12 تیر 1402 - 6:09 ب.ظ

نقش روابط عمومی سلامت در تامین سلامتی جامعه

نقش روابط عمومی در تامین سلامت مردم بسیار مهم و از جایگاه بالایی برخوردار است. روابط عمومی سلامت در تامین سلامت مردم نقش به سزایی دارد و می‌توان به جد گفت که یکی از مهمترین، با مسئولیت‌ترین نقش‌هایی است که یک متخصص روابط عمومی بر عهده دارد، زیرا با جان و مال و جسم و روح انسان ارتباط دارد.

عصر اصفهان ؛ به قلم مژگان نادری، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی (روابط عمومی)

دکتر هادی زمانی: نویسنده ، روزنامه نگار ، کارشناس علوم ارتباطات

 

همانطور که می‌دانید جامعه‌ای می‌تواند پیشرو و در انتظار اتفاقات خوب باشد که از سلامت نسبی برخوردار باشد. شناساندن پتانسیل‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های متولیان سلامت از وظایف روابط عمومی‌های سلامت می‌باشد. در این مقاله به طور اختصار به نقش روابط عمومی‌های سلامت اشاره شده است که هر آیتم نیاز به بحث و بررسی و شیوه‌های مختلف در غالب سناریو نویسی مخصوص به خود دارد. از جمله: اطلاع رسانی و ارائه خدمات آموزشی، پژوهشي، بهداشتی درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش انسانی بر عهده روابط عموم سلامت می‌باشد.

آگاه سازی مردم از مسئولیت های اجتماعی و حقوقی خود در حوزه سلامت، همچنین آگاه سازی جامعه از پیشگیری و درمان،  به روز رسانی برنامه‌های

بهداشتی و درمانی اطلاع رسانی از شاخص‌های سلامت، اطلاع رسانی با هدف ارتقاء سلامت روانی جامعه، اطلاع رسانی از آخرین دستاوردهای علمی برای ارتقاء سطح علمی جامعه و استفاده بهینه از آن، اطلاع رسانی از سبد غذایی ساده و مطلوب، اطلاع رسانی از هوای پاک، اطلاع رسانی از امکانات ورزش‌های همگانی و فرآوردهای بهداشتی ایمن در سطح جامعه، اطلاع رسانی از خدمات بیمه‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات به جامعه یکی دیگر از وظایف روابط عمومی سلامت می‌باشد.

پیگیری و پاسخ‌گویی برای حل مشکلات ارباب رجوع (این مهم که بسیار نقش به سزایی در سلامت جامعه دارد و به جد باید بدان بیشتر پرداخته شود)

اطلاع رسانی جامع و شفاف از خدمات شبکه های بهداشتی فعال در منطقه فعالیت، نیز بر عهده روابط عمومی سلامت می‌باشد. این مهم باعث استفاده بهینه جامعه از خدمات بهداشتی و جلوگیری از سرگردانی جامعه در خصوص خدمات بهداشتی خواهد بود.

از دیگر وظایف روابط عموم سلامت آماده سازی برنامه‌های جامع مراقبتی، حمایتی جامعه‌ی معلولان می‌باشد. روابط عمومی سلامت باید از توسعه کمی کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی کشوردر جامعه اطلاع رسانی کند حتی آگاه‌سازی تعرفه‌های خدماتی و مراقبت‌های سلامت نیز از دیگر وظایف روابط عمومی سلامت می‌باشد.

یکی دیگر از رسالت های روابط عمومی سلامت، آگاه سازی از عوارض محصولات و مواد و خدمات زیان‌آور در سطح جامعه است. افزایش آگاهی فرد، خانواده،جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه ای تحت نظارت وزارت بهداشت بر عهده ی روابط عمومی سلامت می‌باشد.

آگاه سازی از آخرین دستاوردهای روز دنیا، اطلاع رسانی در جهت اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه از دیگر وظایف روابط عمومی سلامت است که باید با جدیت دنبال و اطلاع رسانی شود. اگر در جامعه‌ای تحولی در زندگی از نظر سلامت اتفاق افتاده، باید مدیون روابط عمومی سلامت آن جامعه باشیم که اطلاع رسانی صحیح و درست و به هنگام انجام داده است.

شناخت مخاطب هدف، شناخت نیازها، تبادل اطلاعات بین جامعه و سازمان، انتقال نیازهای جامعه به متولیان سلامت یکی دیگر از وظایف مهم روابط عمومی سلامت می‌باشد. این نیازها بسته به مناطق مختلف کشور متفاوت موقعیت جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی … متفاوت خواهد بود. برقراری تعامل و تبادل بین جامعه و متولیان سلامت یکی از مهمترین نقش‌های یک متخصص روابط عمومی سلامت می‌باشد.

اطلاع رسانی درست و به موقع روابط عمومی سلامت به مانند پیشگیری بر درمان است، اگر این مهم دیر اتفاق بیافتد یا اصلا اتفاق نیفتد جامعه از نظر جسمی، روحی و روانی دچار مشکل خواهد شد همچنین نه تنها فرد دچار هزینه جسمی، روحی و مالی می‌شود بلکه برای اقتصاد کشور هم هزینه بر خواهد بود برای مثال، (طرحی درخانه‌های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا شد تحت عنوان طرح غربالگری سرطان روده بزرگ، طبق آخرین آمارهای بدست آمده

در استان اصفهان سالانه حدود ۱۰ هزار مورد جدید سرطان ثبت می‌شود و این استان جایگاه بالایی در بروز سرطان در کشور دارد. به گفته‌ی زهرا روانخواه، مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سرطان‌های استان اصفهان عبارتند از: سرطان پستان، پوست، پروستات و روده بزرگ که در ۳ مورد سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم روش‌های غربالگری و تشخیص زودرس وجود دارد.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها دانشگاه در کشور است که غربالگری سرطان روده بزرگ در کل جمعیت ۵۰ تا ۷۰ سال زنان و مردان را با دستورالعمل‌های کشوری به صورت کامل اجرا می‌کند. در غربالگری سرطان روده بزرگ، علائم هشداردهنده، عوامل ایجادکنده و عوامل پیشگیری این سرطان به مراجعه‌کنندگان آموزش داده می‌شود و متناسب با سابقه فامیلی و سابقه بیماری آزمایش مدفوع جهت تشخیص خون مخفی به نام تست FIT از بیمار گرفته می‌شود و در انتهای بررسی‌های انجام‌شده در صورتی که فرد پرخطر باشد، جهت بررسی‌های بیشتر و کولونوسکوپی معرفی خواهد شد. با اجرای طرح غربالگری تاکنون ۱۳۲ مورد سرطان روده و بیش از هزار و ۵۰۰ پولیپ روده بزرگ که احتمال بدخیم شدن را دارد، شناسایی شده است.) در این طرح افراد به طور رایگان تست می‌شوند و چه بسا افرادی که با این غربالگری بدون هزینه به پزشک ارجاع و با کمترین هزینه درمان شدند و قبل وقوع حادثه از این مشکل نجات یافتند. حال در نظر بگیرید که افرادی که به این گونه شناسایی و قبل از حاد شدن بیماری نجات یافتند و چه هزینه های گزافی (جسمی، روحی روانی و مالی)را از دوش خود و کشور برداشتند. این یکی از صدها وظیفه روابط عمومی است که اطلاع رسانی در خصوص انجام طرح های سلامت می باشد.

پس باید به بحث پیشگیری بر درمان بیشتر تاکید و اصرار داشت و این مهم یعنی اطلاع رسانی به جامعه در جهت آگاهی سازی مردم از اصلاح سبک زندگی به سوی سالم زیستی بر عهده روابط عمومی سلامت می‌باشد.

در حال حاضر روابط عمومی‌های سلامت در حال انجام وظایف خود هستند اما باز هم نیاز است در این حوزه بیشتر تحقیق و بررسی و به این موارد بها داده شود. روابط عمومی سلامت باید به طور مجدانه تلاش  و با مشارکت صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، پژوهشگران اجتماعی، روانشناسان و حتی اقتصاددانان،… برای ترویج و اطلاع‌رسانی اقدام نماید تا تاثیر بیشتری بر گروه هدف داشته باشد.

باید یادآور شد که روابط عمومی به تنهایی نمی‌تواند اهداف سلامت را پیش ببرد و باید در این راستا متولیان سلامت، پژوهشگران اجتماعی، نویسندگان، فیلم سازان، خبرنگاران، صدا و سیما و … با همفکری در رسیدن به اهداف سلامت دست در دست هم گام بردارند.

برای داشتن جامعه‌ای پویا، سالم (جسمی و روحی) و … نیاز است روابط عمومی سلامت با تلاشی خستگی ناپذیر با ارتباط با رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایر مراجع، ارائه اخبار و رویدادهای علمی و خبری حوزه‌ی سلامت، توزیع پمفلت‌های آموزشی که توسط متولیان سلامت آماده شده است و هزاران راه‌های ارتباطی دیگر مانند شبکه‌های اجتماعی، پادکست‌ها، فیلم‌های آموزشی و … اقدام نماید.

در این مقاله به اختصار تنها به قسمتی از وظایف روابط عمومی سلامت در سطح جامعه اشاره شد. امید است این مقدمه ای برای پژوهش های بعدی و پرداختن به این مهم باشد.

کد خبر: 135136

نویسنده: مژگان نادری

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0