14 بهمن 1402 - 2:00 ب.ظ

2000اتوبوس چینی در تهران!؟

به گفته مهدی چمران، شهردار تهران برای انعقاد قرارداد نهایی خرید اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت نیز تا پایان هفته به چین سفر خواهد کرد. پیش تر در سفر شهردار تهران برای خرید اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت تفاهم‌نامه به امضاء رسیده بود. واگن‌های مترو قراردادش منعقد شده بود و حالا برای انعقاد قرارداد نهایی تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت شهردار تهران به چین سفر خواهد داشت.

2000اتوبوس چینی در تهران!؟

چمران گفته است: بیشتر مقرر بود یک هزار دستگاه اتوبوس برقی و یک هزار دستگاه اتوبوس دیزل خریداری شود که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد همه ۲۰۰۰ دستگاه به برقی تبدیل شود که البته مابه‌التفاوت آن را باید دولت کمک کند. این ۲۰۰۰ دستگاه برای تهران است و سایر کلانشهرها باید به صورت مستقل برای انعقاد قرارداد اقدام کنند.

پیش از این وزارت صمت، از توانایی تأمین حداقل ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری، در قالب طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور از سوی تولیدکنندگان تا پایان امسال خبر داده بود. وی تحقق این امر را موکول به عقد قرارداد شهرداری ها نموده بود.

مدیر یکی از شرکت های اصلی تولید اتوبوس می گوید: در همه جای دنیا تولید اتوبوس بر اساس سفارش مشتری بوده و اتوبوس را بدون سفارش قبلی تولید و انبار نمی‌کنند. تنها مشتری این محصولات، شرکت‌های واحد اتوبوسرانی سراسر کشور، شهرداری‌ها و دولت است. حدود هشت سال است که هیچ خریدی توسط دولت از شرکت‌های خصوصی تولیدکننده اتوبوس انجام نشده است.

جلیل هاشمی گفته است: بسیاری از مجموعه‌های خصوصی تولیدکننده اتوبوس به علت نداشتن مشتری، تعطیل و مجبور به تعدیل نیروی انسانی خود شده و سطح فعالیت خود را به شدت پایین آورده‌اند.

شرکت های تولید کننده اصلی اتوبوس در ایران عبارتند از شرکت عقاب افشان، شرکت ایران خودرو دیزل، رانیران، پیشرو دیزل آسیا و آکیا دویچ که بعد از عقاب افشان و ایران خودرو دیزل رده های دوم تا چهارم بزرگترین اتوبوس سازان کشور را به خود اختصاص دادند.

رکتهای زامیاد، شهاب خودرو، زرین خودرو، ارگ دیزل و ستاره نیک آریا، هوراند خودرو دیزل، سیر و سفر رخش، یاوران خودرو شرق و سپهر دیزل کاوه نیز در زمره این تولیدکنندگان می باشند که اینک تولیدشان به صفر رسیده است.

کد خبر: 141941

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0