1 تیر 1402 - 11:44 ق.ظ

من بهترم!؟

حاشیه ای بر اصرار شهرداری اصفهان برای ماندگاری چند تابلو و بنر

من بهترم!؟

عصر اصفهان/ نادرمجیدی آهی

 دیدیم و شنیدیم که اقدام شهرداری اصفهان برای نصب تابلوهایی با موضوع رسانه در شهر، با واکنش هایی روبرو شد و اجمالا اغلب همکاران ما صراحتا این تابلو ها را توهین به خود تلقی نمودند و مثلا ایسنا نوشت: این نوع تبلیغات ضد رسانه‌ای، نعل وارونه است. وقتی نهادی که خودش کار رسانه‌ای می‌کند و چندین رسانه دارد، کارکردهای رسانه را زیر سؤال می‌برد، این سوال مطرح می‌شود که این نهاد از کدام تریبون مواضع خود را به گوش جامعه می‌رساند؟ آیا نمی‌دانند بیلبوردها و بنرهای سطح شهر نیز، نوعی رسانه محسوب می‌شود!؟

مطالبی تندتر از این هم در رسانه ها منتشر گردید. به همین دلیل افراد مختلفی در شورای اسلامی شهر اصفهان و یا شهرداری، نسبت به موضوع واکنش نشان دادند و در صدد دلجویی از رسانه بر آمدند. یعنی تلویحا پذیرفته شد که آموزش سواد رسانه به شهروندان(؟) نباید به اینصورت انجام می شد که شد.

نوشتم آموزش سواد رسانه به شهروندان چون در بیان علت نصب این تابلوها این هدف مطرح گردید و بهناز عابدی از فرهنگسرای رسانه شهرداری اصفهان، قبلا اظهار داشته بود که این فرهنگسرا  (بصورت خود خوانده)  مسولیت آموزش سواد رسانه به شهروندان اصفهان را بر عهده گرفته است. او درباره این تابلوها نیز گفته بود:  هم‌زمان با ارائه این تابلوها، تئاترهای خیابانی با عنوان “مدرسه خیابانی رسانه “در گذرهای پرتردد اجرا می‌شود !؟  یعنی بعد از حوزه رسانه نوبت عرصه تئاتر خواهد بود! یعنی حرف همان سوار کار که از دم اسب آویزان شده بود و فریاد می زد این اسب تمام شد یک اسب دیگر بیاورید!

نگارنده اعتقاد به نقد همکاران رسانه ای در فضای رسانه عمومی ندارد و این کار را صرفا در فضای تخصصی مجاز می‌داند. لذا بهناز عابدی را هم در این حوزه قرار می‌دهم. ولی ناچارم جمله ای از ایشان را بازتاب دهم. چون قصه تابلوها را نه کار ایشان، بلکه خواسته مدیران مافوق وی می‌‎دانم. لذا جای این انتقاد به ایشان وجود دارد که چرا نتوانسته است از ظرفیت تخصصی خود برای تفهیم موضوع نه چندان ساده رسانه، به مدیران خود استفاده نماید و در عوض در توجیه این اقدام شهرداری اصفهان گفته است: در این تبلیغات سعی شد که تکنیک عملیات روانی رسانه‌های معاند که همه بر اساس متد علمی بوده و به دنبال دوقطبی سازی و آشوب جامعه هستند را به شهروندان آموزش دهیم تا شهروندان بیشتری نسبت به این تکنیک‌ها آگاه شوند. منتهی با توجه به اینکه امکان دارد برخی از شهروندان روزانه در معرض این پیام‌ها و تکنیک‌ها توسط این رسانه‌ها باشند، در مرحله اول تبلیغات شهری عنوانی از رسانه‌های معاند نیاورده شد تا شهروندان در مقابل این تبلیغات گارد نگیرند و محتوا و ماهیت پیام را بپذیرند.

نصب تابلوهایی با موضوع رسانه
نصب تابلوهایی با موضوع رسانه

درباره این توضیحات باید نوشت که برخلاف اظهارات معاونت اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان که با بیان:  تلاش کرده‌ایم در فضایی صمیمانه به‌دور از تعارف‌های مرسوم در جلسات اداری و نشست‌های خبری، مدیران با آغوش باز پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشند و از دریچه چشم آنها به مشکلات پیش‌روی شهر بنگرند، به استفاده از ظرفیت رسانه داخلی وعده کرده بود، برداشت فوری از توضیحات بهناز عابدی آن است که سیاست رسانه‌ای حاکم بر مجموعه شهرداری اصفهان، عبارت است از مدارا با رسانه _ بقول بهناز _  معاند و در عین حال کتمان رسانه داخلی مانند همکاران خودشان در روزنامه اصفهان زیبا. چرا که شاهدیم در مقابل آزردگی رسانه‌های داخلی، بجای هر اقدامی، این قبیل توجیهات بلاوجه را ارایه می نمایند. اگرچه ما با این نوع پاسخگویی سازمانهای دولتی و شبه دولتی در قبال اشتباهات و حتی تخلفات شان  بیگانه نیستیم.

دکتر الهی قمشه ای در اغلب جلسات سخنرانی خود بیانی از داستان حضرت آدم علیه السلام در قبال ابلیس ارائه می نماید. اینکه حسب روایت قرآن، در جریان درخت ممنوعه وقتی از جناب آدم علیه السلام سوال شد که چرا اینکار را کردی؟ ایشان اظهار داشت: “قالَ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسی فَاغْفِرْ لی . . .” یعنی ایشان تواضع نمود و از اشتباه خود عذر خواست و موضوع گذشت. اما شیطان مثل آدم عمل نکرد. او درپاسخ با غرور گفت :  قال انا خیر منه …

یعنی گفت: چون من بهترم!

کد خبر: 134818

نویسنده: : نادر مجیدی آهی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0