30 آبان 1402 - 11:00 ق.ظ

میکروبوک، مینیمالیسم دیجیتال

در روزگاری که بشر حتی منتظر ماندن برای تهیه‌ی فست فود را هم برنمی‌تابد، مایکروفر بر اساس این نیاز اختراع می‌شود تا در کمتر از سه دقیقه غذا بپزد. در روزگاری که همه وُیس‌های دور تند، جای نامه نگاری‌های ادیبانه را گرفته، *«سرعت»* مفهومی پروبلماتیک است و کسی حتی منتظر *«اصلاح و تعمیر و ساختن»* نمی‌شود، بلکه بلادرنگ *«تعویض»* می‌شود؛ می‌خواهد قطعه باشد یا آدم.

میکروبوک، مینیمالیسم دیجیتال

مفاهیمی که در هر شأنی از زندگی امروز قابل مشاهده است.

در چنین روزگاری حتی مینی‌بوک‌ که سالها بعنوان خلاصه کتاب‌های غیرداستانی ارائه می‌شد اخیراً جای خود را به *میکروبوک‌* داده و همه‌ی مطالب یک کتاب نهایتاً در ۲۰ صفحه خلاصه شده است.

حتی ماجرا در مورد ادبیات داستانی با شیوه خلاصه‌تری دنبال می‌شود بطوری که می‌توان قصه شاهکارهایی مانند برادران کارامازوف، بلندی‌های بادگیر و… را در یک صفحه و بصورت اینفوگرافیک مطالعه کرد؛

بدون هیچ لذتی از مقدمات و مؤخرات و توصیف هایی که برای به بار نشستن این شاهکارها به کار رفته است؛

لذتی ناشی از کشف روایت‌ها و پرسوناژهای نهفته در متن.

اگرچه مدتی پیش مجموعه‌ای از ناشران، محققان، کتابداران و نویسندگان سراسر جهان، با انتشار *«مانیفست خواندنِ لیوبلینا»* اعلام کردند خواندنِ دیجیتال در حال تخریب عادتِ *«خواندن عمیق»* در میان ماست و *«اندیشیدنِ عمیق»* در مخاطره است، اما باید پذیرفت این مینیمالیسم به قِسمی موضوع مطالعه را نیز تحت تاثیر قرار داده و مطالعه در حد میکروبوک هم فرصتی است مغتنم برای *ارتقای سطح آگاهی جامعه بعنوان تنها راه نجات از مصائب دامن گیر آدمیزاد*.

شاید میکروبوک آخرین سنگری است که باید برای حفظ سرزمین دانایی، از آن دفاع کرد. در زیر لینک چند میکروبوک از فیدیبو قرارداده شده است:

کتاب تاریخ فلسفه اثر واربرتون https://fidibo.com/book/131270-میکروبوک-تاریخ-مختصر-فلسفه

کتاب اضطراب موقعیت اثر آلن دوباتن https://fidibo.com/book/128221-میکروبوک-اضطراب-موقعیت

اینفوگرافیک برادران کارامازوف https://fidibo.com/book/66249-کتاب-اینفوگرافیک-برادران-کارامازوف

کد خبر: 139591

نویسنده: مالک شیخی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0