محمدصادق کوشکی می‌گوید:

کوشکی: جریان تحریف از امامِ ضدآمریکا می‌خواهد یک پاپِ خندان بسازد

جریان تحریف می‌خواهد از امام یک شخص صرفاً خندان و استاد اخلاق بسازد. این‌ها امام را می‌خواهند چون پاپ، یک شخص منفعل نشان دهند. گویی امام آمریکاستیزِ ضداستعمار برای این افراد ناشناخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از وجوه تحریف امام، تغییر و بدل‌سازی از شخصیت ایشان است که در طول این سی و اندی سالی که از ارتحال این رهبر کبیر می‌گذرد، دست‌هایی در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند. در ادامه گفت‌وگوی ما را با محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مطالعات تاریخ و سیاست را در این باره می‌خوانید.

از معصوم تا خمینی، باطل سعی در تحریف دارد

کوشکی در ابتدا گفت: اصولا تحریف در جایی شکل می‌گیرد که پدیده ارزشمندی وجود داشته باشد؛ پدیده‌ای که در کنار ارزشمندی دارای خاصیت نافذ بودن و تأثیرگذاری است. در این حال تحریف‌کنندگان سعی می‌کنند با عمل تحریف و واژگون‌سازی مفاهیم و عبارات نفعی را برای خود کسب کنند. جریان تحریف تا جایی که برایش سود و منفعت دارد از پدیده ارزشمند در راستای اهدافش استفاده می‌کند، اما وقتی ارتباط منفعت با پدیده دچار تضاد شد، کاری باید انجام داد. تغییر و تبدیل مفاهیم و عبارات پدیده به نفع خود، یا به حاشیه بردن قسمت‌های مورد مناقشه است.

وی افزود: برای روشن‌تر شدن بحث، مثالی می‌زنم. در طول تاریخ، تعداد زیادی از روایات معصومین و امامان شیعه دستخوش تحریف قرار گرفته است. از آنجا که روایات این حضرات یک پدیده ارزشمند و مهم است و قدرت اثرگذاری دارد، عده‌ای سعی بر آن داشتند که این روایات را انحای مختلف به سود خود تحریف کنند. از جعل حدیث و تقطیع آن، تا حذف و طرد روایات، سیاست‌هایی بود که جریان تحریف در باب سخنان معصومین به‌کار گرفت.

از امام عبور کرده‌هایی که یکهو انقلابی شدند!

کوشکی ادامه داد: به طور کلی، یکی از ابزار‌های اهل باطل، تحریف است و تا زمان حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمانه ما از آنجا که حضرت امام خمینی(ره) یک شخصیت تأثیرگذار بر جامعه ایران و امت اسلامی بوده است و همچنین قشر کثیری از مردم ما و آزادگان جهان، ارادت و علاقه‌ خاصی به محضر ایشان داشته و دارند، جریان تحریف فعالیت خود را چه در زمان حیات ایشان، چه پس از آن آغاز کرده بود. عده زیادی بودند که در زمان حضور امام خمینی از سخنان ایشان و فرمایشاتشان به نفع خود استفاده ابزاری و حزبی می‌کردند تا به مطامع قدرت‌طلبانه خود دست یابند. همچنین قشر دیگری نیز که مورد نقد و تاخت و تاز امام قرار گرفته بودند و ایشان مستقیماً آن‌ها را مورد عتاب قرار داده بود، همتشان را بر آن گذاشتند که سخنان امام امت در باره خودشان را به نوعی به حاشیه ببرند و از منظر عموم مردم خارج سازند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: پس از رحلت امام، مکرراً شاهد آن هستیم که عده‌ای با استناد به این فرمایش امام و به اصطلاح «عَلَم کردن» آن که فرمودند: «میزان رأی ملّت است»، در ایام انتخابات سعی بر این دارند که نظارت شورای نگهبان را زیر سؤال ببرند. یا افرادی که هیچ‌گاه در حالت عادی از خط و اندیشه امام پیروی نکرده و نمی‌کنند و اساساً منتقد گفتمان امام و انقلاب هستند و امام و عقیده او را مناسب موزه‌ها می‌دانستند و شعار «ما از امام عبور کردیم» سر می‌دادند، وقتی اقدامات سپاه پاسداران را مغایر قدرت‌طلبی‌های خود می‌بینند، سخن امام مبنی بر عدم حضور نظامیان در سیاست را مطرح و برجسته می‌کنند تا سپاه را حذف کنند و از سر راه خود کنار بزنند. جالب است که در این دو مثالی که زده شد، سخنان امام هر دوبار به صورت ناقص بیان می‌شود و اگر در قالب متن خوانده شود، متوجه می‌شویم که این سخنان سازگاری‌ای با مقاصد این افراد ندارد.

امامِ اهل تسامح یا امامِ ضدآمریکا؟ مسأله این است!

کوشکی گفت: جریان تحریف امام خمینی تا دفتر حفظ و تنظیم آثار هم نفوذ کرده است. جریانی که می‌خواهد از امام یک شخص صرفاً خندان و استاد اخلاق بسازد که فقط لبخند بر لب داشته و به کودکان گل هدیه می‌داده است. این‌ها امام را می‌خواهند چون پاپ واتیکان یک شخص سرد و منفعل نشان دهند. گویی امام آمریکاستیزِ ضداستعمار که فریاد حمایت از مظلومین را سر می‌داد، برای این افراد ناشناخته است و هیچ جایی در ذهنشان ندارد. آن‌ها اساساً دنبال معرفی چنین رهبری نیستند.

وی افزود: جریان دیگری از تحریف امام که به شکل خفیف‌تر و زیرپوستی عمل می‌کند این است که افرادی به شکل عمدی یا غیرعمدی، برداشت‌های خود را جای کلام و اندیشه امام می‌گذارند و آن را سندی می‌دانند که امام خمینی بدان تصریح کرده است. موضوعاتی نظیر اختلاف امام با ادامه جنگ، تقابل با آمریکا و… نمونه‌هایی از این قبیل است.

کد خبر: 116212

منبع: خبر گزاری فارس

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0