9 اسفند 1402 - 12:56 ق.ظ

بایدن:من یک صهیونیست هستم/عربستان آماده به رسمیت شناختن اسرائیل است

رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن که دولتش به رغم فشارهای جهانی با درخواست آتش بس جنگ اسرائیل علیه غزه مخالف است، در یک اظهارنظر جدید بار دیگر گفت که «من یک صهیونیست هستم».

بایدن یک صهیونیست است
 «عربستان سعودی آماده به رسمیت شناختن اسرائیل است». این حرف را رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی مطرح کرد.مجری برنامه کمدی «آخر شب» ست میرز در مصاحبه با بایدن درباره وضع ناگوار غزه در نتیجه حملات اسرائیل پرسید: «آیا یک راه رو به جلو وجود دارد؟» رئیس‌جمهور آمریکا «یک راه رو به جلو وجود دارد اما با سختی. ببینید اول از همه، گروگان‌های (اسرائیلی) باید آزاد شوند. ما حداقل در اصول یک توافق در این زمینه داریم که آتش بس داشته باشیم تا این اتفاق بیافتد (گروگانها آزاد شوند)».
او با بیان اینکه «ماه رمضان در راه است»، ادعا کرد که اسرائیلی‌ها توافق کرده‌اند که در این ماه «مشغول اقدامات (حملات به غزه) نخواهند شد». به گفته او، چنین کاری «به ما تا برای خارج کردن همه گروگان‌ها زمان می‌دهد». بایدن مدعی شد که توقف حملات اسرائیل در ماه رمضان «به ما برای حرکت به سمت مسیرهایی زمان خواهد داد که بسیاری از کشورهای عربی برای حرکت به آن سمت آمادگی دارند».
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد که «عربستان سعودی آماده به رسمیت شناختن اسرائیل است. اردن، مصر، 6 کشور دیگر هستند که دارند کار می‌کنند. من در حال کار کردن با قطر بوده‌ام». بایدن بار دیگر با تاکید بر «صهیونیست» بودن خودش، خواستار حرکت اسرائیل به سمت راهکار دو دولتی شد و برای تشکیل کشور مستقل فلسطین، یک شرط امنیتی گذاشت.وی گفت: «حرف آخر این است که تنها راهی که در نهایت اسرائیل بقا می‌یابد این است که البته من مدت‌ها قبل به خاطر اینکه این حرف را زدم، به شدت مورد انتقاد قرار گرفتم. شما برای اینکه بخواهید صهیونیست باشید نیازی نیست که یهودی باشید. من یک صهیونیست هستم. اگر اسرائیل نباشد هیچ یهودی در جهان امن نخواهد بود اما موضوع این است که آنها (اسرائیل) هم باید فرصت برای داشتن صلح و امنیت اسرائیلی‌ها و فلسطینیان بدهند؛ فلسطینیانی که از نظر من توسط حماس به گروگان گرفته شده‌اند».
رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «یک فرایندی در حال پیش رفتن است که فکر می‌کنم اگر ما بتوانیم به آتش بس موقت برسیم قادر خواهیم بود به سمتی برویم که اوضاع را عوض کنیم البته نه اینکه فورا به راهکار دو دولتی برسیم بلکه به سمت فرایند منجر به راهکار دو دولتی برویم؛ فرانیدی که امنیت اسرائیل و استقلال فلسطینیان را ضمانت کند البته استقلالی که شامل این موضوع نباشد که آنها بتوانند برای مثال کشور دیگری را به کشورشان دعوت کنند تا دفاع از آنها را تامین کند، راه‌هایی برای انجام این کار وجود دارد. من الان زمان برای صحبت در این باره ندارم».او افزود: «افراد بی گناه بسیار زیادی (در غزه) کشته شده‌اند، اسرائیل سرعت حملاتش در رفح را کاهش داده است آنها باید و به من تعهد دادند که خروج از بخش‌های زیادی از رفح را بررسی می‌کنند قبل از اینکه باقیمانده حماس را از بین ببرند. اما اینها یک فرایند است». بایدن در پایان اظهاراتش هشدار داد: «اسرائیل حمایت اکثریت بالایی از کشورها را داشته است اما اگر این (حملات) را ادامه دهد، با توجه به این دولت به شدت محافظه کاری که آنها دارند (کابینه نتانیاهو)، بن گویر و دیگران…آنها حمایت مناطق مختلف جهان را از دست می‌دهند و این در جهت منافع اسرائیل نیست».
کد خبر: 142801

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0