22 شهریور 1399 - 6:07 ب.ظ

۱۵ هزار صادرکننده هیچ ارزی به کشور بازنگرداندند

معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ارزهای صادراتی ۲۱ هزار ۱۸۴ صادرکننده به کشور بازنگشته است و از این تعداد حدود ۱۵ هزار صادرکننده اصلا هیچ ارزی نیاروده اند.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، به نقل از صدا و سیما، علی مولایی اظهار داشت: ارزهای صادراتی ۲۱ هزار ۱۸۴ صادرکننده به کشور بازنگشته است. این ۲۱ هزار ۱۸۴ صادرکننده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به کشورهای مختلف صادرات داشته اند؛ از این تعداد حدود ۱۵ هزار صادرکننده اصلا هیچ ارزی نیاروده اند.

وی با تاکید براینکه از این تعداد فقط حدود ۵ هزار نفر کارت بازرگانی داشته اند، گفت: الباقی صادرکنندگان که در گزارش‌های گمرک و بانک مرکزی به آن استناد شده، با استفاده از بخش نامه‌های جاری آن زمان، مانند صادرات با کارت‌های مرز نشینی و پیله وری، اقدام به صادرات کرده اند.

معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: دو سوم افرادی که بانک مرکزی اعلام کرده ۲۷.۵ میلیارد یورو ارزهای صادراتی را نیاورده اند، اصلا کارت بازرگانی نداشته اند و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد میزان واقعی ارزهای صادراتی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به کشور بازنگشته، حدود ۷ تا ۸ میلیارد یورو است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از ارزهای صادراتی گفته شده به روش‌های مختلف تهاتر شده اند یا از قوانین معافیتی مانند معافیت ۱۰۰ درصدی صادرکنندگان زیر یک میلیون یورو، و یا معافیت ۵۰ درصدی صادرکنندگان زیر سه میلون یورو به عراق و افغانستان استفاده کرده اند.

مولایی با بیان اینکه پیگیر بازگشت ارزهای صادارتی به کشور هستیم، از بی مهری بانک مرکزی به سیزده روش پیشنهادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای بازگشت ارزهای صادراتی خبرداد و گفت: از مسئولان بانک مرکزی درخواست داریم به راهکارهای اتاق ایران برای بازگشت ارزهای صادراتی اهمیت بیشتری بدهد.

کد 300

کد خبر: 40504

منبع: صدا و سیما

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0