20 اردیبهشت 1403 - 9:00 ق.ظ

بانک، عامل اصلی تورم درکشور

جهت یادآوری عرض می شود که در حدود سال 13۷۴ نرخ دلار، از ۱۷۰ تومان به ۸۰۰ تومان می‌رسد که سپس بالاترین نرخ تورم حدود ۴۹ درصد در انقلاب را رقم میزند. در دهه ۹۰ نیز به طرز مشابه، افزایش تورم بعد از افزایش نرخ ارز رخ می‌دهد.

بانک، عامل اصلی تورم درکشور

دکتر حسین صمصامی می‌گوید: رشد نقدینگی علت تورم نیست، معلول آن است. وی افزود: بعد از افزایش نرخ ارز، نوبت بالا رفتن قیمت کالاها و مسکن است و این یعنی تورم. سپس این تورم باعث نیاز مردم به نقدینگی بیشتر برای خرید می‌شود. قدم بعدی افزایش وام‌های بهره دار به مردم است! این اقدام به افزایش مانده بدهی مردم به بانک‌ها منجر می‌شود. حالا نوبت خلق نقدینگی توسط بانکهاست!  چیزی که نیاز اصلی آنان جهت ادامه حیات‌شان است.

بنابراین اینکه گاهی گفته می‌شود مشکل اصلی اقتصاد کشور بانکهای خصوصی‌اند و یا مثلا خبر ادامه فعالیت بانکهایی علیرغم ورشکستگی، منتشر می‌شود، مربوط به همین بخش است. لذا باید یک ریشه تورم و رکود در کشور را در حلقه باطل نیاز بانکهای متعدد کشور به فرآیند تسهیلات دهی و اخذ سودهای بانکی جستجو نمود. سالانه 30 دلار معادل 1800همت، یعنی 50% واردات رسمی، تقاضای ارزی اضافی برای قاچاق کالا و فرار سرمایه به بازار ارز وارد می‌شود. آن وقت کارشناسان بانکها می‌گویند نرخ سود بانکی را چند درصد افزایش بدهید تا قیمت ارز پایین بیاید!

هشدار آنکه اینک تعداد بانکهای خصوصی کشور و شعب‌شان، درحال پیشی گرفتن  از واحدهای تولیدی است.

کد خبر: 144533

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0