4 آذر 1402 - 1:00 ب.ظ

مقصران آلودگی اصفهان چه کسانی هستند؟!

این نیروگاه نخستین نیروگاهی است که نصب توربین‌های آن به دست ایرانی‌ها انجام شده و در واقع پایه گذاری صنعت نیروگاهی از همین مرکز در استان اصفهان بوده است.

مقصران آلودگی اصفهان چه کسانی هستند؟!

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان گفت: نیروگاه شهید منتظری هیچ اختیاری در نوع سوخت و تعیین ترکیب سوخت مصرفی نداشته و همه دستورات و تکالیف در سطح ملی و از تهران ابلاغ می‌شود؛ حتی تصمیم برای در مدار بودن واحدهای نیروگاه، از مرکز ابلاغ و به نیروگاه تکلیف می‌شود.

امیر نریمانی اظهار کرد: قرارداد تاسیس و راه اندازی نیروگاه حرارتی شهید منتظری در همان ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب بین شرکت‌های توانیر و تکنوپروم اکسپورت شوروی سابق، منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه بزرگ نیروگاهی شامل هشت واحد فعال است، افزود: واحدهای یک، دو و سه نیروگاه در سال‌های ۶۳ و ۶۴ واحد شماره چهار نیز در سال ۱۳۶۸ به بهره‌برداری رسیدند که به دلیل وقوع جنگ تحمیلی در آن سال‌ها بیشتر سازه‌های احداث یا نصب شده، همرنگ طبیعت و خاکی رنگ شدند.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان، با بیان اینکه ساخت و راه اندازی چهار واحد دوم این نیروگاه طی قراردادی با همان شرکت در سال ۱۳۶۸ آغاز شد، ادامه داد: دو واحد شماره پنج و شش نیروگاه در سال ۱۳۷۷ و واحدهای شماره هفت و هشت یکسال بعد و در سال ۱۳۷۸ به شبکه سراسری برق متصل شدند.

وی افزود: این نیروگاه نخستین نیروگاهی است که نصب توربین‌های آن به دست ایرانی‌ها انجام شده و در واقع پایه گذاری صنعت نیروگاهی از همین مرکز در استان اصفهان بوده است.

نریمانی با تاکید بر اینکه با حمایت‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده نیروگاه با ظرفیت کامل در مدار است، خاطر نشان کرد: علاوه بر تاأمین بیش از ۵۰ درصد از انرژی الکتریکی استان اصفهان، بخشی از برق شبکه سراسری کشور نیز از همین محل تاأمین می‌شود.

وی به این نکته که شبکه برق کشور روی نیروگاه شهید محمد منتظری حساب ویژه ای باز کرده است، اظهار کرد: به همین علت ضریب آمادگی و توان نیروگاه روز به روز بالاتر رفته است.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری گفت: حدود یک هزار نیروی فعال به صورت مستقیم و نیروهای دیگری نیز در کارگاه‌ها و شرکت‌های مرتبط با این مجموعه فعالیت دارند که بخشی از نیازهای صنعتی و فنی ما را تاأمین می ‌کنند.

پیش بینی‌هایی که به ثمر نشست

وی با تصریح بر اینکه امروزه ۹۵ درصد از قطعات و تجهیزات نیروگاهی از داخل کشور تاأمین و در کشورمان تولید می‌شود، افزود: بخشی از تجهیزات ساخته شده در کشور جنگ زده اوکراین وارد شده، که امروز کارخانه ‌های آنها دیگر وجود ندارد؛ بنابراین اگر پیش بینی تاأمین و تولید قطعات در داخل کشور نشده بود، مشکلات بزرگی دامنگیر استان و کشور می‌شد.

نریمانی سپس به این موضوع که نیروگاه به صورت مستمر تحت رصد و نظارت محیط زیست قرار دارد، اظهار کرد: در این گزارش‌ها از دود خروجی نیروگاه نمونه برداری شده و نتایج حاصله در سامانه محیط زیست قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مصاحبه‌ها و داده‌های آماری نشان از میزان بالای آلایندگی اصفهان در شش ماهه ابتدایی هر سال دارد و شاخص‌های آلودگی رکورد می‌زنند، اظهار کرد: در دو فصل بهار و تابستان امسال فقط ۱۲ روز هوای پاک ثبت شده و این مسئله در همین جا مطرح است که در تابستان مازوتی سوزانده نمی‌شود، که این حجم از آلودگی بالا ثبت شده است.

به گفته مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری، در یکی دو هفته اخیر که سطح آلودگی در کلانشهر اصفهان و حومه آن رکورد زد و مدارس تعطیل شد، مازوتی مصرف نشده بود که این اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: متاأسفانه برخی از مقصران آلایندگی هوای اصفهان به محض بالارفتن میزان آلاینده‌ها نام و نشان نیروگاه شهید منتظری را به میان می‌کشند؛ این در حالی است که در ۱۲ سال گذشته تنها یکدو ماه و اندی تنها در دو سال گذشته ونیم، آن هم در شرایط خاص، از مازوت استفاده شد که آن هم به واسطه دستور از تهران بود.

نریمانی با بیان اینکه در موضوع آلایندگی باید همه جوانب و بخش‌ها از جمله صنایع بزرگ، کوره‌ها، آجرپزی‌ها و شهرک‌های صنعتی را هم دید، ادامه داد: به عنوان نمونه میزان مازوتی که یکی از شرکت ‌های تولید سیمان در استان مصرف می‌کند را رصد کنید تا دریابید انداختن توپ در زمین نیروگاه فقط جنبه روانی و رسانه ‌ای دارد.

وی افزود: در زمان مطالعات اولیه نیروگاه در سال ۱۳۵۴، بر اساس محاسبات دقیق و کارشناسی شده این محل انتخاب و دودکش‌هایی با ۲۰۰ متر ارتفاع احداث شده که تا شعای ۳۰ کیلومتری به غیر از زمان‌هایی که وارونگی هوا رخ می‌دهد مشکلی برای اصفهان نداشته و جهت دود خروجی به سمت اصفهان نباشد.

ضرر و زیان بخاری‌های خانگی

مدیر عامل نیروگاه حرارتی شهید منتظری تاکید کرد: تعدد آلاینده‌ها در کلانشهر اصفهان و پیرامون آن زیاد است که یکی از آنها بخاری‌هایی هستند که راندمان آنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده ۸۵ تا ۹۰ درصد مابقی انرژی به هدر می‌رود.

به گفته این مسئول در صنعت برق، ۷۰ میلیون متر مکعب از ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز کشور در فصل زمستان برای تاأمین گرمایش مردم با همین راندمان پایین که اشاره شد مصرف می ‌شود که در ادامه به ناترازی گاز منجر شده و به ناچار در روزهای بسیار سرد سال، مازوت سوزی اتفاق می‌افتد؛ از همین روز بخش مهمی از ناترازی مربوط به مصرف بالای بخش خانگی هم در موضوع فرهنگ سازی استفاده از پوشش گرم در منازل و هم استفاده از بخاری ‌های استاندارد است.

نریمانی خاطر نشان کرد: حداکثر گاز تولیدی کشورمان ۸۵۰ میلیون مترمکعب در شبانه روز است که در شش ماهه اول، بخش صنعت مصرف کننده عمده بوده و مصارف تجاری و خانگی کمتر است اما در شش ماه دوم بخش قالب در مصرف گاز، بخش خانگی است که در روزهای بسیار سرد به نقطه ‌ای می ‌رسد که کمیته اضطرار سوخت تشکیل جلسه می‌دهد و در رابطه با مصرف گاز تصمیم گیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه، نیروگاه شهید منتظری هیچ اختیاری در نوع سوخت و تعیین ترکیب سوخت مصرفی نداشته و همه دستورات و تکالیف در سطح ملی و از تهران ابلاغ می‌شود، گفت: حتی برای در مدار بودن واحدهای نیروگاه، تصمیمات از مرکز ابلاغ و به نیروگاه تکلیف می‌شود.

مدیر عامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان با اشاره به اینکه نیروگاه‌های کرج، تهران، مشهد و شیراز در مرکز شهر واقع شده است؛ اظهار کرد: تعطیل کردن نیروگاه موضوعی است که در ابتدا خود دولت اجازه چنین اقدامی نخواهد داد؛ در موضوع جابجایی نیز اگر سرمایه گذاری جدیدی صورت گیرد و مکانی دیگر جانمایی شود منطقی و اصولی است اما در کوتاه مدت مقدور نیست و اعتبار سنگینی نیاز دارد.

پالایش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت در اصفهان

عبدالغفور ضیایی، مشاور مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری در ادامه گفت: کلانشهر اصفهان به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی مستعد آلایندگی است.

وی خاطر نشان کرد: روزانه هفت مییون لیتر بنزین در این شهر مصرف می شود و بیش از ۶۰۰ کارگاه، کارخانه و صنایع آلاینده این کلانشهر مرکز ایران را در بر گرفته و محاصره کرده اند ضمن اینکه روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه اصفهان پالایش می‌شود.

مشاور مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری با بیان اینکه مصرف سوخت گاز باصرفه تر و بهتر از سایر سوخت‌های فسیلی است، افزود: قیمت مازوت با گاز برابر است اما استهلاک بیشتری دارد و نیروگاه هیچ زمانی تمایل به مازوت سوزی نداشته و تصمیمات از مرکز در این رابطه اعلام می‌شود.

بهینه سازی ۵۷ درصدی با یک میلیارد یورو اعتبار

محمد فلاحتیان، مدیرعامل هلدینگ پرشیان فولاد هم خاطر نشان کرد: بهترین کاری که دولت می تواند انجام دهد بهینه سازی است که باید از ۳۱ درصد کنونی به ۵۷ درصد برسد تا مصرف آب، کربن و دیگر مصارف کاهش یافته و بهینه شود.

به گفته وی، برای رساندن راندمان بهینه به عدد ۵۷ درصد، یک میلیارد یورو اعتبار نیاز است که باید در شورای اقتصا در این رابطه تصمیم گیری شود.

فلاحتیان اظهار کرد: حدود ۸۵۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکار هستیم و هم اکنون به شکل تهاتری فعالیت می‌کنیم.

قطع برق برای کشور زیان بار است

ابراهیم کریمی، مدیر شرکت پرشیان دانش در خاتمه نشست، اظهار کرد: قطع برق ضرر و زیان های کلانی برای جامعه و دولت در پی دارد و هیچ زمانی منطقی نیست.

وی تصریح کرد: دولت امروز یارانه انرژی پرداخت و برای مردم هزینه می کند و حتی زمانی که ناخواسته و در شرایط خاص، تکلیف بر مازوت سوزی می‌کند، برای دولت هزینه دارد اما اینکه بگوییم نیروگاه مقصر است درست نیست چرا که دیواره دودکش‌های نیروگاه بلندترین سازه‌ها در استان هستند اما دیوار نیروگاه از همه کوتاه‌تر است و به راحتی مورد اتهام قرار می گیرد.

کد خبر: 139690

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0