29 آبان 1402 - 7:00 ب.ظ

هنرنمایی در قامت پرستار

- پرستاران در نظام سلامت، همواره جایگاه و نقشی تعیین کننده داشته‌اند. به عنوان نمونه، روز‌ها و ماه‌های سخت شیوع ویروس کرونا را به خاطر بیاورید که فعالیت‌ها و تلاش‌های شبانه روزی پزشکان و کادر درمان، از جمله پرستاران، برای مردم و بیماران نقطه امیدو قوت بود.

هنرنمایی در قامت پرستار

این قشر در دوران دفاع مقدس نیز نقش بسیار مهمی داشت و ایثار و تلاش پرستاران یکی از بهترین سوژه‌ها برای ساخت فیلم است. آن‌ها یکی از قهرمانان زندگی روزمره ما هستند.

در این سال‌ها شماری از بازیگران در لباس پرستار هنرنمایی کردند و بخش مهمی از فیلم درباره آن‌ها بود؛ از فیلم جذاب و دیدنی «نجات یافتگان» به کارگردانی زنده یاد «رسول ملاقلی‌پور» و بازی خاطره انگیز و ماندگار «عاطفه رضوی» و در ادامه بازی خوب «گلچهره سجادیه» در فیلم ماندگار «سرزمین خورشید » و چند مجموعه دیگر که در ادامه از نظر می‌گذرانید و می‌خوانید.

نجات‌یافتگان

بازیگر نقش پرستار:ع اطفه رضوی

کارگردان: رسول ملاقلی‌پور

در این فیلم، «مریم قندی» امدادگر جنگ است که در حین فعالیت در یک درمانگاه صحرایی، مورد حمله قرار می‌گیرد. او می‌خواهد با استفاده از برانکارد، یک مجروح قطع نخاعی را از مهلکه نجات دهد ولی کارش خیلی خیلی سخت است. فیلم «نجات‌یافتگان» آینه‌ای است که در آن می‌توان بخش‌هایی از ایثار و جانفشانی پرستاران را دید. کسانی که تا پای جان برای حرفه‌شان تلاش می‌کنند. یکی از متفاوت‌ترین تصویر حضور زنان در سینمای دفاع مقدس به نام «عاطفه رضوی» در فیلم «نجات‌یافتگان» ثبت شده است.

زنده یاد «رسول ملاقلی‌پور» امدادگر فیلمش را نه در پشت خاکریز که در دل جنگ قرار داد. «مریم» برای نجات یک رزمنده قطع نخاع، پا در مسیری سخت می‌گذارد؛ سختی راه، آتش بی‌امان دشمن و تعهد. برای انتقال این مفهوم فقط دیالوگ کافی نیست، بازیگر باید از چهره و حرکات فیزیکال بهره ببرد تا مخاطب با او همراه شود. «عاطفه رضوی» همه توانش را به خدمت می‌گیرد و چنان به نقش «مریم» جان می‌دهد که گویی سرنوشت یک امدادگر واقعی را در بحبوحه جنگ شاهدیم، ضمن این که چهره او لحظه‌ای از نمایش التهاب درونی امدادگر خالی نمی‌ماند؛ ترس، نگرانی، امیدواری و نجات. «عاطفه رضوی» به خاطر ایفای نقش «مریم قندی» از دومین جشن خانه سینما تندیس بهترین بازیگر نقش اول گرفت. «مریم» جزو بهترین نقش‌های کارنامه «عاطفه رضوی» است.

شیدا

بازیگر نقش پرستار: لیلا حاتمی

کارگردان: کمال تبریزی

داستان فیلم در دوران دفاع مقدس روایت می‌شود، جایی که «فرهاد» (پارسا پیروزفر) در جنگ مجروح شده و موقتاً بینایی‌اش را از دست داده است. او را به بیمارستانی صحرایی منتقل می‌کنند که در آن پرستاری به نام «شیدا» مشغول به کار است. رفتار «فرهاد» در تحمل درد، توجه «شیدا» را به خود جلب می‌کند.

او به تدریج می‌فهمد که می‌تواند با تلاوت قرآن، التیام‌بخش دردهای «فرهاد» باشد. مراقبت «شیدا» از «فرهاد» به مرور پیوندی عاطفی بین آن‌ها ایجاد می‌کند. فیلم «شیدا» در عین شرح این دلدادگی، روایتگر تلاش و ایثار پرستاران در دوران دفاع مقدس هم هست. «رضا مقصودی» فیلمنامه‌نویس و کمال تبریزی کارگردان، بعد از تجربه موفق «لیلی با من است» سراغ یک فیلم جنگی عاشقانه رفتند.

«شیدا» در جشنواره هفدهم فجر قدر ندید، اما بعد از نزدیک به دو دهه، همچنان به عنوان یکی از آثار ممتاز سینمای دفاع مقدس در بین مخاطبان سینما محبوبیت دارد. «شیدا» راوی روح لطیف بچه‌های جنگ است که مصائب جنگ و تلاش مشفقانه پرستاران و پزشکان را به تصویر می‌کشد. «شیدا» جزو بازی‌های تحسین شده کارنامه «لیلا حاتمی» است. او تلاش یک پرستار و نجابت یک زن را به خوبی به نمایش گذاشت.

طلا و مس

بازیگر نقش پرستار: سحر دولتشاهی

کارگردان: همایون اسفندیان

«طلا و مس» داستان «رضا» است که همسرش بیمار می‌شود. این طلبه در تهران آشنایی ندارد و در بیمارستان با پرستاری به نام «سپیده» مواجه می‌شود. «سپیده» به مرور به برخی برداشت‌های نادرست خود پی می‌برد. در طول فیلم گوشه‌هایی از نگاه انسانی پرستاران عیان است و در میانه فیلم به اوج می‌رسد جایی که «سپیده» نزد خانم طلبه می‌رود و خود را در قبال خانواده او مسئول می‌داند. «طلا و مس» فیلم تحسین شده منتقدان و مخاطبان است. «سحر دولتشاهی» در این فیلم، درک درستی از موقعیت نقش دارد و به خوبی ایفای نقش می‌کند.

خفه‌گی

بازیگر نقش پرستار: الناز شاکردوست

کارگردان: فریدون جیرانی

در «خفه‌گی» با پرستاری مواجه هستیم که دل در گرو یک مرد بسته است. در این فیلم انتخاب پرستار ربطی به شغل ندارد بلکه هدف فیلم، نمایش تعارض‌ها و کاستی‌های روانی است چون بخشی از داستان در بیمارستان روانی می‌گذرد. «خفه‌گی» جزو تجربیات متفاوت کارنامه «فریدون جیرانی» است.

یک فیلم سیاه و سفید به سبک نوآر که باعث شد طیفی از منتقدان، کارگردانش را تحسین کنند. «خفه‌گی» جزو فیلم‌های موفق کارنامه «الناز شاکردوست» است. بازیگر برای پیشبرد کارش از تک‌واژه‌ها و اشاره دست و سر کمک می‌گیرد. بازیگر برای نمایش عشق، سادگی و پاکی شخصیت بیشترین استفاده را از لحن می‌کند.

شوکران

بازیگر نقش پرستار: هدیه تهرانی

کارگردان: بهروز افخمی

«شوکران» دست روی داستانی آشنا گذاشت ولی مسیر قصه متفاوت از نمونه‌های قبلی و بعد از آن است. داستان مردی متأهل (فریبرز عرب نیا) که عاشق یک پرستار (هدیه تهرانی  می‌شود و این دلدادگی سرآغاز اتفاق‌هایی است که ریشه اجتماعی و روانشناسانه دارند. «شوکران» به‌طور مستقیم روی پرده سینماها رفت و مورد استقبال فراوان مخاطبان قرار گرفت و منتقدان در وصفش نقد‌های مثبتی نوشتند. «هدیه تهرانی» در بازیگری به پختگی رسیده بود که با پیشنهاد «بهروز افخمی» برای ایفای نقش «سیما ریاحی» در «شوکران» مواجه شد. بازی «تهرانی» در نقش یک پرستار در ابتدای فیلم چیزی  از داستان را لو نمی‌دهد، اما در ادامه، روی دیگری از بازی خوب خانم «تهرانی» را مشاهده می‌کنیم.

سرزمین خورشید

بازیگر نقش پرستار: گلچهره سجادیه

کارگردان: احمدرضا درویش

داستان فیلم مربوط به روز‌هایی است که خرمشهر کم‌کم در تصرف نیرو‌های دشمن درآمد و مردم چاره‌ای جز ترک شهر نداشتند. «هانیه» هم به همراه دو فرزندش قصد رفتن دارد، اما برحسب وظیفه می‌ماند و به مداوای زخمی‌ها می‌پردازد. او امدادگر است و تا جایی که امکانش است به دیگران کمک می‌کند. فیلم «سرزمین خورشید» ادای دینی است به همه پرستاران و امدادگرانی که جان‌شان را در دست گرفته بودند و به رزمندگان خدمت می‌کردند.

در دوران دفاع مقدس و از جمله آزادسازی خرمشهر، زنان هم پای مردان حضور داشتند؛ گاهی در لباس رزم و گاه در قامت امدادگر. آن چه شخصیت «هانیه» را ماندگار کرده، جمع دو ویژگی در بازی خانم «سجادیه» است؛ صلابت و عطوفت او به خوبی شمایل زنان محکم و با اراده خوزستان را ترسیم کرده و در عین حال، زیر آتش دشمن به فکر درمان مجروحان و کودکان خود است. «سجادیه» به لحاظ فیزیکی هم کاری سخت داشته و برای نشان دادن موقعیت شخصیت، صرفاً متکی به چهره نبوده است. «گلچهره سجادیه» به خاطر بازی در این نقش، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول از جشنواره پانزدهم فیلم فجر و برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول از اولین جشن خانه سینما شد.

امروز

بازیگر نقش پرستار: شبنم مقدمی

کارگردان: سید رضا میرکریمی

در «امروز» «سیدرضا میرکریمی» داستان یک راننده تاکسی به نام «یونس» (پرویز پرستویی) را محور قصه قرار داد که در یکی از روز‌ها با زنی مواجه می‌شود و او را به بیمارستان می‌برد و این جاست که نقش دراماتیک پرستاران برجسته می‌شود. ایفای نقش شخصیت اصلی فیلم برعهده «شبنم مقدمی» است؛ او را در موقعیتی می‌بینیم که خودش صاحب زندگی شخصی است ولی زندگی حرفه‌ای‌اش را به همان اندازه مهم می‌داند به همین خاطر است که وقتی با یک زن باردار تنها مواجه می‌شود، برخوردش فراتر از یک پرستار است.

درباره کیفیت فیلم «امروز» نقد‌های متضادی وجود دارد؛ بعضی از مخاطبان و منتقدان تجربه جدید «سیدرضا میرکریمی» را پسندیدند و برخی نقد‌هایی منفی درباره آن داشتند. «امروز» فیلمی است که نگاهی متفاوت به زندگی افراد جامعه دارد و سرشار از سکوت و دیالوگ‌هایش کم است به همین خاطر باب میل هر سلیقه‌ای نیست. در فیلم «امروز» شاهد یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های «شبنم مقدمی» هستیم. او برای نمایش شخصیت یک پرستار طوری رفتار می‌کند که اقتدار و مهربانی‌اش توأمان به چشم می‌آید. بازی او در این نقش برایش سیمرغ مکمل جشنواره سی‌ودوم  فیلم فجر را به همراه آورد.

زندگی جای دیگری است

بازیگر نقش پرستار: حامد بهداد

کارگردان: منوچهر هادی

فیلم، داستان «داود» (حامد بهداد) است که ناگهان پی می‌برد مبتلا به تومور مغزی است و چند صباحی بیشتر زنده نخواهد ماند. او البته مشکلات دیگری هم دارد؛ همسر قبلی‌اش، «شهرزاد»، برای کمک گرفتن از او برای آزادی شوهر جدیدش، پیش او می‌آید. از آن طرف همسر موقتش مدعی می‌شود که حامله است. در نهایت برای این که گره از کار همسر سابقش باز شود و بچه‌هایش بدون سرپرست نمانند، به‌جای شوهر جدید، همسر سابقش به زندان می‌رود.

«زندگی جای دیگری است» می‌توانست تبدیل به فیلم بهتری شود اگر قصه‌اش تا این حد کُند و کشدار روایت نمی‌شد. «حامد بهداد» در سه فیلم «فرزند چهارم»، «چه خوبه که برگشتی» و «زندگی جای دیگری است» نقش پرستار و پزشک را بازی کرده است. او در «بی‌تابی بیتا» هم نقش دستیار پزشک را داشته اما هیچ‌کدام در کارنامه‌اش شاخص نیستند.

کد خبر: 139552

نویسنده: محمود افشاری

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0