30 خرداد 1402 - 1:14 ب.ظ

هنجارهای توسعه محور

بدون شک توسعه را باید مرهون دو زیر ساخت بسیار مهم دانست. عوامل اقتصادی و عوامل فرهنگی – اجتماعی که هیچ کدام بدون دیگری موفق به ایجاد توازن پایدار برای توسعه نخواهند شد.

هنجارهای توسعه محور

از این میان توجه به عوامل فرهنگی، اجتماعی با رویکرد جامعه شناختی ذهن هر پژوهشگری را به مسایل مهمی چون عوامل جمعیتی، عوامل محیطی و از همه مهمتر شاخص های توسعه فرهنگی سوق می دهد.

همانگونه که پرفسور گونار میر دال مطرح نموده است برای توسعه چهار عامل بسیار مهم وضروری هستند نیروی کار جوان وخلاق، سرمایه عوامل مادی، مدیریت وتکنولوژی، بررسی این دید گاه این واقعیت را در ذهن هر پژوهشگری نمایان می کند که سه عامل مهم این فرضیه فرهنگی واجتماعی هستند.

جامعه توسعه یافته قادر به تولید مثل و پرورش نیروی انسانی خلاق وجوان برای رشد و توسعه خود می باشد چرا که سایر عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مرهون وجود این عامل حیاتی هستند. هر چند مهاجرت شکل سریع و کم هزینه برای تامین این سرمایه است .

اما برای توسعه پایدار اهمیت نسل آوری و زاد ولد در بازه های زمانی که خود مرهون ارزش محبت و عشق و هنجار همسر گزینی است بسیار ضروری است .

مدیریت و تکنولوژی مستقیماً با وجود چنین نیروی جوان و نو آوری معنا می یابد.

ازاین میان عوامل فرهنگی نقش حیاتی  در رشد و توسعه همه جانبه یک کشور به عهده دارند همانگونه که ملاحضه نمودید اگر ارزش محبت و عشق و هنجار همسر گزینی آداب رسوم ازدواج در یک جامعه ای منحط شود، قدرت باروری و جایگزینی نسل آن کشور از دست خواهد رفت و به مرور زمان به دلیل پیری جمعیت و عدم جایگزینی نیروی خلاق، تکنولوژی هم فرسوده و از رده خارج خواهد شد.

(1)

آنچه که یک جامعه را به ملتی پویا و واحد تبدیل می کند ارزش های های قدرتمند و نهادینه شده آن جامعه می باشد. باورهایی مستحکم که هچون چسب،  یکایک افراد آن جامعه را به هم پیوند می دهد. این ارزش ها از گذشته ها دور تا رویدادهای امروزی ، از دل آنها و بر اساس تعریف و تبیین حکما و علماءزمینه استحکام اجتماعی را فراهم می نماید.

آنجا که حضرت سعدی علیه الرحمه می فرمایند:  بنی آدم اعضای یک پیکرند.که در آفرینش زیک گوهرند.  چوعضوی به درد آورد روزگار. دگر عضوها را نماند قرار و یا در جایی دیگر چه نغز می گوید:«تو هرگز رسیدی به فریاد که می خواهی امروز فریاد رس.»

بررسی  باورها وارزش های اجتماعی جامعه مادر مثنوی معنوی ، بوستان و گلستان ، بهارستان جامی ،منطق الطیر عطار،… حاکی از تلاش این عالمان و بزرگان برای ایجاد هنجارهایی قدرتمند برای توسعه اجتماعی است.  باورها و ارزش هایی که درس های اصلی زندگی خانواده های ایرانی از دیر باز بوده اندود ضمیر ناخود آگاه ایرانیان سالهای مدیدی است به خوبی جاخوش کرده اند . گویی انفاس عالم هستی در ایران زمین زمزمه« “دل زیر دستان نباید شکست »«مبادا که روزی شوی زیردست »و «مزن برسر ناتوان دست زور»«که روزی به پایش درافتی چومور» را با هر نسیم خود بر کالبد فرزندان ایران زمین می دمد.

سنن و آداب و رسوم به عنوان ساختارهایی توانا و  ماندگار برای حفظ ارزش ها و باورها نقش مهمی در شکل گیری زیرساختهای اساسی توسعه فراهم نموده است.قدرت این سنت ها و آداب و رسوم آن چنان حیاتی و ماندگار است که ما را از اعصار تاریخ به قرن21 رسانیده است.

وقتی جامعه ای از یک چنین ارزش ها ، باورها و هنجارهای قدرتمند فرهنگی برخوردار است.

(2)

 

پس بایستی قدرتمند برای توسعه پایدار خود قدم بردارد.

در چنین جامعه ای در صورتی که سیاستمداران و حاکمیت از شاخص های مدیریتی و نوآوری برخوردار باشد و ارزش شایسته سالاری مورد توجه قرار گیرد.

جوانانی خلاق ، نوآور و خردمند با استفاده از ابزارهای نوین عصر حاضر یعنی سازمان ها قادر خواهند بود قدم های اساسی برای توسعه آن کشور بردارند.

باور این حقیقت که تجربه بر خلاقیت و نوآوری برتری دارد. در عصر تکنولوژی  ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل پذیرش نیست. تجربه زمانی که در قالب ارزش ها و باورها زمینه بروز خلاقیت و نوآوری و مدیریت های نوین و سازمان های پویا را ایجاد کند ارزشمند قلمداد می شود.

در چنین جامعه ای سرمایه اجتماعی با عملکرد مطلوب نهادها و سازمان ها خودنمایی می کند.عوامل مهم سرمایه اجتماعی همچون وجود صداقت و سجایای اخلاقی ، ارتباط مطلوب و اعتماد اجتماعی نقش مهم در حرکت یک جامعه به سمت رشد و توسعه بر عهده دارند.

وجود چنین چرخه ی توسعه محوری از جوانان خلاق و خردمند و آموزش دیده و متخصص در رأس سازمان های قدرتمند خدماتی و صنعتی علاوه بر ایجاد حرکت دایمی در عرصه سرمایه گذاری اقتصادی و رشد عوامل آن جهت توسعه از جمله خلق پول و ارزش افزوده ،محصولات با کیفیت ،برندهای جهانی و … محیط زیستی مطلوب برای حیات شهروندان ایجاد می کند و باعث می شودعوامل محیطی نیز در مطلوبیت خود در این چرخه قرار گیرند.

(3)

 

چرخه ای که تحت تاثیر عوامل فرهنگی و از باورها و ارزش ها ی یک ملت آغاز و با تربیت نیروی انسانی خلاق و نو آور  به عنوان عامل جمعیت مهم در توسعه پایدار به محیط زیست سبز، سرمایه اجتماعی بالا و نهایتآ شاخص های اقتصادی توسعه پایدار  منجر می شود.

کد خبر: 134778

نویسنده: هادی زمانی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0