13 آبان 1402 - 9:00 ق.ظ

سلطه یک قطعه‌ساز بر ایران خودرو ؛ مالک کروز: اساس اقتصاد رشد است!

افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو، به بهانه تغییر نام!

بررسی ترکیب هیات مدیره ایران خودرو نشان می‌دهد 2 کرسی از 5 کرسی هیات مدیره، در اختیار شرکت کروز است. طبق مصوبه شورای رقابت در 13 اسفند 1401، دو شرکت تدبیر سرمایه آراد (سهامی خاص) و پویا نمایان رستا، متعلق به شرکت کروز (تولید کننده و تامین کننده قطعات خودرو) است.

خبرنگار اقتصادی فارس نوشته است: این ترکیب هیات مدیره، بیانگر آن است که قطعه‌ساز سهم جدی در تصمیم‌گیری و مدیریت ایران خودرو را داراست و این کاملا مغایر با مقوله مدیریت تعارض منافع است. زیرا بخش عمده هزینه خودروسازی، تامین قطعه است. در سال گذشته بیش از 134 هزار میلیارد تومان برای تامین مواد اولیه و قطعات در ایران خودرو هزینه شده که این مبلغ عمده هزینه‌های این شرکت را تشکیل داده است.

شورای رقابت در 13 اسفند ماه 1401، اعلام کرده بود: با توجه به آثاری که اینگونه سهامداری در ایجاد اخلال در رقابت دارد بدین نحو که حضور عضو مرتبط به قطعه‌ساز در هیأت مدیره شرکت ایران‌خودرو به معنای دسترسی به تمام اطلاعات شرکت بالادستی (خودروساز) است و در واقع رانت اطلاعات برای شرکت قطعه‌سازی کروز و زیرمجموعه ایشان را مهیا می‌سازد و این در حالی است که برای برخی قطعات که شرکت کروز تأمین‌کننده آنهاست، رقیب یا رقبای دیگری نیز وجود دارند که از این رانت اطلاعاتی بی‌بهره خواهند بود. لذا این امر می‌تواند قدرت چانه‌زنی سایر رقبای قطعه‌ساز مذکور را کاهش دهد و از سوی دیگر، این قطعه‌ساز با افزایش قدرت چانه‌زنی خود می‌تواند زمینه افزایش قیمت و به دنبال آن، افزایش بهای تمام شده خودرو را فراهم نماید و در نهایت منجر به اضرار به عموم می شود که یکی از مصادیق اخلال در رقابت موضوع بند ۲۰ ماده ۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را رقم زند. لذا شورای رقابت با اکثریت آراء تملک سهام شرکت ایران‌خودرو توسط کلیه شرکت‌های وابسته به مالکین شرکت کروز به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم، که منجر به داشتن عضو در هیأت مدیره این شرکت شده است را مصداق رویه ضد رقابت موضوع ماده ۴۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داده و به استناد بند ۶ ماده ۶۱ قانون مذکور دستور به واگذاری سهام شرکت ایران‌خودرو توسط سهامداران مزبور تا حدی که دیگر عضو هیأت مدیره نداشته باشند را صادر و اعلام می نماید.

نقض رای شورای رقابت در هیات تجدیدنظر

شرکت کروز نسبت به این رای اعتراض کرد و هیات تجدیدنظر شورای رقابت در 6 شهریور ماه 1402، مصوبه شورای رقابت را نقض کرد. در این رای با قید این نکته که ممنوعیت برای این نوع تملک سهام «ناظر به زمانی است که اخلال در رقابت عینیت داشته باشد در حالیکه در پرونده مطروحه فعلی دلیلی بر فعالیت اخلال در رقابت احراز نمی‌گردد»، هیات تجدید نظر، مصوبه شورای رقابت را رد کرد.

به گزارش فارس، حسن چشمه‌جهان کارشناس حقوقی در این باره معتقد است: این قید هیات تجدیدنظر شورای رقابت دارای ابهام است زیرا می توان این نوع روایت را به سایر تخلفات و جرم‌های اجتماعی و اقتصادی تعمیم بدهیم، به‌عنوان مثال اگر یک راننده از چراغ قرمز عبور کرد اما با عابر پیاده و ماشین دیگری برخورد نکرد، تخلفی مرتکب نشده و مستحق جریمه نیست. همچنین طبق این گزاره آیا می‌توان گفت اگر یک فرد سلاح سرد یا گرم همراه خود داشته باشد اما با آن سلاح کسی را تهدید نکند، یا به قتل نرساند و یا مجروح نکند، جرمی مرتکب نشده است؟

‌یاد آوری می گردد که شورای رقابت در جلسه 25 مهر 1402، قیمت 8 خودروی جدید شرکت ایران خودرو را مصوب کرد. سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت می گوید: این 8 خودرو از نظر معاونت حمل و نقل وزارت صمت خودروهای جدید تشخیص داده شده است و به همین دلیل نیز شورا، این خودروها را قیمت گذاری کرده است.

نکته مورد توجه در خصوص این 8 خودروی جدید این است که با اضافه شدن  پسوندهایی نظیر «ارتقا یافته» به اسامی قبلی، این خودروها به عنوان خودروی جدید معرفی و  قیمت‌گذاری شده‌اند، به عنوان مثال خودروی رانا پلاس با عنوان رانا پلاس ارتقا یافته خودروی جدید معرفی شده است و یا پژو 207 دستی سقف شیشه‌ای با اضافه شدن پسوند “ارتقا یافته” به پژو 207 دستی سقف شیشه‌ای ارتقا یافته، تغییر نام داده و به عنوان یک خودروی جدید دیگر معرفی شده است.  یا اینکه برخی حروف و اعداد انگلیسی به نام خودرو اضافه و به عنوان خودرو جدید تا 100 میلیون تومان گران تر از قبل قیمت‌گذاری می‌شود.

حمید کشاورز توچایی یکی از مالکان شرکت قطعه سازی کروز طی رپرتاژی با روزنامه دنیای اقتصاد گفته بود: با ذکر مثالی حواشی که این روزها برای این شرکت درست شده است را  می شود توضیح داد. زمانی که شما از کلمه بلع استفاده می کنید به یاد مار بوآ می افتید که میخواد همه چیز را ببلعد. اما اساس اقتصاد رشد است، رشد به طرف زنجیره بالا یا به طرف پایین. اینکه من الان کتمان بکنم که ما تمایلی به بزرگ شدن اقتصاد خودمان  نداشتیم، غلط است، ما قطعا تمایل داشتیم و توانستیم در این ۳۰ سال در صنعت خودرو این موفقیت را به دست آوریم.

به هرحال با رای هیات تجدیدنظر شورای رقابت، استمرار عضویت کروز در هیات مدیره شرکت ایران خودرو قطعی شده است.

کد خبر: 138852

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0