25 اردیبهشت 1402 - 12:37 ق.ظ

از متن تا حاشیه جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی

هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی با معرفی برگزیدگان، برپایی نمایشگاه و اجرای چند رویداد و نشست طی دو روز برگزار شد.

از متن تا حاشیه جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی

به گزارش عصر اصفهان، هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی از صبح چهارشنبه بیستم تا عصر پنج‌شنبه بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه، در مهمانسرای عباسی اصفهان برگزار شد.

*حمایت؛ کلیدواژه افتتاحیه
این جشنواره درحالی آغاز شد که لزوم حمایت دولت و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، کلیدواژه سخنرانان افتتاحیه بود.
قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این مراسم گفت: بنیانگذاران شرکت‌های دانش‌بنیان، تمام توان خود را برای ایجاد، معرفی و تجاری‌سازی یک فناوری جدید به کار می‌برند و در این مسیر یا پرتگاه‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند. به منظور حمایت از این افراد، تمام اجزای مختلف حاضر در زیست‌بوم نوآوری باید فعالیت داشته باشند.
وی افزود: یکی از اجزای مهم زیست‌بوم فناوری، صنایع بزرگ هستند که باید در این مهم مشارکت داشته باشند. موضوع و ایده تعریف و از آن حمایت کنند تا فعالیت‌ها شکل گرفته و سرعت گیرد. در صورتی که هدف، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است، باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد که این شرکت‌ها وارد سودآوری شوند.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان اظهار کرد: اگر این صنایع از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت کنند، در صورت روبه‌رو شدن یک نفر با شکست، این شکست بزرگ و محسوس نخواهد بود.
همچنین امید رضایی فر، سرپرست معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم در این مراسم با اشاره به اهمیت تکامل فضای اقتصادی و فناوری در تعامل صنعت و دانش، اظهار کرد: شرکت‌های کوچک برای استفاده از ابزارها و مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها نیازمند ارتباط با شرکت‌های بزرگ هستند. در مقابل شرکت‌های بزرگ نیز برای بقای خود به ایده‌پردازی و فعالیت شرکت‌های کوچک نیازمند هستند. بنابراین لازم است مجموعه‌های بزرگ برای حفظ بقا خود از مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت کنند.
رضایی‌فر با بیان اینکه وقفه‌ها، در مسیر توسعه تکنولوژی تاثیر جدی می‌گذارد، گفت: شرکت‌ها با ایجاد آزمایشگاه نوآوری‌ از نیروهای خود، مرکز رشد شرکتی، شتابدهنده، همکاری استراتژیک، سرمایه‌گذاری جسورانه، مراکز نوآوری و خرید دانش فنی می‌توانند فعالیت جسورانه داشته باشند.
سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز از حمایت دولت گفت و افزود: مدیریت ارشد استان در دولت سیزدهم با هدف ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کرده تمام مجموعه‌های زیست‌بوم فناودی را راهبری کند؛ بدین سبب قرارگاهی با سه زیرمجموعه در استان تعریف شده است که گره‌گشایی بسیاری کرده است.
وی با بیان اینکه در غالب جلسات استان، به ویژه کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان، حوزه اقتصاد دانش‌بنیان مطرح است، گفت: تلاش می‌کنیم موضوعات مرتبط به اقتصاد دانش‌بنیان را به عنوان ماموریت دستگاه های مختلف الزام کنیم.
استاندار اصفهان با اشاره به ورود بنگاه‌های اقتصادی استان برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و گسترش آن‌ها در بهبود فناوری گفت: فولاد مبارکه به این موضوع ورود کرده است. پتروپالایش‌ها ، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز درحال ورود به این عرصه هستند.
مرتضوی با بیان اینکه ظرفیت‌های استان برای بهبود شرایط کسب و کار و تامین فضای مناسب آماده می‌شود، گفت: ظرفیت‌های قانونی به وجود آمده که جایگزین مالیات برای بعضی شرکت‌های بزرگ شود تا آن‌ها را ترغیب به انجام کارهای ویژه‌تر‌ در حوزه فناوری کند.

*گره‌گشایی؛ دستاورد نمایشگاه
پس از شروع رسمی جشنواره هفدهم، آیین افتتاحیه نمایشگاه نیز با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی برگزار شد. در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه، حاضران که از منتخبین و برگزیدگان جشنواره هستند به ارائه دستاوردهای خود در حوزه فن‌آفرینی پرداخته و ایده‌های خود در عرصه مدیریت بهره‌ور منابع و گره‌گشایی از چالش‌های کلان ملی را در حضور مدیران دولتی مطرح کردند.
در این بازدید همچنین پیشنهاداتی برای استفاده از بازار تولیدات و محصولات دانش‌بنیان به ویژه درخصوص ارتقای کیفی صنایع استان برای صرفه‌جویی مصرف آب و انرژی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان راه یافته به مرحله نهایی جشنواره مطرح شد.

کد خبر: 133602

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0