27 خرداد 1402 - 12:45 ق.ظ

آقایان مدیران شهری؛

جای تخریب رسانه، آن را بهتر بشناسید؟!

این مقاله در واکنش به انتشار تصاویری در تخریب معنای رسانه به مخاطب در سطح شهر اصفهان توسط معاونت فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نوشته شده است...

نقدی بر نقد

عصر اصفهان، به قلم نرگس رضایی، همیشه خبرنگاران،گزارشگران،سردبیران،و نویسندگان ، همچون سربازانی، برای خدمت به مردم در جهت اطلاع رسانی، اگاهی و مطالبه گری قرار گرفته اند.حتی شما که در ارگانی فرهنگی هستید سعی دارید کاری رسانه ای انجام دهید اما چرا همین کار را با بی اعتبار کردن اصل رسانه انجام میدهید؟!

گاهی اوقات برخی مدیران تازه نفس از فرط نا امیدی یا ترس از شیشه ای شدن و دیده شدن اشتباهاتشان، جنگی را با رسانه ای ها یا بهتر از بگوییم (رسانه )شروع می کنند .!

البته دلایل دشمنی مدیران شهری با رسانه ای ها یا به طور کلی رسانه ، از نظر نویسنده مطلب به چند دلیل می تواند باشد؛این موضوع بسیار پیچیده است و بستگی به متغیرهای مختلفی دارد، اما می توان با توجه به برخی عوامل، برخی دلایل محتمل برای دشمنی برخی مدیران با رسانه را بررسی کرد.

برخی از دلایل زیر ممکن است در این رابطه تاثیر داشته باشد:

 

  1. فشار و استرس: مدیران در برخورد با رسانه ها تحت فشارهای زیادی قرار می گیرند، زیرا رسانه ها معمولاً به دنبال انتشار خبرهای حساس و جذاب هستند و برای رسیدن به این هدف ممکن است به شیوه هایی عمل کنند که برای مدیران ناخوشایند است!

 

  1. کنترل: برخی مدیران تلاش می کنند تا رسانه ها را به دنبال خود کنترل کنند و اغلب این کار با تهدیدات و فشارهایی از جانب آنها اتفاق می افتد. در این حالت، رسانه ها به دنبال آزادی در انتشار اخبار، اصولی مانند حریم خصوصی و انتشار اطلاعات دقیق و صحیح هستند و در صورتی که مدیران به هر نوعی تلاش کنند تا آنها را به دنبال خود کنترل کنند، دشمنی میان آنها به وجود می آید.

 

  1. سیاست: تصور بر این است که رسانه ها همیشه به دنبال قدرت و تاثیر بیشتر و رقیبی برای سیاستمداران هستند و به همین دلیل اغلب سیاستمداران و مدیران با رسانه ها درگیری دارند. در چنین مواقعی، برخی مدیران تلاش می کنند تا با طرح مسائل خود و تحریف اخبار، به سود خود از طریق رسانه ها استفاده کنند، در حالی که رسانه ها به دنبال گسترش دهنده اخبار دقیق هستند.

 

  1. 4. نگرش: هر مدیر و سیاستمداری در انتظار نگرشی خاص از طرف رسانه ها قرار ندارند. این دیدگاه ها ممکن است به خاطر نکته مشترک شخصیت ها، موضوعات، مسائل کلیدی، ایدئولوژی و غیره باشند. در برخی موارد، نگرش و جهات متفاوت با رسانه ها می تواند موجب دشمنی و بحران شود.

 

لازم به ذکر است که این دلایل تنها برخی از عواملی هستند که می توانند موجب دشمنی برخی مدیران با رسانه ها شوند، در حالی که دلایل دیگری نیز وجود دارند که به این موضوع می توانند تاثیر بگذارند.

اما سوال مهم و کلیدی در این مطلب شاید این باشد چرا مدیران شهری در مواجهه با رسانه دیدگاهی اغلب خصمانه دارند؟!

 

زیرامدیران شهری با مسئولیت های بسیاری در زمینه های مختلف مانند زیر ساخت های شهری، محیط زیست، تدوین سیاست های عمرانی و … مواجه هستند. این مسئولیت های پیچیده و زمان‌بر، همیشه در اولویت آن‌ها هستند و برای آن‌ها وقت کافی برای درک و فهم بهتر رسانه و رسانه‌ای‌بودن نمی‌ماند.

. نقش رسانه در عملکرد مدیران چگونه است؟ خوب باید گفت متاسفانه ،برخی مدیران شهری ممکن است فکر کنند که توجه به رسانه و دانش رسانه ای مورد نیاز نیست، زیرا بر این امر قایل هستند که برای اداره شهر و ایجاد توسعه  نیازی به درک  ازرسانه و چگونگی دسترسی رسانه به مخاطبان ندارند!.

البته با این علم که مدیران شهری در بیشتر موارد لازم است به رسانه‌ها پاسخ دهندو این پاسخگویی احتمالاً نیازمند آگاهی و توانایی هایی است که ممکن است برخی شهرداران در آن زمینه دارای کمبود باشند.
رسانه های امروزی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دیگر ویژگی های مفهومی ممکن است برخی مدیران شهری را با چالش هایی عدم تطبیق مواجه کند.

بنابراین خواهشمندیم با توجه به مهم‌بودن نقش رسانه ها در حیطه های مختلف امروزی و ارتباطات شهری، مدیران شهری در دانش رسانه‌ای و درک بهتر  از رسانه‌ها کمی خود را به روز تر کنند تا مجبور نشوند هر گونه بیسوادی را در سطح شهر با عنوان یک رسانه به مخاطب دیکته کنند!

کد خبر: 134626

نویسنده: نرگس رضایی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0