاخص های ارتباطات انسانی برقراری ارتباط است که نیاز به مهارت های ارتباطی دارد.

مغتنم افزود: مهارت ها ارتباطی به مفهوم توانایی انتقال پیام و اطلاعات به دیگری به شیوه مناسب و اثر بخش می باشد و شامل مهارت کلامی و غیر کلامی است. نتیجه آن تلاش برای ارتقا و موفقیت و اثر گذاری  در جنبه های مختلف ارتباطات انسانی است از زندگی شخص گرفته تا خانوادگی، اجتماعی، کسب کار و به ویژه شغلی و در ادارات و سازمان ها(با دیدگاه بالا بردن کیفیت و بهره وری)  . .. را در بر می گیرد.

وی گفت: مهارت های ارتباطی دارای ویژگی هایی همچون : مسئولیت پذیری، گوش دادن فعال، همدلی، یکدلی، مهربانی، انگیزه داشتن، انعطاف پذیری، شناخت نشانه های غیر کلامی، صبوری، اعتماد به نفس، توجه و… می باشد که با آموزش و تمرین به شیوه مناسب فراگرفته و تقویت می شود .

کد خبر: 137556

نویسنده: : بهمن توکلی فرد

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0