19 اسفند 1402 - 3:00 ب.ظ

خرید و فروش رای ، چرا؟!

یکی از مسائل جدی در انتخابات اخیر، پولپاشی برخی از نامزدهای مجلس شورا بود که نباید براحتی از آن عبور کرد.

خرید و فروش رای ، چرا؟!

پولپاشی برای خرید لیدرها، خرید موثرین و نخبگان سیاسی قبل از انتخابات و خرید رای افراد عادی در روز انتخابات، نگرانی جدی را به وجود آورده و چنانچه فکری به حال آن نشود، همگان را نسبت به مشارکت در انتخابات‌های آینده دلسرد می‌کند.

پولپاشی برای کسب قدرت، تاریخچه‌ای به بلندای تاریخ دارد و مسئله جدیدی نیست. اما پولپاشی در نظامات جمهوری و دموکراسی برای خرید رای نیاز به ریشه‌شناسی، جامعه‌شناسی سیاسی و روانشناسی افراد دارد. سوای اینکه باید با قانونگذاری و مجازات سنگین، راه را بر خریداران رای بست و دستگاه‌های مسئول باید مجازات بازدارنده‌ای برای خرید و فروش رای وضع و اجرا کنند، اما این مسئله باید موشکافی شود چرا برخی افراد حاضرند با ۵۰۰ هزار تومان و یک‌میلیون و دو میلیون‌تومان رای خودشان را بفروشند! به چند عامل اشاره می‌کنم:

* باید بدانیم عامل اول فروش رای ، فقر و نیاز افراد است. هنوز برخی مسئولین، فقر گسترده را باور نکرده‌اند که در این مملکت، میلیون‌ها نفر محتاج چندده‌هزار و چندصدهزار و یک میلیون تومان هستند! تا وقتی فقر هست رای‌فروشی هم خواهد بود!

* عامل محرک دیگر، این نکته است که برخی افراد می‌گویند هرکسی نماینده بشود تاثیری در حال ما نمی‌کند. پس بهتر است رای خودم را در قبال چندرغاز پول یا بدست آوردن یک امتیاز بفروشم! یعنی احساس بیهودگی مجلس!

* اگر مشارکت پایین باشد، خاصه در شهرهای کوچک و با جمعیت کمتر، وقتی ۵۰۰ رای یا هزار رای یا دو، سه و چهار هزار رای در تعیین نتیجه انتخابات، تاثیر داشته باشد، نامزدها و اطرافیانشان برای خرید رای تحریک می‌شوند. اما اگر مشارکت بالا باشد، خرید رای هم به حاشیه می‌رود و اهرم خرید رای از کار می‌افتد.

* پایین بودن اعتماد و عزت نفس در طبقات پایین دست و حاشیه‌نشین، عامل دیگری است که البته بازهم به فقر ارتباط پیدا می‌کند. فقر، اعتماد و عزت نفس را هم پایین می‌آورد و برخی افراد از فروختن رای هم احساس شرم نمی‌کنند.

* اگرچه معتقدم رای عموم مردم در نتیجه انتخابات تعیین کننده است ولی باید خطر خریدوفروش رای را، خاصه در شهرهای کوچک و یا کلانشهرهایی که حاشیه‌نشین بسیار دارند، درک کرد و برای آن چاره‌ای اندیشید! سایر تخلفات انتخاباتی هم مسئله دیگری است که جداگانه باید به آن پرداخت.

خرید و فروش رای، چرا؟!

کد خبر: 143122

نویسنده: داود مدرسی یان

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0