16 شهریور 1402 - 8:07 ق.ظ

روی دیگر راهپیمایی اربعین

اخیرا شبکه ها و رسانه های معاند و برخی از مزدوران آواره که در برابر سیل جمعیت زائر و مشتاق در پیاده روی اربعین درمانده شده و قدرت تحلیل خود را از دست داده اند شروع به تبلیغات مضحکی کرده اند که راهپیمایان برای غذای مجانی در این مراسم شرکت می کنند. عجیب تر سخن آن فرد نادانی است که مصادف شدن اربعین در ماه رمضان و استقبال ضعیف مردم ایران را از این اتفاق بزرگ پیش بینی کرده است. بر همین اساس در این نوشتار می خواهم از منظری دیگر به راهپیمایی اربعین بنگرم تا مشخص شود آن ها که در این راهپیمایی شرکت می کنند دارای چه انگیزه ای هستند.

روی دیگر راهپیمایی اربعین

بدون تردید راهپیمایی اربعین بزرگ ترین تجمع انسانی در طول تاریخ و دنیای معاصر است. این امتیاز را مذهب شیعه دارد. مذهبی که بزرگ ترین سرمایه ی آن امام حسین علیه السلام است. امام حسینی که خونش و گلوی بریده و مظلومیتش سرمایه ساز است و راهپیمایی اربعین یکی از بزرگ ترین سرمایه هایی است که امام حسین علیه السلام به پیروان خویش و همه ي آزاد گان دنیا ارزانی داشته است. راهپیمایی چندین میلیونی اربعین از ابعاد مختلف قابل بررسی و تحلیل است‌ یک بعد آن همان جضور شورآفرین مردمی است که به عشق امام حسین علیه السلام خانه‌ و کاشانه خود را برای مدتی رها می کنند و در این همایش بزرگ انسانی شرکت می کنند. یک بعد آن مهمان نوازی مردم عراق در موکب هاست که فکر نکنم در جهان نظیری برایش یافت شود. بدون تردید لحظه به لحظه این حضور پرشکوه و حماسی در فضای رسانه ای و در قاب فیلم و عکس پیام های بزرگی دارد که اگر بایکوت رسانه ای جهان سلطه نبود می توانست توجه همه ی جهانیان را به خود جلب کند. اما آنچه نگارنده در این نوشتار می خواهد به آن اشاره کند روی دیگر این حماسه ی بزرگ انسانی است که معمولا نه در قاب فیلم و عکس می گنجد و نه در قاب گزارش. آن هم سختی ها و مشکلاتی است که این راهپیمایی به طور طبیعی به دنبال دارد که به بخشی از آن ها اشاره می کنم. این ایام که اربعین در تابستان است هوای عراق خصوصا نجف و کربلا بسیار گرم است. تنها کسانی می توانند شدت و سوزش گرمای عراق را در ایام راهپیمایی درک کنند که مسیر نجف کربلا را با پای پیاده طی کنند. در این گرمای طاقت فرسا مرد، زن، پیر و جوان و نوجوان و کودک و حتی نوزاد حضور دارند. شدت تاثیر این گرما که امان را از همه می گیرد زمانی بیشتر روشن می شود که خیلی از این مسافران اربعین برای اولین بار است که چنین گرمایی را تجربه می کنند. کسانی که دمای هوای تابستان آن ها گاه با زمستان استان نجف و گرمای آن برابری می کند. خانم هایی که روسری و مقنعه پوشیده اند و گاه کالسکه فرزندشان را نیز به دست دارند و به پیش می روند. خستگی جسمی که در این مسیر ۸۰ کیلومتری به انسان دست می دهد تنها برای کسانی قابل درک است که این مسیر را ساعت ها پیاده رفته باشند. پاهایی که از شدت درد متورم می شود. کف پاها و انگشتانی که تاول می زند و نای راه رفتن را از افراد می گیرد. عضله هایی که می گیرد و اجازه ادامه راه را نمی دهد. پاهایی که از شدت گرما له می شوند و راه رفتن را غیر ممکن می سازند. همه ی کسانی که در این راهپیمایی شرکت می کنند می دانند که ظهرها که وقت استراحت می شود و گرما امان را از همه می برد چگونه همه به موکب ها پناه می آورند؛ ولی از انبوه جمعیت جایی برای کسی پیدا نمی شود. صحنه هایی عجیب است. آن موقع که در هر موکبی به معنای واقعی جای سوزن انداختن هم نیست. با هزار دردسر اگر موکبی را پیدا کردی تا در نقطه ی کوچکی از از آن دقایقی را استراحت کنی متوجه می شوی که هوای داخل موکب دست کمی از هوای بیرون ندارد جز اینکه از تیررس مستقیم نور خورشید که مثل پتک خود را بر سرت می کوبد رهایی می یابی. هر چند در این موکب ها کم و بیش کولرهای آبی نیز وجود دارد؛ ولی شدت گرمای مسیر نجف و کربلا بسیار فراتر از آن است که فرصت استراحتی بی دغدغه را به تو بدهد. همین مشکل را در شب ها نیز می توانی با تمام وجودت درک کنی آنگاه که خسته و کوفته ده ها کیلومتر مسیر را طی کرده ای و شب نیازمند یک استراحت درست و حسابی هستی، به هر موکبی که سر می زنی می بینی که افراد سر در سر هم گذاشته اند و آن چنان انبوه آرمیده اند که خودت خجالت می کشی قدم در میان آن ها بگذاری و جایی برای خوابیدنت پیدا کنی. همه ي این‌مشکلات در حالی است که قدم به قدم‌موکب وجود دارد و در مناطق مسکونی، خانواده ها نیز زائرین را برای استراحت به منزل خویش دعوت می کنند. آنگاه که در اوج این گرما و درحالی که داری پیاده مسیر را طی می کنی در ازدحام جمعیت یکی از همراهان را گم‌می کنی و مجبور هستی مدت ها مسیر را سرگردان بروی و بیایی تا سرانجام‌گمشده ات را پیدا کنی، که این خود داستان هر روزه ی عده ای از مسافران اربعین است

کسی تصور نکند که این جمعیت چندین میلیونی مردمانی فقیر هستند که با حداقل امکانات در موطن خود زندگی را سپری می کنند. بسیاری از این افراد در رفاه هستند و یا امکانات لازم زندگی را دارند؛ اما در این شرایط به گونه ای ایام را سپری می کنند که گویا به سبک زندگی چندین دهه قبل در ایران برگشته اند‌. خیلی از سرویس های بهداشتی کثیف که بیشتر به جای شیلنگ، آفتابه در آن است و دو طرف سنگ توالت آب های کثیفی که جمع شده است. گاه همین آب هم قطع می شود و فردی که در توالت است سرگردان و درمانده که در این شرایط بحرانی چه باید بکند! تقریبا باید گفت در بیشتر دستشویی ها مایع برای شستن دست ها وجود ندارد، گاه صابونی وجود دارد که همه از آن استفاده می کنند و گاه از همین صابون نیز دریغ می شود و افراد مجبور هستند با همان دست نشسته سرویس بهداشتی را ترک کنند. شاید در طول این سفر چند روزه نتوانی حتی یک بار به حمام بروی و لباست را که بارها خیس عرق شده عوض کنی. در همین سفر هر نفر که از مرز زمینی به عراق می رود باید ساعت ها از عمر خود را در مسیر رفت و برگشت در داخل وسایل نقلیه سپری کند و انواع خطرات را در جاده های بی در و پیکر عراق آن هم با رانندگی عراقی ها که خیالشان از سوی پلیس هم راحت است به جان بخرند. همین مسافران با کمال رضایت از جیب خودشان پول کرایه را می پردازند و منتی بر سر هیچ کس هم ندارند. آنگاه که سفر خود را پایان یافته می یابی و قصد برگشتن را داری گاه مجبور می شوی مدت ها در زمین خاکی و پر از گرد و غبار گاراژ یا به تعبیر عراقی ها کراج، خود و همراهان به دنبال یک وسیله نقلیه بدوی و بگردی تا سرانجام موفق شوی پیروزمندانه خود را روی یکی از صندلی های اتوبوس یا مینی بوس ها پرت بکنی و گاه مجبور می شوی با هر کرایه ای که راننده عراقی گفت کنار بیایی. همه ی اینها در حالی است که شرکت کنندگان در این حماسه ی بزرگ از شهرهای خود تا ورودی مرزها را با وسیله شخصی خود می آیند و این وسیله نقلیه را در زیر آفتاب به مدت چندین شبانه روز رها می کنند و به عراق می روند. در کنار این مشکلات کسانی که به خاطر وضعیت نامناسب بهداشتی، تغییرات آب و هوایی و خستگی مریض می شوند و لذت این سفر معنوی از آن ها سلب می شود را نیز باید اضافه کرد. آنچه بدان اشاره شد بخشی از آن روی سکه راهپیمایی اربعین است. شاید تجربه یک بار این سختی ها و مشکلات باعث شود هر کسی که یک بار فقط این راهپیمایی را تجربه کند، سال های بعد خود را معاف بدارد و این تکلیف عاشقانه را از خود ساقط کند. این در حالی است که هر ساله شاهد حضور پرشکوه جمعیت عاشقانی هستیم که سال های گذشته را نیز به راهپیمایی اربعین رفته اند. این صحنه ها نشان می دهد که عشق به حسین بن علی علیه السلام نه مرز می شناسد، نه کمبود امکانات می شناسد و نه سرما و نه گرما و نه خستگی و نه حتی بیماری، باید گفت خاک بر سر معاندان و احمق هایی که تبلیغ می کنند که راهیان اربعین برای غذای مجانی به عراق سفر می کنند و در این راهپیمایی شرکت می کنند. باید گفت آنچه باعث می شود این جمعیت انبوه از سراسر جهان و نه فقط ایران و عراق گرد هم جمع شوند حب الحسین است. حب الحسین یجمعنا و آن وقت است که باز هم باید به دنبال حل این معما گشت که؛ این حسین کیست که عالم همه دیوانه ی اوست واین چه شمعی است که عالم همه پروانه ی اوست و یا: اين حسين کيست خدايا که خدايي مي کند    غم عشقش همه را کرببلايي مي کند   اون خدا نيست ولي کار خدايي مي کند         از همه دل مي ستاند دلربايي مي کند
کد خبر: 137191

نویسنده: نصرالله شفیعی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0