1 اردیبهشت 1403 - 1:00 ب.ظ

بررسی افزایش دستمزد کارگران در سال 1403؛

کمتر از یک وعده ناهار!

در ابتدای فروردین 1403 مصوب شد 35 درصد حداقل دستمزدکارگران و 22 درصد سایر سطوح افزایش یابد اما هنوز مهر این افزایش خشک نشده بود که روند صعود نرخ ارز خط بطلانی بر افزایش میزان دستمزدها زد و در سقوطی آزاد کارگران را به ضعیف ترین سطح میزان قدرت خرید قرار داد.

کمتر از یک وعده ناهار!

نرگس رضایی

با این حساب همیشه معلوم می شود میزان دستمزد کارگران به طور مستقیم به نرخ ارز و قیمت دلار وابستگی مستقیم دارد!

دستمزد کارگر روزانه به طور تقریبی212 هزارتومان است

ایلنا در گزارشی در مورد کاهش قدرت خرید برای کارگران نوشته بود؛” بعد از ساعت‌ها مذاکره‌ی بی‌حاصل در نهادی که قرار بوده سه‌جانبه اداره شود، حداقل دستمزد روزانه کارگران برای سال ۱۴۰۳، رقم ناچیزِ ۲۱۲۳۳۱۳ ریال تعیین شد. بسیاری از کارگران کشور با دستمزد پایه و مزد روزانه مشغول به کار هستند؛ به این معنا که یک روز کامل کار می‌کنند و فقط ۲۱۲ هزار تومان حقوق می‌گیرند، حقوق آن‌ها کمتر از قیمت نیم کیلو گوشت قرمز است، پولی که با آن نمی‌توان یک وعده ناهار برای یک نفر فراهم کرد.”

فقط بخاطر3 دلار

یک فعال کارگری به عصر ایران گفته بودقدرت خرید دستمزد کارگران به پایین‌ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است. قبل از اتفاقات اخیر و گرانی دلار، دستمزد کارگران واقعاً ناچیز بود و تکافوی هزینه‌های خوراکی را نمی‌داد؛ حالا با گرانی ارز، سقوط دستمزد به شکل بی‌سابقه‌ای، سفره‌های کارگران را از رونق انداخته است؛ دیگر چیزی در سبد خرید کارگران باقی نمانده است.”

دستمزد کارگران در منطقه چقدر است؟

کارگر ایرانی با محاسبه دلاری روزی تقریبا 3 دلار دستمزد دریافت می کند  و این در حالی است که در کشورهای منطقه بر اساس آمار قطر در صدر فهرست میانگین دستمزد کشورهای عربی و در رتبه ششم جهان قرار گرفت. حداقل دستمزد در کشور قطر ۱۸۰۰ ریال قطر (۴۹۵ دلار) است.

امارات هم که یکی دیگر از کشورهای پیشتاز خاورمیانه است حداقل ۱۵۰۰ درهم امارات (۴۰۸ دلار) را ثبت کرده است

عربستان که یکه‌تاز صنعت نفت است اعلام کرده که حداقل دستمزد ۱۶۰۰ ریال سعودی (۴۲۶ دلار) است.

کویت که با ارزش‌ترین ارز دنیا را دارد حداقل دستمزد ۱۰۰ دینار کویت (۳۲۷ دلار) را ثبت کرد.

ترکیه هم در سال جاری با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و مالی دست و پنجه نرم کرده و حداقل دستمزد در آن ۸۰۰۰ لیر ترکیه (۴۲۵ دلار) اعلام شده است.

پویشی که به نتیجه نرسید

پویش «حداقل دستمزد ۱۵ میلیونی» در اعتراض به عدد مصوب حداقل دستمزد ۱۴۰۳ پیش از سال جدید آغاز شده بود که اعتراض کارگران به رویه فعلی تعیین حداقل دستمزد، یعنی نادیده گرفتن «سبد معیشت خانوار» را در سال ۱۴۰۲ که منجر به فاجعه دستمزد ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومانی شده بود به چالش کشید.

در اطلاعیه این پویش این طور مطرح شده بود «کارگران ایران با ۶ سال ثابت ماندن حداقل دستمزد در دوران سخت جنگ تحمیلی هزینه اقتصادی قابل توجهی پرداخت کردند؛ اگرچه قرار بود فاصله بین مزد و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی در دوران جنگ، طی مدت کوتاهی پس از آن جبران شود، اما تمام دولت‌های پس از جنگ به وسع خود به این فاصله افزودند؛ به طوری که امروز جبران فاصله بین حداقل دستمزد و هزینه‌های زندگی، صرفاً با معیار قرار دادن نرخ تورم عملاً ممکن نیست. به نقل از تجارت نیوز

علیرضا میرغفاری، نماینده جامعه کارگری و عضو شورای عالی کار در گفت‌وگو با مهر عنوان کرد ه بود: حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۳ باید ۱۵ میلیون تومان باشد در حالی که در حال حاضر با مصوبه اسفند شورای عالی کار که تنها به امضا نمایندگان دولت و کارفرمایان رسید، کمی بیشتر از عدد ۱۱ میلیون تومان است.

وی درباره عدد سبد معیشت گفت: عدد سبد معیشت اعلامی گروه کارگری بر اساس نرخ تورم و گزارش مرکز آمار ایران حدود ۲۱ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان بوده که در تعیین حداقل مزد ملاک قرار نگرفت.

افزایش یا کاهش مسئله این است!

. (ماده 41 قانون کار: شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید:

۱ – حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

۲ – حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین نماید.

بازار شایعات و گمانه زنی ها در حالی افزایش یافت که اعلام شد این میزان افزایش با نرخ تورم و گرانی قیمت کالاهای اساسی و هزینه زندگی کارگران هماهنگ نیست و صد البته با ماده ۴۱ قانون کار نیز مغایرت دارد

ایران در گزارشی نوشت” انگار منتقدان منتظر همین موضوع بودند چرا که قبل از تعیین مصوبه مزد سال ۱۴۰۳، توپ را به زمین نمایندگان مجلس شوت کردند و به نقل از نمایندگان مجلس گفتند که اگر میزان افزایش مزد کارگران برای سال ۱۴۰۳، کمتر از ۵۰ درصد باشد، وزیر کار را احضار خواهند کرد.

سخن آخر

امنیت شغلی کارگران یکی از مهمترین دغدغه های همه دولت ها و از جمله دولت سیزدهم است اما به نظر می رسد کم توجهی به نرخ تورم و ارزش گذاری و محاسبه دستمزد کارگران بر اساس نوسانات آن بیش از پیش بر مشکلات اقشار کم درآمد افزوده است  و میزان تعیین و توجه به سبد معیشت آنان با مباحث گفته شده کارگشا تر خواهد بود.

کد خبر: 143871

نویسنده: : نرگس رضایی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0