24 مهر 1402 - 12:59 ق.ظ

افزایش خطر سکته مغزی با آلودگی هوا

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد حتی قرارگرفتن کوتاه‌مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهد. به گزارش نشریه پزشکیWeb MD ، خطر سکته مغزی ظرف پنج ‌روز پس از قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا تا ۳۰ درصد افزایش می‌‌یابد.

افزایش خطر سکته مغزی با آلودگی هوا

تجمیع 110 مطالعه از سراسر جهان

محققان این پژوهش، ۱۱۰ مطالعه مشاهده‌ای از سراسر جهان را بررسی کردند. این مطالعات میزان بروز سکته مغزی و همچنین ارتباط آن با غلظت آلاینده‌های رایج از جمله دی‌اکسید نیتروژن، ازن، منواکسید کربن و دی‌اکسید گوگرد در هوا را بررسی کرده بودند. آن ها همچنین قرارگرفتن در معرض ذرات معلق را بررسی کردند؛ ذرات میکروسکوپی از گرد و غبار، خاک یا دوده که می‌تواند هنگام استنشاق مضر باشد. اندازه ذرات معلق می‌تواند از قطر کمتر از یک میکرون (PM1) تا ۱۰ برابر آن اندازه (PM10) متغیر باشد.

تا 60 درصد افزایش خطر سکته مغزی

محققان دریافتند که ۵ روز بعد از قرار گرفتن در معرض دی‌اکسید نیتروژن، خطر سکته مغزی تقریبا ۳۰ درصد افزایش می یابد. میزان این خطر هنگام قرار گرفتن در معرض منواکسید کربن ۲۶ درصد، دی اکسید گوگرد ۱۵درصد و هنگام قرار گرفتن در معرض ازن ۵ درصد افزایش می‌یابد. این متاآنالیز نشان داد که خطر مرگ ناشی از سکته مغزی با قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض برخی آلاینده‌ها از جمله دی‌اکسید نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد بین ۳۳ تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. همچنین براساس نتایج این مطالعه، قرار ‌گرفتن در معرض ذرات PM2.5 با افزایش ۱۵ درصدی خطر سکته مغزی مرتبط است.

سکته مغزی چه پیامدهایی دارد؟

چندین مطالعه قبلاً نشان داده‌اند که تماس مداوم با آلودگی هوا خطر سکته مغزی (هم ایسکمیک و هم خونریزی‌دهنده) و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، اما تاکنون هیچ داده قطعی درباره تماس کوتاه‌مدت در معرض آلودگی هوا و ارتباط آن با خطر سکته مغزی وجود نداشت. سکته مغزی می‌تواند باعث آسیب مغزی پایدار، ناتوانی طولانی‌مدت یا حتی مرگ شود. علایم سکته مغزی می‌تواند از ضعف خفیف تا فلج یا بی‌حسی در یک طرف صورت یا بدن متغیر باشد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی می شوند و ۵ میلیون نفر جان خود را در اثر آن از دست می‌دهند.

کد خبر: 138278

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0