21 شهریور 1400 - 7:00 ب.ظ

در گفت وگو با کارشناس ارشد روانشناسی خانواده مطرح شد:

نگرانی کارساز یا دردسرساز!

نگرانی و استرس، شاید یکی از بدترین نوع احساسات انسانی باشد که گاهی اوقات حتی زندگی را به کام فرد تلخ می کند. در زمان نگرانی، ذهن شما مدام درگیر پیامدهایی است که هنوز اتفاق نیفتاده است البته به صرف اینکه افکار ما معطوف به زمان آینده هستند، نمی‌توان به درستی نگرانی را تعریف کرد.

به گزارش عصر اصفهان، زهرا سرشته‌داران،کارشناس ارشد روانشناسی خانواده گفت: آینده‌نگری می‌تواند شما را امیدوار سازد. البته به شرط اینکه تفکر شما درباره آینده، بدبینانه نباشد. اگر آینده را ناامید و تیره و تار بنگرید، آنگاه آینده‌نگری تبدیل به نگرانی دردسر ساز می‌شود. وی افزود: حین نگرانی مدام درباره حوادث منفی با خودتان حرف می‌زنید. در اثر حرف زدن با خودتان، توانایی فکر کردن به راه‌حل‌های درست را از دست می‌دهید و آینده را فاجعه‌آمیز می‌نگرید. بنابراین، آینده مداری، تفکر فاجعه‌آمیز و تفکر کلامی را می توان سه مولفه اساسی نگرانی تلقی کرد.

زهرا سرشته‌داران ادامه داد: به دو نوع نگرانی متفاوت وجود دارد: مورد اول نگرانی کارساز و دیگری نگرانی دردسرساز.

کارشناس ارشد روانشناسی خانواده گفت: نگرانی کارساز به شما کمک می‌کند تا برای مشکلات زندگی‌تان تدبیری بیندیشید و دست به کار شوید که تهدیدهای آینده را کم کنید. سباقات السيارات مثلا در نوع غذایی که می خورید، بیشتر دقت کنید تا خطر بیماری قلبی کم شود.

وی افزود: نگرانی کارساز، برمسائل واقع بینانه متمرکز است و باعث راه‌حل‌های دقیق و مشخصی برای حل مشکل می شود. نگرانی دردسرساز، دو ویژگی اساسی دارد. اول اینکه این نگرانی باعث هیچ گونه راه‌حل درست و دقیقی نمی‌شود. دومین مولفه نگرانی دردسرساز این است که بر وقایع نامتحمل و بعید تمرکز می‌کند. العاب مجانيات مثل دزدیده شدن فرزند شما، واقعیت این است که زندگی انسان پر از خطر است. هر روز، خطرات زیادی از بیخ گوش ما می‌گذرد. اما با این حال اگر ذهن ما مدام درگیر خطرات بعید بشود، انرژی و وقت ما بیهوده صرف تنش و اضطراب می گردد. بدتر اینکه ممکن است براساس این تهدیدها در زندگی خودتان تصمیم‌هایی بگیرید که بر زندگی‌تان اثر مخرب برجای بگذارند، به عنوان مثال چون می‌ترسید بچه شما را بدزدند، دائم مواظب او هستید و به او آزادی عمل نمی دهید، حتی ممکن است دامنه این نگرانی باعث آسیب زدن به کودک شما نیز بشود و به شما سخت وابسته شود. نگرانی دردسرساز، مدام ذهن شما را درگیر می‌کند و زندگی شما را محدود می سازد.

کارشناس ارشد روانشناسی خانواده گفت: چند راه حل ساده رهایی از نگرانی عبارتند از: تکنیک خودبازنگری، روشی دقیق برای ثبت نگرانی‌ها است، از این رو تکنیکی موثر برای کمک به کنترل نگرانی به شمار می‌رود. شما با بازنگری نگرانی می‌توانید به این اطلاعات ارزشمند دست یابید، درباره چی نگران هستید؟ کی نگران می‌شوید؟ و چقدر اضطراب را در حین نگرانی تجربه می‌کنید؟

وی ادامه داد: دفترچه‌ای تهیه کنید که بتوانید آن را همیشه همراه خودتان داشته باشید تا هر زمان نگران شدید، راحت این نگرانی‌ها را همان موقع بنویسید و نوشتن را به زمان دیگری موکول نکنید اگر در همان زمان، نگرانی‌های خودتان را بنویسید، اثرگذاری تکنیک خودبازنگری بیشتر می شود.

سرشته‌داران گفت: شیوه واکنش خود را تغییر بدهید انجام این روش مستلزم اندکی خطرپذیری است، یکی از خطرات این است که شما احتمال می دهید که از آنچه می ترسید به سرتان بیاید، ترسی که احتمال آن خیلی بعید است.

تلاش کنید که دست از رفتارهای نگرانی بردارید و در برابر افزایش هر لحظه اضطراب،کوتاه نیایید. پس از مدتی، اضطراب شما به تدریج فروکش می کند و حال شما بهتر می شود. وقتی این اتفاق افتاد، خودتان را تشویق کنید. اللاعب ابراهيموفيتش

کارشناس ارشد روانشناسی خانواده گفت: انجام فعالیت‌های لذت‌بخش؛ رفتارهای نگرانی، وقت زیادی می گیرند وقتی این رفتارها را حذف می کنید، فرصت زیادی به دست می‌آورید که ممکن است زمینه‌ساز نگرانی‌های دیگر باشد. خوشبختانه راه حل این مشکل، برنامه‌ریزی فعالیت است. منظور از برنامه‌ریزی فعالیت، این است که شما هدفمندانه برای اوقات فراغت خود، فعالیت هایی را مدنظر قرار می دهید. (مطالعه کردن، ورزش کردن، نظافت خانه، صرف ناهار یا شام با دوستان…)

استفاده درست از وقت؛ استفاده نادرست از وقت باعث افزایش ناکامی،اضطراب و نگرانی می‌شود. آموزش مهارت های تنظیم وقت در کاهش احساس های منفی از جمله نگرانی، مفید است. بسیاری از افراد نمی دانند که چگونه اوقات خود را می گذارنند. اولین گام در استفاده موثر از زمان این است که آگاهی بیشتری نسبت به فعالیت ها و ساعات خود پیداکنیم. طرح ریزی و اولویت بندی کارها از یک سو باعث خلاقیت و بهروری بیشتر می شود و از سوی دیگر موجب کاهش اضطراب و نگرانی می‌گردد.

رویارویی با نگرانی؛ شما در تکنیک رویارویی با نگرانی باید نگرانی های خود را برحسب اضطراب برانگیزی شان رتبه‌بندی کنید و آنگاه هرکدام از آنها را تا جای ممکن دقیق بنویسید و با زبان اول شخص و زمان حال، آنها را تجسم کنید. اگر برای مدت زمانی با نگرانی‌ها روبرو شوید آنگاه ذهن شما توان ارزیابی پیامدهای ترسناک را پیدا خواهد کرد، و به تدریج اضطراب شما کم می شود یا حساسیت شما به آن کم می شود.

104

کد خبر: 37634

نویسنده: خدیجه توسلی دینانی

منبع: یاقوت وطن

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0