19 اردیبهشت 1402 - 12:20 ق.ظ

تقدیر از 6 طرح برگزیده مسابقه ملی نقشی برای شهر

سه طرح برگزیده و سه طرح شایسته تقدیر «مسابقه ملی نقشی برای شهر» طی آئین رسمی اختتامیه معرفی شدند و با اهدای لوح و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار گرفتند.

تقدیر از 6 طرح برگزیده مسابقه ملی نقشی برای شهر

آئین اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر با حضور علی قاسم زاده؛ شهردار اصفهان، محمدحسن طالبیان؛ نماینده فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، علیرضا ایزدی؛ مدیرکل میراث استان، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، وحید مهدویان؛ معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان، مسعود مهدویان‌فر؛ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، استاد امیرهوشنگ جزی‌زاده؛ هنرمند نگارگر ایران، استاد مرتضی نعمت‌الهی؛ نماینده هیات داوران و جمعی از هنرمندان صاحب‌نام کشور، پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد. محمد حسن طالبیان، به نمایندگی از فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: از این کار خلاقانه و هوشمندانه تشکر می‌کنم، این کار، قدم بزرگی در راستای توجه به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شهر برای دیدن مجدد آثار تاریخی شهر است.

تقدیر از 6 طرح برگزیده مسابقه ملی نقشی برای شهر

عضو گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر، ادامه داد: با دریافت ایده از طریق چنین رویدادهایی می توان در مبلمان شهری و هویت یکپارچه بصری بهره بگیریم که این کار برای اولین بار از سوی یک دستگاه اجرایی، اجرا شده است. وی با بیان اینکه اصفهان در دوره های مختلف الگویی برای مناطق دیگر بوده است و مکتب خود را داشته و توانسته درس هایی برای معماری و شهرسازی ایران رقم بزند، افزود: در دوران مدرن این ارتباط قطع شد و امیدواریم مجددا به دست معماران، هنرمندان و طراحان، اصفهان الگوهای خوبی برای کشور در این زمینه ارائه دهد. علی قاسم زاده، شهردار اصفهان، نیز گفت: نگهداشت درست شهر و ترسیم نقشه‌ای برای توسعه هوشمندانه شهر مهمترین دغدغه ماست و این دو مهم ممکن نیست مگر اینکه مدیران شهری فهم صحیحی از شخصیت شهر داشته باشند.

تقدیر از 6 طرح برگزیده مسابقه ملی نقشی برای شهر

وی ادامه داد: اگر فهم صحیح از شخصیت (کیستی) شهر داشته باشیم، هم در نگهداشت و نیز توسعه شهر موفق خواهیم بود و می توانیم از پوسته گذشته بیرون آمده و جسورانه خلق کنیم. همچنین در این مراسم، محمد علی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و رئیس مسابقه ملی نقشی برای شهر در توضیح روند برگزاری این مسابقه تصریح کرد: ما در سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، هویت شهر را فراتر از کالبد در حال جست و جو هستیم. امروز اگر به دنبال کشف کیستی شهر اصفهان و برنامه ریزی برای آینده شهر هستیم باید به این نکته توجه کنیم که در هزاره گذشته همواره اصفهان به گذشته اتصال داشته است و زندگی آینده شهر الزاما زندگی در گذشته نیست، بلکه درک معاصرسازی اصفهان با تمام مشخصه های یک شهر برای زندگی امروز را بر مبنای اتصال گذشته طراحی می کند. وی افزود: ایده ای که در سازمان به ذهن ما رسید این بود که مبنای خلق مبلمان شهری را براساس داشته های تاریخی قرار دهیم به همین سبب هم عناصر تزئیناتی 12 اثر شاخص ملی و جهانی اصفهان مثل مسجد جامع عتیق، مسجد آقانور، مسجد شیخ لطف اله، دو منار دردشت و …. عکاسی و در سایت قرار داده شد و با فراخوان از هنرمندان سراسر کشور درخواست کردیم از این عناصر برای خلق مبلمان شهری ایده بگیرند. ایزدخواستی ادامه داد: استقبال از این مسابقه فراتر از حد انتظار ما بود و 200 اثر به دبیرخانه ارسال شد که طی دو مرحله داوری، از سه اثر در جایگاه تقدیر و سه اثر در بخش دیپلم افتخار و برندگان جشنواره تقدیر شد. در این مراسم، علیرضا ایزدی، مشاور وزیر و مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان نیز اظهار کرد: اقدامات سازمان نوسازی و بهسازی می‌تواند آینده اصفهان را بهتر از گذشته بسازد، چیستی هویت سرزمینی و اینکه چه کسی باید فکری برای حوزه‌های هویت‌ساز داشته باشد، ریشه‌های بسیاری دارد اما آنچه امروز از نگاه من دارای اهمیت است، هویت‌سازی در حوزه معماری است.

تقدیر از 6 طرح برگزیده مسابقه ملی نقشی برای شهر

پایان‌بخش آئین اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر، مراسم تقدیر بود. ++ بخش برگزیدگان: + نفر اول: مصطفی خبری زاد جایزه: دیپلم افتخار، تندیس مسابقه و جایزه نقدی به ارزش 20 میلیون تومان. طرح: پلکان و راه شیبدار با الهام از نقوش مقبره باباقاسم + نفر دوم: ریحانه خجسته صفا جایزه: دیپلم افتخار، تندیس مسابقه و جایزه نقدی به ارزش 15 میلیون تومان طرح: فضای نشیمنگاه با الهام از نقوش کاشیکاری مسجد علی و منار دردشت و منار دارالضیافه و دیوارنگاره شهری با الهام از نقوش داخل گنبد مسجد شیخ لطف‌الله + نفر سوم: سعیده هرندی زاده جایزه: دیپلم افتخار، تندیس مسابقه و جایزه نقدی به ارزش 10 میلیون تومان طرح: شبکه تزئینی پای درخت با الهام از نقوش مسجد جامع اصفهان ++ بخش شایستگان تشویق + نفر اول: علی لواسانی طرح: نرده و سنگفرش الهام گرفته شده از امامزاده درب امام در پایان مراسم نیز گواهی شرکت در مسابقه به منتخبین مرحله اول داوری و کتاب مسابقه نیز به همه حضار اهدا شد. گفتنی است رضا نصر اصفهانی دبیری هنری و ایمان حجتی دبیری اجرایی این مسابقه را برعهده داشتند.

کد خبر: 133330

نویسنده: ناصر بهروان

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0