6 اسفند 1400 - 6:06 ب.ظ

روسیه متخاصم یا مدافع

درگیری در شرق اوکراین نمی‌تواند به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود و در این میان آمریکا سعی می‌کند تا روسیه را با موضوعات مختلف تحت فشار بگذارد و روس‌ها هم در حال زمان خریدن هستند.

به گزارش عصر اصفهان، «میرقاسم مومنی» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به درگیری‌ها در شرق اوکراین و امکان تبدیل شدن به بهانه‌ای برای آغاز جنگ سراسری میان روسیه و این کشور در گفت‌وگو با خبرنگاری اظهار کرد: تحلیل شرایط فعلی بحران اوکراین به‌رغم آنچه که گفته می‌شود تا حد زیادی دشوار است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که چندین مؤلفه در این میان وجود دارد که باعث شد فدراسیون روسیه پرونده اوکراین را مجدداً مفتوح کند. با توجه به شرایط داخلی روسیه و اعتراضاتی که علیه کرملین شکل گرفت و همچنین با عنایت به بحران کرونا و تحریم‌های اقتصادی که علیه مسکو از جانب مجموعه غرب اعمال شد، روس‌ها به این سمت رفتند که باید یک نوع تحریک مهندسی‌شده به نفع خود را کلید بزنند. در این میان بایدن و ایالات متحده هم یک سیاست زیرکانه را دنبال می‌کنند تا بتوانند میزان اعمال فشار بر پوتین را افزایش دهند.

وی ادامه داد: اگر به یاد داشته باشیم، در زمان جنگ سرد، بحث رقابت‌های فضایی و تسلیحاتی میان بلوک غرب و شرق تا جایی بالا گرفت که از عنوان جنگ ستارگان در مورد این مسأله استفاده شد. حالا هم به نظر می‌رسد در حال رویت همان مؤلفه‌ها در قرن حاضر هستیم. توجه داشته باشید که اروپا و آمریکا از هفته‌های گذشته تاکنون به بهانه حمله روسیه به اوکراین، یک جنگ روانی مشخص را کلید زدند تا روسیه هزینه زیادی را در این میان بپردازد. از سوی دیگر روس‌ها هم هزاران نفر از نظامیان‌شان را در مرز مشترک با اوکراین و اطراف این کشور آرایش دادند تا به زعم خود بتوانند جلوی حمله احتمالی به لوهانسک و دونتسک را بگیرند. توجه داشته باشید که غربی‌ها به بهانه حمله روسیه به اوکراین، تسلیحات زیادی وارد این کشور کردند و از این جهت می توان گفت که یک اتفاق بزرگ در عرصه میدانی و سیاسی در حال رخ دادن است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که تا دیروز اگر یک قبضه سلاح وارد اوکراین می‌شد صدای روس‌ها در می‌آمد ولی حالا دو طرف به‌رغم اینکه می‌دانند نقطه ضعف یکدیگر چیست، در حال چنگ و دندان نشان دادن به هم هستند. آمریکا به دنبال آن است تا روسیه را به سمت جنگ بکشاند و مسکو را از درون با مشکلات عدیده و جدی روبه‌رو کند. بر همین اساس اگر فرض محال را بر این بگذاریم که نزاع در شرق اوکراین به تشدید حضور نیروهای روسیه می‌انجامد، بدون تردید روس‌ها صرفاً از خود دفاع خواهند کرد و در مقام حمله کننده وارد میدان نمی‌شوند. روس‌ها در این بحران در حال خریدن زمان هستند تا بتوانند اوضاع داخلی اوکراین را دستخوش تغییر کنند. آنها به دنبال سناریوی اصلی خود یعنی کنار گذاشتن یک دولت غرب‌گرا در کی‌یف هستند و این موضوع را هم به خوبی می‌دانند که اگر بخواهند به اوکراین حمله کنند بدون تردید هزینه‌های عجیب و غریبی بر آنها بار خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان معتقدم که درگیری در شرق اوکراین نمی‌تواند آنگونه که گفته می‌شود به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود؛ چراکه اگر فرض را بر حضور نظامی ناتو و آمریکا در شرق اوکراین بدانیم، این مسأله زمانی تحقق پیدا می‌کند که واشنگتن به این نتیجه برسد که شرق اوکراین را می‌تواند زیر پرچم غرب بیاورد اما حتی تصور این موضوع هم کمی دشوار است. در این میان احتمال دارد روسیه و ایالات متحده بده بستان‌های سیاسی – امنیتی خود در مناطقی مانند آمریکای لاتین و حتی خاورمیانه را گسترش دهند که این یک امر مرسوم است، اما آنچه که در این میان به نظر مهم می‌رسد، این است که پوتین روی کودتا در اوکراین تمرکز خواهد کرد.

کد خبر: 48070

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0