2 مرداد 1402 - 12:36 ق.ظ

استفاده بهینه از منابع انسانی در عصرارتباطات

وزیر ارتباطات تکلیف خود را در خصوص نیروی انسانی و مدیران شرکت مخابرات شفاف نماید.

استفاده بهینه از منابع انسانی در عصرارتباطات

عصر اصفهان ، بهمن توکلی فرد

با پایان یافتن قرن بیستم وسال های آغازین هزاره سوم ، بدون تردید دوران حساسی در تاریخ بشر بوده وخواهد بود سرعت تغییرات وشتاب تحولاتی که در این زمانه رخ داده و می دهد بسی شگفت انگیز است.
گستره وسیطره رایانه و پدیده ” اینترنت” تاثیر شگرفی بر مسیر وچگونگی حیات فردی ، اجتماعی و اقتصادی انسان نهاده است. جلوه تمامی این دگرگونی ها در فن آوری اطلاعات وارتباطات نمایان است وبه همین جهت عصر حاضر را با عناوین ومفاهیمی همچون دانایی ، اطلاعات ، ارتباطات ، دیجیتال ، مجازی و مانند آن توصیف می کنند.
از طرف دیگر ظهور شرکت هایی که در حوزه کسب وکار راه های جدید گشوده اندو تحولات بزرگ آفریده اند از ویژگی های این قرن و اواخر قرن بیستم محسوب می شود.
بی شک در تمام مراحل فرایند تولید محصول تحقیق و توسعه و برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی وذخایر آن مفاهیم و نگرش‌های نوینی دخالت داشته‌اند که منجر به افزایش بهره‌وری و یا استفاده بهینه از منابع سرمایه‌ای “انسانی ، مالی و…..” شده است.
در شکل‌گیری بنیان‌های این عصر و شتاب بخشیدن به گذر بشر از وضعیت پیشین و موقعیت متحول کنونی عوامل و ابزارهای گوناگونی دخالت داشته‌اند ، سهم عمده در این فرایند متعلق به انسان‌های فرهیخته و پیشتازی است که با درک نیازها و فهم مسیر تحولات عزم و همت خویش را در جهت تحقق اندیشه‌های ناب و اهداف والا یه خود به کار گرفته‌اند. آنچه در این است مهم است نوآفرینی و نیز بازآفرینی “Reinvention” افراد (منابع انسانی) در کلاس جهانی است که همیشه باید به نوآوری و خلاقیت بیندیشند برای این کار نیاز به امکانات زیاد نیست بلکه مهم استفاده صحیح از امکانات موجود است (بهره‌وری یا استفاده بهینه از امکانات)
در بحث بهره‌وری “آموزش” مهمترین اهرم اثربخش برای افزایش موفقیت اقتصادی و رشد نیروی کار است.
مسئولیت مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها در عصر جدید ، سرمایه‌گذاری در آزادسازی پتانسیل‌های انسانی است. مدیریت در عصر حاضر تنها به کنترل تصمیم گیری خلاصه نمی شود ، مدیران فرصت و ظرفیت کنترل هر تصمیمی را ندارند. مدیریت در عصر رنسانس دیجیتالی تشویق توانا سازی است.
در عصر حاضر مدیرانی موفق هستند که کنترل نمی‌کنند ، بلکه تواناسازی می‌کنند ، بر تصمیم گیری‌ها نظارت نمی‌کنند ، بلکه سوالات صحیح می‌پرسند. آنها به سهولت محیطی را فراهم می‌کنند که در آن فکر و قالب افراد ، خلاق ، شجاع ، انسانی و مستحکم می‌شود. فضایی که افراد آرزو دارند کارهای مفید و مهم انجام دهند.
اما این این مسئله در شرکتی که نوک پیکان آی تی و آسی تی کشوراست برعکس شده است و از زمان خصوصی سازی و نبودن مدیریت ناب علاوه بر بی انگیزگی شرکت را به ورشکستگی سوق دادند (بنا بر اعلام خودشان) و روز به روز بر میزان نارضایتی کارکنان که مشتریان درونی هستند افزوده است تا جایی که آنها را به سمت و سوی مشتری( کارکنان ) ناراضی و خشمگین سوق داده و این نارضایتی را به کف خیابانها آورده اند.
جا دارد تا وزیر ارتباطات تکلیف خود و نقش خود در خصوص،کارکنان و مدیریت شرکت مخابرات را روشن نماید چرا که با چنین اوضاعی که نه بازنشستگان و نه کارکنان از وضعیت مطالبات و خدمات معیشتی رضایت ندارند و نه حقوق کارکنان در تاریخ مشخص پرداخت می‌شود و نه دیون قبلی پرداخت می شود نیروی انسانی و ساختار آن در شرکت مخابرات دچار آسیب جدی شده و سالها زمان لازم است تا آن را بازسازی نمایند.

کد خبر: 135818

نویسنده: : بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0