24 اردیبهشت 1402 - 6:31 ب.ظ

سرمایه‌گذاران در مورد پایداری گواهی سپرده نفت خام مطمئن باشند

اگر نتوانیم نقدینگی را در کشورمان مدیریت کنیم و آن را به سمت‌وسوی درستی سوق دهیم، این نقدینگی به سمت بازارهایی مانند مسکن و خودرو می‌رود.

گواهی سپرده نفت خام

برزو حق شناس، کارشناس بازار سرمایه با اعلام مطلب فوق گفت: ورود نقدینگی به بازارهایی همچون مسکن و خودرو اثرات تورمی را تشدید خواهد کرد، در همه جای دنیا از ابزارهایی مانند گواهی سپرده استفاده می‌شود و این روش‌ها اثرگذاری خود را نشان داده‌اند.

حق شناس افزود: از ابزارهایی مانند گواهی سپرده نفت خام استفاده می‌شود تا نگذارند نقدینگی به قسمت فیزیکی کالاها برود، گواهی سپرده ایده خوبی است و به کنترل نقدینگی در کشور کمک می‌کند. هر چقدر میزان بهره‌گیری از این ابزارها در کشور بیشتر شود، بهتر است.

وی گفت: به طور کلی، ابزارهایی مانند گواهی سپرده نفت خام می‌توانند کمک بزرگی به اقتصاد کشور کنند و سیاست‌گذاران اقتصادی می‌توانند از این طرح‌ها نهایت بهره‌برداری را داشته باشند. از طریق این ابزارها می‌توانیم به کنترل نقدینگی سرگردان در کشور بپردازیم و زهر اثرات تورمی آن را کمتر کنیم.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ما با موضوع رشد نقدینگی در کشور مواجه هستیم و سیاست‌گذار اقتصادی هم نمی‌تواند در کوتاه مدت برای این موضوع کاری بکند؛ بنابراین، بهتر است با استفاده از ابزارهایی مانند گواهی سپرده نفت خام به سمت مدیریت این نقدینگی برویم.

حق شناس گفت: سرمایه‌گذاران باید در مورد پایداری طرح گواهی سپرده نفت خام اطمینان خاطر داشته باشند. نباید اجازه دهیم تصمیمات یک شبه به اطمینان بخشی طرح ضربه بزند و بخش خصوصی را از سرمایه‌گذاری منصرف کند. این اعتمادسازی عنصر مهمی در موفقیت طرح خواهد بود.

وی افزود: گواهی سپرده نفت خام و ورود بخش خصوصی به معاملات نفتی می‌تواند بستری برای گسترش مبادی صادرات نفت کشور باشد. در شرایط تحریمی فعلی، بخش خصوصی با استفاده از راه‌های ابتکاری می‌تواند به فروش نفت کمک کند. همچنین از آنجایی که بخش خصوصی نفت را با قیمت مشخصی در فضای بورس می‌خرد، شفافیت معاملات بیشتر می‌شود.

کد خبر: 133581

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0