10 دی 1402 - 10:00 ق.ظ

اینترنت ارزان است، اینترنت گران است

سرانجام وزارت ارتباطات، درخواست اپرتورها برای افزایش قیمت تعرفه‌‌های اینترنت را با شروطی پذیرفت. به این ترتیب افزایش قیمت اینترنت که از سوی مسئولان تکذیب می‌شد به واقعیت پیوست.

اینترنت ارزان است، اینترنت گران است

جایگاه ایران در رده‌بندی سرعت اینترنت همراه و موبایل در بین ۱۴۵ کشوری که مورد محاسبه قرار گرفته‌اند در رتبه ۷۵ است اما از لحاظ سرعت اینترنت ثابت و خانگی، میان ۱۸۱ کشور در مقام ۱۵۴ قرار گرفته است.

کاربران اینترنت می‌گویند پس از اعمال محدودیت‌ها در استفاده کاربران از شبکه‌‌های اجتماعی خارجی، میزان مصرف حجم اینترنت افزایش پیدا کرده است. بنابراین گرانی اینترنت،‌ در عمل بسیار بیشتر از ۳۴ درصد است.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات می‌گوید در ۶ سال گذشته، تعرفه اینترنت در ایران ثابت بوده اما هزینه توسعه ۱۰ برابر افزایش یافته و به همین دلیل امکان توسعه از اپراتورها گرفته شده است. اپراتورهایی که سال ۹۹ حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش توسعه داشتند در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار می‌توانند سرمایه گذاری کنند.

گفته می شود این تصمیم پشت درهای بسته و بی‌توجه به نظر جمهور اخذ شده است. چون آقای رئیسی وعده کرده بود که اینترنت برای دهک‌های پائین جامعه رایگان می‌شود که حداقل ۳۰، ۴۰ درصد جامعه را شامل می‌شوند.

البته  اپراتورها درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ اینترنت را داشته‌اند. اما با ۳۰ درصد موافق شد. ولی در عمل تا ۳۰۰ درصد افزایش نرخ بسته‌های اینترنت را شاهدیم. دلیل این درخواست هم ادعای اپراتورهاست که مدعی‌اند بخاطر افزایش نرخ ارز، هزینه‌های آنها بالا رفته و درآمدشان کاهش پیدا کرده است.

در رده بندی اسپید تست امارات متحده عربی با میانه سرعت ۳۲۴.۹۲ مگابیت برثانیه، پرسرعت ترین اینترنت جهان را دارد . پس از آن به ترتیب قطر (۲۴۳.۹۵ مگابیت برثانیه)، کویت (۱۸۹.۱۱ مگابیت برثانیه) و چین (۱۶۱.۵۶ مگابیت برثانیه) قرار دارند.

هزینه اینترنت در ايران به طور متوسط ۸.۳ درصد درآمد ماهانه هر خانواده است در حالی که در کشوری مانند امارات با گران‌ترین تعرفه بین ۱۰۶ کشور مقایسه‌شده (ماهانه حدود  ۹۷ دلار) هزینه اینترنت فقط ۲.۹ درصد درآمد خانواده‌هاست. این هزینه در کشور‌هایی مانند آلمان، دانمارک، فرانسه، کره جنوبی، رومانی و روسیه زیر یک درصد درآمدهاست.

کد خبر: 140756

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0