5 مهر 1402 - 9:00 ق.ظ

کشت گلخانه‌ ای آبی بر آتش خشکسالی اصفهان

کشت گلخانه‌ای در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف رونق چشمگیری پیدا کرده و بویژه در کشورهایی که از لحاظ منابع آبی در مضیقه قرار دارند توانسته است به جای کشت‌های سنتی، ابزاری برای توسعه صنعت کشاورزی و افزایش تولید محصولات باشد.

کشت گلخانه‌ ای آبی بر آتش خشکسالی اصفهان

کارشناسان اقتصادی و کشاورزی معتقدند: این صنعت در کشورمان بسیار حائز اهمیت است زیرا به حفظ منابع آبی و تولید محصولات با کیفیت، ارزآوری، اشتغالزایی و درآمدزایی خواهد انجامید و در عین حال می‌تواند رفته‌ رفته جای کشاورزی سنتی را نیز بگیرد.

در این میان، استان اصفهان از پیشتازان صنعت کشاورزی در کشور از جمله در عرصه کشت گلخانه‌ای به شمار می‌رود که در سال‌های گذشته با توسعه این بخش توانسته است بخشی از بازار داخلی را از آن خود کند و با نیم نگاهی به بازارهای جهانی، در راه ترقی این صنعت نیز تلاش مضاعف کند.

در حال حاضر بیش از دو هزار و ۴۰۰ هکتار کشت گلخانه ای در اصفهان انجام می شود که دو هزار و ۲۰۰ هکتار مربوط به سبزی و صیفی و حدود ۲۰۰ هکتار گل و گیاهان زینتی است.

  • کشت گلخانه ای در اغلب شهرهای اصفهان در حال انجام است

اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در این باره می گوید: کشت گلخانه ای در اغلب شهرهای اصفهان در حال انجام است و در شرایط خشکسالی اصفهان ناشی از خشک کردن زاینده رود، بسیار کمک کننده است.

رستمی در باره اینکه میزان سطح زیر کشت در گلخانه های اصفهان بیشتر به چه محصولاتی اختصاص می یابد و آیا این محصولات قابلیت صادرات را نیز دارد یا خیر، اظهار می کند: با تولید سالانه ۳۵۰ هزار تن سبزی و صیفی در این گلخانه ها می توان گفت: بیشترین محصولات کشت شده در گلخانه‌ های استان به ترتیب فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی با انواع مختلف از جمله معمولی، گیلاسی، زیتونی، بادمجان، خیار، سبزیجات برگی وگل‌های زینتی است.

وی می افزاید  : علاوه بر این میوه هایی مثل موز، آناناس و برخی گیاهان دارویی نیز در ماه‌های اخیر به کشت‌های گلخانه‌ای استان اضافه شده است که قابلیت صادرات را نیز دارد و ما توانسته‌ ایم از این طریق ارزآوری داشته باشیم.

رستمی با بیان اینکه کشت های گلخانه ای می تواند آبی بر خشکسالی اصفهان باشد، می افزاید  : فلاورجان و مبارکه جزو رتبه های برتر اصفهان در زمینه ایجاد و احداث گلخانه های سنتی و تیران و کرون و دهاقان بیشترین گلخانه های مدرن را در استان اصفهان دارند و این در حالی است شهرستان های نجف آباد، شهرضا، اصفهان و شاهین شهر و میمه نیز توانسته اند در توسعه گلخانه ها و کشت گلخانه ای نقش ایفا کنند.

  • خشگسالی عامل مهاجرت کشاورزان اصفهانی

محسن نیکبخت، کارشناس اقتصاد نیز می گوید  : بخشی از کشاورزان اصفهانی به واسطه نبود آب و مشکلات دیگر بیکار و مجبور به کوچ از روستا به شهر شدند وتوسعه کشت گلخانه ای می تواند به روند معکوس این مهاجرت کمک کند.

نیکبخت در خصوص اینکه توسعه کشت گلخانه ای در اصفهان تا چه حد می تواند کشاورزی اصفهان را نجات دهد و ملزومات آن چیست، اظهار می کند : درست است که این کشت می تواند در رونق کشاورزی اصفهان نقش ایفا کند اما باید این موضوع را نیز مد نظر داشته باشیم که توسعه کشت گلخانه ای نیازمند آموزش و فناوری و تجهیزات پیشرفته است.

  • کشت گلخانه ای راهی برای ایجاد اشتغال است

این کارشناس بیان می کند: اگر بخواهیم در این ارتباط گام های بزرگی برداریم باید تصمیمات بلند مدت بگیریم با توجه به اینکه اصفهان پتانسیل های لازم برای این کشت را دارد و می توانیم در همین راستا کشاورزی اصفهان را از این وضعیت نجات دهیم.

وی ادامه می دهد: یکی از مزیت های کشت گلخانه ای ایجاد اشتغال است؛ در حال حاضر بخشی از کشاورزان اصفهانی به واسطه نبود آب و مشکلات دیگر بیکار شده اند و مجبورند از روستاها به شهرها مهاجرت کنند در صورتی که اگر بتوانیم کشت گلخانه ای را به شکل درستی در شهرهای کوچک و روستاها راه اندازی کنیم به نوعی قدم در راه مهاجرت معکوس گذاشته ایم.

نیکبخت بیان می کند: در این ارتباط دولت و سازمان جهاد کشاورزی باید بیش از پیش با در نظر گرفتن وضعیت موجود حامی کشاورزان باشند تا شاهد تغییر الگوی کشت سنتی به کشت گلخانه ای مکانیزه باشیم.

کد خبر: 137723

نویسنده: مریم رضایی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0