23 مرداد 1402 - 11:34 ق.ظ

سنگ محک مردم برای انتخاب نماینده

افزایش تعداد ثبت نام نامزدها در ثبت نام اولیه انتخابات پیش رو، گمانه زنی های متعددی را در خصوص این استقبال بی سابقه در محافل عمومی به راه انداخته است.

انتخابات

 عصر اصفهان، به قلم وحید حاج سعیدی، عده ای آن را نشانه و زنگ حضور گسترده مردم در انتخابات قلمداد می کنند و جمعی این شور انتخاباتی را ماحصل غبار روبی از فضای سیاسی کشور و آشتی سیاسیون با حاکمیت می دانند و از آن به آشتی ملی تعبیر می کنند. هر چند عده ای نیز حضور کمرنگ فعالیت احزاب در کشور را ماحصل این استقبال می دانند که افراد تنها با داشتن مدرک تحصیلی مورد نیاز و رعایت شرط سنی بدون داشتن حتی یک روز سابقه اجرایی و فرهنگی و اجتماعی وارد کارزار انتخابات می شوند.

در انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 طبق آمار رسمی اعلام شده، در کل کشور ۱۵۶۱۸ نفر (برای ۲۹۰ کرسی) ثبت‌نام کرده بودند که رشد حدود 15 درصدی را به نسبت دوره قبل مجلس داشت. از این تعداد نیز در تمام کشور ۷۱۴۸ نفر از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده و وارد کارزار انتخابات شدند.

در این دوره تا کنون نزدیک به سی هزار نفر( تا لحظه تنظیم یادداشت) برای داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام اولیه انجام داده اند که به نسبت ثبت کنندگان دوره گذشته شاهد یک رشد نزدیک به ۵۰ درصدی هستیم.

ریشه یابی این استقبال گسترده از نامزدی در انتخابات پیش رو که در همه حوزه های انتخاباتی کلان شهر ها و شهرستان ها به چشم می خورد نیازمند کرا کارشناسی و بررسی لایه های متعددی از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و سایر عوامل جانبی است ولی آنچه عیان است، منصب نمایندگی سوای جایگاه سیاسی و اجتماعی چهار ساله در زمان نمایندگی و اعتبار غیر مستقیم پس از پایان دوره نمایندگی، از مزایای جانبی دیگری نیز برخوردار است که همه ساله باعث می شود عده ای ادای تکلیف کنند و بیرق خدمت به خلق را بر سر درشان به اهتزار در آورند!

بدون شک نمایندگان مجلس در طول دوران نمایندگی توسط کارتل‌های قدرت و لابی‌های سیاسی و تجاری با پیشنهادات اغواکننده مواجه می شوند که اگر هدف شان از نمایندگی خدمت به خلق باشد و خدا را ناظر بر اعمال خود ببینند، در برابر این ناعدالتی ها سکوت نمی کنند و در صف مردم قرار می گیرند. سوگمندانه این خداترسی در همه نمایندگان نیست و اگر اینگونه بود شاهد رد صلاحیت یک سوم نمایندگان مجلس دهم به دلیل پرونده‌های اقتصادی و اخلاقی نبودیم!

با این حال سنگ محکی برای خداترسی و سنجش میزان مقاومت افراد در برابر کارتل های قدرت و مراکز فساد وجود ندارد و تنها در مواجهه با موقعیت های اغواکننده، می توان به اصالت ذات افراد و میزان صداقت شان پی برد.

شاید در این مسیر مطالعه سوابق و زندگی نامه افراد، بررسی ساختار فکری و عقیدتی اطرافیان و نزدیکان کاندیداها، دیدگاه ها و نظرات خود کاندیدا ها، تالیفات و مقالات در باب موضوعات مختلف بتوانند در تصمیم گیری در خصوص انتخاب کاندیدای اصلح تا حدودی موثر باشند.

امید است نمایندگانی که در انتخابات آتی وارد مجلس می شوند از آزمون های بزرگ سربلند بیرون بیایند و شاهد ماجراهایی چون شاسی بلند و حمله به پلیس راهور و حمایت از افراد معلوم الحال و … نباشیم. چرا که در غیر این صورت علاوه بر خدشه وارد کردن به شان و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی، میزان اعتماد مردم به آنها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

کد خبر: 136368

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0