22 مرداد 1402 - 12:19 ق.ظ

ظاهرکودکان را باگریم خدشه دارنکنیم

متأسفانه، یا خوشبختانه اولین ملاک انسان برای قضاوت یک فرد ظاهر است؛ ظاهری که اغلب سعی می‌کنیم با استفاده از روش‌های گوناگون نقص‌هایش را پوشش دهیم، زیبایی‌ها را بیشتر جلوه دهیم و یا با به‌کاربردن آن‌ها از ساده بودن در مراسم و جشن‌های بزرگ و کوچک فاصله بگیریم

گریم کودکان

به گزارش عصر اصفهان- به قلم بهمن توکلی فرد

اگرچه شادی و گریم صورت کودکان بسیار شاد و جذاب است اما به باور کارشناسان و روان شناسان تغییر افکار و اندیشه کودکان در این میان دور از ذهن نیست و بستر این تغییر می تواند به وسیله نقاشی ایجاد ‌شود، چراکه شخصیت و سبک زندگی هر فردی از کودکی آغاز می شود و روح کودکان مانند زمینی آماده پذیرش بذرهاست و هر آنچه در کودکی بیآموزد در درونش نهادینه می شود.
با توجه به نقش بسیار مهم نماد و الگوها در تغییر نگرش‌ها و باورها و شخصیت افراد بیشترین استفاده از عواطف و احساسات کودکان برای نفوذ در افکار و اندیشه‌های آنها صورت می‌گیرد و الگوهای حیوان نما به ظاهر جذاب ، می تواند به تدریج جایگزین نمادهای ارزشی کودک و جامعه شود و ظهور انسان حیوان نما یا…. را درون جامعه رواج دهد.

یک کارشناس ارشد مشاوره روانشناسی با تخصص کودک ونوجوان در این زمینه می گوید : به خوبی می دانیم که در ادبیات فارسی برای اثربخشی داستان‌ها از شخصیت‌های حیوانی استفاده می‌شده است و آثار فاخری چون کلیله و دمنه توانسته است به زیبایی هرچه تمام‌تر مفهوم ارزش‌ها و خصلت‌های والای انسانی را به مخاطبین خود انتقال دهد.

زهرا شایانفر افزود : چه بسیار داستان‌هایی که از کودکی تا به حالا دیده یا خوانده‌ایم که قهرمان اصلی آن داستان یک حیوان است، اما به خوبی توانسته نقش خود را برای ما ایفا کندو حتی آموزه‌های بسیاری را برای ما به ارمغان داشته باشد.
وی افزود : اینکه بتوانیم از سنین کودکی خصیصه‌های اخلاقی و انسان‌های بزرگ را به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم، در رشد شناختی فرهنگی و اجتماعی فرزندانمان کوشش کرده‌ایم .
کارشناس ارشد مشاوره روانشناسی کودک ونوجوان اظهارداشت : خیلی وقت‌ها در برگزاری مراسم‌های مختلف چون تئاترها یا جشنها ، شخصیت‌های حیوانی ایفای نقش می‌کنند و با استفاده از لباس‌ها یا ماسک‌ها پیام خود را به مخاطبین ارائه می‌دهند اما نقاشی‌های روی صورت کودکان که خیلی وقت‌ها از سر تفنن در محیط‌های شهربازی یا جشن‌های ورودی مدارس یا مناسبت ها انجام می شود ، اول از همه برای سلامت پوست کودکان مضر است هرچند که با وعدهٔ کاملا بی خطر بهداشتی ،گیاهی وغیره انجام گیرد. تلاش کودک برای پاک کردن پوستش یا حتی برای نگه داشتن این نقاشی برای زمان زیاد خطرناک است .
حتی ،اگر از روی الگوبرداری و بدون هیچ هدفی باشد. ممکن است باعث ترس یا اضطراب فرزندانمان شویم چون در بعضی از زمان‌ها کودک به ناچار و از روی تقلید از دوستانش تن به این ماجرا می‌دهد .علاوه بر آن کودک اگر باشخصیت‌های نقاشی شده روی صورتش همزاد پنداری کند، در صدد تقلید از رفتارها، خوی و خصلت آن شخصیتها می‌کند. پس بهتر است در انتخاب این شخصیت‌ها قدری بیشتر تأمل کنیم.
شایانفر گفت : چه بسیار کودکانی که با تقلید رفتارها و حرکات نمایشیِ شخصیتهای کارتونی یا حیوانی جان خود را به خطر انداخته‌اند. پس سعی کنیم در ایجاد تنوع وبرقراری جو فانتزی یا ایجاد دنیای مدرنیته برای شادی بیشتر به فکر سلامت جسم و روان کودکان باشیم و تلاش کنیم به غنای فرهنگی و ادبی و اجتماعی خود و کودکانمان بیفزاییم و توجه ویژه به فرهنگ و تمدن خود داشته باشیم و در حفظ و قوام آن کوشا باشیم.

کد خبر: 136345

نویسنده: بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0