22 شهریور 1400 - 12:00 ق.ظ

فشار ناشی از تحریم های آمریکا مانع دسترسی کودکان سرطانی به داروهای برند و اصلی می‌شود

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران، امریکا را مانع اصلی ورود داروهای برند اصلی درمان سرطان کودکان می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، دکتر حسن ابوالقاسمی رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران در خصوص وضعیت کودکان مبتلا به سرطان در کشور گفت: سالانه ۳ هزار کودک در کشور مبتلا به سرطان می‌شوند که این تعداد نزدیک به ۲ درصد مبتلایان به سرطان کشور را تشکیل می‌دهد؛ متاسفانه نظام ثبت دقیقی در کشور برای ثبت آمار بیماران سرطانی وجود ندارد.

وی افزود: درمان کودکان مبتلا به سرطان از ابتدا تحت حمایت بیمه ها و مراکز درمانی بود، همچنین موسسات حمایت از کودکان سرطانی تشکیل شد، این موسسات به درمان بیمارن سرطانی کمک می‌کردند و باعث شد طول عمر کودکان سرطانی در طول سه دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: شایع‌ترین سرطان‌ها در میان کودکان سرطان خون و بعد از آن سرطان مغز است که عامل اصلی آن‌ها منشا ژنتیکی دارد که برای ما قابل کنترل نیستند.

دکتر ابوالقاسمی در خصوص چالش های درمان کودکان سرطانی گفت: یکی از چالش‌های پیش روی درمان کودکان سرطانی نبود برخی از دارو‌ها در کشور است، این دارو‌ها به دلیل اینکه تقاضای آنها از نظر عددی قابل توجه نیستند به کشور وارد نمی‌شوند، مثلا پردنیزولون در همه جای دنیا از شربت برای استفاده کودکان استفاده می‌شود اما در ایران مجبور هستیم قرص پردنیزولون به کودک ۱ ساله بدهیم یا داروی مرکا پتوپرین که برای درمان سرطان خون شربت آن در دنیا استفاده می‌شود در ایران فقط قرص آن موجود است و والدین کودکان مجبور هستند قرص را خرد کنند و به کودک خود بدهند که معلوم نیست با این روش کودک مبتلا به سرطان چه میزان از قرص را می‌خورد.

وی تصریح کرد: داروی‌های ضد سرطان کودکان بر خلاف دارو‌های درمان سرطان بزرگسالان قدیمی هستند و به طور محدود برای کودکان از دارو‌های جدید استفاده می‌شود.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران ادامه داد: دارو‌های قدیمی سال‌ها از برند‌های و شرکت‌های اصلی خریداری و وارد کشور می‌شد، متاسفانه به خاطر تحریم‌ها و فشار امریکا شاهد ورود دارو‌هایی هستیم که از منابع دیگر غیر از برند اصلی وارد کشور می‌شود و از وضعیت این دارو‌ها اطمینان کامل نداریم که آیا این دارو‌ها به اندازی داروی اصلی موثر هستند یا خیر؟

وی افزود: در کشور‌های اروپایی افرادی داوطلبانه قصد ارسال دارو به ایرانرا داشتند، ولی متاسفانه بعد از عقد قرارداد با ایران به دلیل فشار‌های امریکا این شرکت‌ها از قرارداد کناره گیری می‌کردند.

دکتر ابوالقاسمی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات کودکان سرطانی پیوند مغز استخوان است که بسیار برای کودکان سرطانی مورد نیاز است و می‌تواند در زمان عود بیماری بسیار موثر باشد، برای حل این مشکل تلاش‌های زیادی شد و چندین مرکز پیوند مغز استخوان در کشور گسترش پیدا کرد، اما هنوز کفاف نمی‌دهد، بعضا افرادی که نیاز به پیوند دارند به دلیل مشکلات مالی و دارویی امکان دسترسی کامل را این خدمات را ندارند.

وی تصریح کرد: نظام ثبت اهدا کننده گان سلول‌های بنیادی در کشور به خوبی توسعه پیدا نکرده است، تا ده سال پیش شرایط بهتر بود، اما متاسفانه از ده سال پیش متوقف شد در حالی که فعالیت‌های خوبی در سازمان انتقال خون انجام شده بود ؛ بعضا بیماران سرطانی ناچار هستند سلول‌های بنیادی را از خارج از کشور تهیه کنند و به دلیل هزینه بالا نمیتوانند این کار را انجام دهند.

 

کد خبر: 38010

منبع: ماهنامه از سین سرطان تا سین سلامتی

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0