11 خرداد 1399 - 3:28 ب.ظ

در یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟

نمایندگان تعهدات آبی دولت‌ها به اصفهان را پیگیری کنند

 در یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان، با اشاره به مشکلات آبی پیش روی اصفهان و بسته شدن رودخانه زاینده رود، بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب از سوی شهروندان و نیز پیگیری تعهدات آبی دولت ها به اصفهان از سوی نمایندگان مجلس تاکید شد.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از ایسنا، علیرضا نصر اصفهانی، امروز (یکشنبه-۱۱ خرداد) در یکصد و بیست و چهارمین صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: ۱۵ خرداد نقطه عطف انقلاب اسلامی بود که لایحه ایالتی و ولایتی آن روزها و انقلاب سفیدِ شاه مورد اعتراض امام(ره) قرارگرفت و موجب دستگیری ایشان شد.

وی افزود: امام(ره) در دو جبهه در حال مبارزه بود، ابتدا شاه و اعوان و انصارش و دوم مبارزه با کسانی که مانع از حرکت ایشان بودند .

به گزارش ایسنا؛ رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه تعامل میان نمایندگان مردم در شورای شهرها و نمایندگان استان باید وجود داشته باشد، تصریح کرد: امیدواریم در سایه تعامل این همراهی و همکاری اتفاقات خوبی رخ دهد و بتوانیم مأموریت شورای اسلامی شهرها و روستاها اجرایی و  مطالبات را دنبال کنیم، موضوع آب زاینده‌رود یکی از مباحث مهمی است که نمایندگان باید آن را دنبال کنند.

وی ادامه داد: با توجه به بارش‌های خوب، اما اخبار نشان می‌دهد که همچنان ما نیازمند صرفه‌جویی هستیم و حتی احتمال دارد در تأمین آب شرب نیز مشکلاتی داشته‌ باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در این روزها افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب شرب را در اصفهان داشته‌ایم و درخواست صرفه‌جویی داریم، چراکه مشکل آب شرب شاید در آینده، پیش روی ما باشد.

نصر اصفهانی ادامه داد: تعهدات آبی که دولت‌ها به اصفهان داشتند و قول‌های آبی که داده شده امیدوارم از سوی نمایندگان مجلس پیگیری شود، همچنین فعالیت‌های محلی به شوراها واگذار شود و نمایندگان به فعالیت‌های کلان بپردازند و در این زمینه سرعت و شدت داشته باشند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، با اعتقاد براینکه مدیریت شهری با وجود مشکلات متعدد، خوش درخشیده است، گفت: امروز و با شرایط بحرانی و با همراهی مقامات دولتی در استان نه تنها پروژه‌های شهری متوقف نشده، بلکه با شتاب در حال انجام است.

آغاز افتتاح پروزه های شهری از هفته آینده

وی تأکید کرد: از هفته آینده افتتاح پروژه‌های شهری مجدد در سراسر محلات شهر آغاز خواهد شد و هر هفته در یک محله پروژه‌ای در دست افتتاح خواهیم داشت.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، اضافه کرد: تقاطع غیر هم‌سطح سردار سلیمانی، سالن گلستان شهدا و آزادسازی زمین‌های اطراف گلستان شهدا برای پارکینگ، پروژه فرهنگی چهارباغ عباسی، مجموعه بزرگ نمایشگاه‌های اصفهان، خط دو قطار شهری، رینگ چهارم حفاظتی از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت شهری است.

نصر اصفهانی ادامه داد: رفت و آمد به شهرداری‌ها زیاد است و استحصال ۳۰ درصدی بودجه شهرداری طی این مدت نشان از استقبال شهروندان از طرح تشویقی ساخت و ساز دارد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که امور رفاهی کارکنان شهرداری مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که امور رفاهی به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص یابد و در خصوص تعاونی مسکن هم با گام مهم شهردار اصفهان در این زمینه شاهد اتفاقات خوب باشیم.

در ادامه این جلسه، رضا امینی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از طرح نام‌گذاری میدان “خواجه عمید” به شهدای نیروی دریایی، گفت: در خیابان خواجه عمید ماکت نه چندان جالبی از نیروی دریایی نصب شده و محل نام برده هیچ سنخیتی با نیروی دریایی ندارد و این نام‌گذاری‌ها باید قبل از احداث اتفاق بیفتد.

شیرین طغیانی عضو دیگر شورای شهر اصفهان نیز در این خصوص گفت: با این تغییر نام موافق نیستم، چراکه در نام‌گذاری‌ها باید تمام جوانب در نظر گرفته شود.

فتح‌الله معین عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: به دلیل فاصله زیاد دریا با نقاط شهر، نام‌گذاری خیابان خواجه عمید به شهدای نیروی دریایی مناسبتی ندارد. شهدای نیروی دریایی باید نامشان زنده باشد و نمادش را باید نیروی دریایی انتخاب کند.

امیراحمد زندآور هم تاکید کرد: نام نیروی دریایی یک کشور را نباید تبدیل به نام یک میدان در حاشیه شهر کنیم، باید در خیابان بهتری این نام‌گذاری انجام شود و پیشنهاد می‌کنم نام میدان به شهدای غواص تغییر یابد.

نصر اصفهانی-رئیس شورای شهر اصفهان در این خصوص، اظهار کرد: بهتر است نام‌گذاری خیابان خواجه عمید به شورای نام‌گذاری برگردد تا دغدغه‌های همه برطرف شود.

از بسته شدن زاینده‌رود جلوگیری کنید

در ادامه جلسه شورای شهر اصفهان، کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر، گفت: از ۱۵ خرداد اعلام شده زاینده‌رود بسته می‌شود که البته این خبر رسمی نشده است. به متولیان امر می‌گویم بسته شدن زاینده‌رود به معنای بستن شادی و نشاط روی مردم اصفهان است که سال‌ها رنج خشک‌سالی را کشیده‌اند. زاینده‌رود متعلق به تمام مردم است و هر ضایعه‌ای به اصفهان وارد شود به کل کشور تسری می‌یابد، پس مدیران شهری از بستن زاینده‌رود جلوگیری کنند.

وی افزود: حقابه کشاورزی مهم است و این حقابه از مجموعه آب زاینده‌رود برداشت شده است. همچنین با یک آتش‌سوزی در استان کهگیلویه و بویراحمد مواجه هستیم که متأسفانه حیات وحش و مراتع این استان در حال نابودی است. متأسفانه کمکی از سوی شهرداری‌های کشور به این مشکل نشده و از شهردار اصفهان می‌خواهم این آمادگی برای کمک به این استان را داشته باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر، ادامه داد: قتل رومینا اشرفی احساسات مردم را جریحه‌دار کرد. این مورد نماد غفلت از نوجوانان است و باید از نهاد اجتماعی خانواده حمایت کنیم. با تغییرات اساسی در ساختارهای اجتماعی مواجه و خشونت علیه زنان و کاهش تعامل والدین با کودکان مواجه هستیم. نهاد خانواده و تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش به شدت ناکارآمد هستند و رسانه‌ها هم در این زمینه ناکام بوده‌اند.

محمدی گفت: این قتل هشدار بزرگ به همه ما است و افکار عمومی خواهان مجازات شدید پدر رومینا و اعدام او هستند. اما کسی سؤال نمی‌کند مسئولیت آموزش و پرورش چیست و دیگر نهادهای تربیتی و آموزشی و مسئولان امر چه مسئولیتی در این خصوص دارند؟ قتل‌های ناموسی کم نداشته‌ایم. مدل‌های برخورد با رومینا را در جامعه زیاد داریم و این قتل یک نسل است.

وی افزود: چرا پدر و مادر روی فرزند ۱۴ ساله خود کنترل نداشته‌اند؟ بچه ۱۴ ساله چه فهمی از عشق دارد و باید این عشق را در آغوش پدر و مادر درک کند. وقتی قوانین مرد سالارانه به جامعه حکمرانی می‌کند وضعیت درست نمی‌شود. نیاز به تحولی اساسی در نظام تعلیم و تربیت داریم. این رفتار هیجانی ضررهای زیادی خواهد داشت. روزی در تهران حادثه‌ای به نام خفاش شب را داشتیم و هیچ‌کس سؤال نکرد که چرا این مرد ۱۹ نفر را کشت و آتش زد؟

این عضو شورای شهر اصفهان تصریح کرد: هیچ‌کس برای موضوع خفاش شب باب کارشناسی باز نکرد و امیدواریم برای این قتل اخیر یک کار کارشناسی انجام شود.

تشکیل ستاد بحران آب قبل از شروع تابستان

در ادامه، کورش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان، گفت: سال ۹۷ در تابستان شرایط سختی از نظر کمبود آب داشتیم، اما در سال ۹۸ نگرانی زیادی در این خصوص نداشتیم. باید قبل از شروع تابستان ستاد بحران آب تشکیل شود و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری نیز باید فرهنگ‌سازی مناسب را برای مصرف بهینه آب داشته باشد.

وی افزود: باید در پایان سال ۹۹ تونل سوم کوهرنگ افتتاح شود و سد آن آبگیری کند. در حوضه آبریز زاینده‌رود شرایط بحرانی است و باید شهردار اصفهان نیز در این خصوص ورود کند.

بخش عمده بودجه شهرداری درگیر مترو شده است

نصیر ملت، رئیس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان نیز  گفت: بخش عمده بودجه شهرداری درگیر مترو شده است. ارتباطات ریلی را باید گسترش دهیم و امروز درگیر اجرای رینگ چهارم  هستیم. برای ایجاد خط ریلی باید ۲۰ متر را جداسازی کنیم و اگر خط ریلی قرار است در مجاورت با رینگ شهری اجرا شود هزینه هنگفتی برای این کار باید صرف شود، پس باید نسبت به آزادسازی اقدام شود.

در ادامه فتح‌الله معین، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سال جاری پرداختن به موضوع محیط‌زیست به دلیل شیوع ویروس کرونا به فراموشی سپرده شده است. شرایط محیط زیستی اصفهان و استقرار واحدهای صنعتی و خشکی زاینده‌رود سبب شده شرایط زیست‌محیطی اصفهان غیر قابل قبول باشد.

وی افزود: از شهردار اصفهان و خدمات شهری درخواست دارم از تغییر کاربری اراضی به فضای سبزِ متعلق به شهرداری خودداری کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر ادامه داد: حداقل برای رفع برخی مشکلات دفع اصولی پسماند شهری با ورود شهردار انجام و تعیین کارگروه ویژه دفع علمی پسماند تشکیل شود.

همچنین رضا امینی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: علی‌رغم تلاش‌های پیوسته برای حفظ و تقویت سرمایه‌گذاری انجام شده برخی دلایل سبب فرار سرمایه از اصفهان شده است. دست‌اندازی‌های اداری و تسویه حساب‌های شخصی موجب مشکلات زیادی شده و اصفهان به باتلاق سرمایه تبدیل شده است.

کد خبر: 43518

منبع: ایسنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0