24 دی 1402 - 11:00 ق.ظ

اهمیت رسانه در توسعه پایدار روستایی

با رشد روزافزون صنعت و فنّاوری در جهان، عقب‌ماندگی مناطق روستایی بیشتر عیان گردیده است.

اهمیت رسانه در توسعه پایدار روستایی

از آنجایی که عموما روستائیان نسبت به شهرنشینان دارای درآمد کمتری هستند و از خدمات اجتماعی مناسبی برخوردار نیستند، اقشار روستایی آسیب‌پذیرتر محسوب می‌شوند که در بیشتر موارد منجر به مهاجرت آنان به شهر می‌شود. به همین جهت برای ارتقاء سطح کیفی زندگی روستائیان، ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری آنان تمهید توسعه روستایی متولد گردید.
توسعه روستایی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌ ها و عناصر محوری توسعه ملّی به شمار می‌رود، چرا که توسعه ملّی هر کشوری در گرو توسعه روستایی آن کشور است؛ بنابراین هر کشوری نیازمند توسعه روستاها و توجه به روستا و روستایی می‌باشد و از این رو شناخت دقیق مسائل مربوط به روستاها در کشور اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
آنچه امروزه در مورد توسعه در مناطق روستایی مطرح است، توسعه پایدار روستایی است. توسعه پایدار توسعه‌ای است که بتواند نیازهای کنونی بشر را تأمین کند بدون آنکه توان‌های محیطی و زیستی نسل‌های آینده را در تأمین نیازهایشان به مخاطره اندازد. دست‌یابی به توسعه پایدار و همه‌جانبه نیازمند وجود الزاماتی است که بدون فراهم شدن آن‌ها محقق نمی‌شود. توسعه روستایی صرفاً به معنای رشد اقتصادی بدون ایجاد تحولات اجتماعی و فرهنگی نیست؛ ارتقای سطح آگاهی و مشارکت روستائیان بخش مهّمی از فرآیند توسعه روستایی است. در دنیای معاصر، فرصت‌ها و کامیابی‌ های افراد به این بستگی دارد که چه نهادهایی در جامعه وجود دارند و چگونه عمل می‌کنند. یکی از این نهادهای مهّم و تأثیرگذار رسانه‌ ها هستند. جریان اطلاعات از طریق رسانه‌ ها بر اندیشه‌های مردم تأثیر می‌گذارند. رسانه‌ ها رقابت در بازارهای سیاسی و اقتصادی را تقویت و به ایجاد انگیزه‌هایی برای پاسخگو بودن سازمان‌های عمومی و خصوصی کمک می‌کنند، هم‌چنین رسانه‌ ها می‌توانند همه مردم را به منظور بیان اندیشه‌ های خود، مشارکت در حاکمیّت و فعالیت دربازارها توانمند کنند . به همین دلیل یکی از مهم‌ ترین اجزا و عوامل محرّک توسعه روستایی ارتباطات است.

کد خبر: 141253

نویسنده: سعید جعفری

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0