22 آذر 1402 - 9:00 ق.ظ

نقش تسعیر نرخ ارز در رشد قیمت پتروشیمی‌‌‌ها

با کاهش قیمت جهانی قیمت ریالی بیش از 50‌درصد محصولات پلیمری و شیمیایی افزایشی اعلام شد!؟

به گزارش عصر اصفهان،

قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی به تبعیت از بازار نفت و فرآورده‏‏‌های آن کاهشی است. اما در این شرایط افزایش نرخ حواله ارز در بازار محصولات پتروشیمی عامل رشد قیمت‌های پایه شده است.

به گزارش خبرگزاری ها به دنبال کاهش جهانی محصولات پتروشیمی، نرخ تسعیر ارز در تعیین بهای پایه عمده محصولات پلیمری برای اولین مرتبه به کانال 38‌هزار تومانی صعود کرد! افزایش نرخ تسعیر ارز در تعیین بهای داخلی پایه برای محصولات پتروشیمی، افزایش موثری برای قیمت‌های ریالی پایه به همراه داشته است. به نحوی که قیمت پایه بیش از 50‌درصد محصولات پلیمری و شیمیایی افزایشی اعلام شد.

* نرخ دلار در بازار کاملا دستوری تعیین می‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفته است: بارها گفته‌ایم که این یک فاجعه است که قیمت محصولات پتروشیمی بر اساس نرخ‌های جهانی تعیین شده و به داخل کشور فروخته می‌شود‌. وی افزود: شاید برای بسیاری از شما، این فاجعه نامفهوم باشد. اما توجه کنید که نرخ‌های جهانی به دلار است. یعنی اگر برای نمونه، قیمت جهانی یک محصول پتروشیمی هر کیلوگرم ۱۰ دلار باشد، این ۱۰ دلار به قیمت دلار ضرب می‌شود تا قیمت ریالی آن محصول برای فروش به داخل مشخص شود‌.

به عبارت دیگر، اگر دلار ۲۰ هزار تومان باشد، قیمت ریالی آن محصول پتروشیمی می‌شود ۲۰۰ هزار تومان؛ اما اگر دلار ۴۰ هزار تومان باشد، قیمت ریالی آن محصول ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. یعنی با افزایش قیمت دلار، پتروشیمی گران‌تر می‌فروشد و کالا برای مردم گران‌تر می‌شود.

اتفاق جدید چیست که در خبر فوق آمده؟ اتفاق جدید این است که با کاهش قیمت‌های جهانی، آن ۱۰ دلار فرضا ۸ دلار شده، اما برای اینکه سود پتروشیمی کاهش نیابد، از این طرف نرخ دلار را بالا می‌برند تا کاهش قیمت جهانی جبران شود.

یعنی فرضا ۱۰ دلار ضربدر دلار ۲۰ هزار تومانی می‌شد و قیمت محصول ۲۰۰ هزار تومان بود. الان ۸ دلار را ضربدر دلار ۲۵ هزار تومانی می‌کنند تا قیمت محصول همان ۲۰۰ هزار تومان باشد! به این دلیل گروهی مخالف کاهش نرخ دلار هستند‌.

وی گفت به نظر می رسد که نرخ دلار در بازار کاملا دستوری تعیین می‌شود. و صاحبان دلار و دلاری‌فروش‌ها نقش اصلی را در این عرصه دارند.

کد خبر: 140151

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0