20 دی 1402 - 5:00 ب.ظ

هنرهای هنرمندانه یک بازیگر

نامش «سیدشهاب الدین حسینی تنکابنی» است اما همه او را به نام «شهاب حسینی» می‌شناسند. او یکی از بهترین بازیگران مرد سینمای ایران به ویژه در دهه 90 است؛ بازیگری که از ابتدای دهه 80 راه خود را به سینما باز کرد و با همان چند فیلم ابتدایی کارنامه‌اش توانست توجه علاقه مندان به سینما را به خودش جلب کند.

هنرهای هنرمندانه یک بازیگر

«حسینی» در طول دوره فعالیت هنری اش فقط به بازیگری بسنده نکرد و هنرمندی با توانایی های چندگانه بود و در این سال‌ها تجربه‌هایی هم در کارگردانی، تهیه‌کنندگی، موسیقی و اجرا انجام داده است. به بهانه پخش سریال «گناه فرشته» در شبکه نمایش خانگی، که «حسینی» در آن هنرنمایی کرده است نگاهی داریم به فعالیت‌های مختلف هنری این چهره مطرح سینما و تلویزیون؛ از بازیگری اش در سریال «خانواده محبوب» که باعث ورودش به دنیای بازیگری شد شروع کردیم، در ادامه روند ورودش در سینما، شبکه نمایش خانگی، تئاتر، کارگردانی، تهیه کنندگی و اجرا را مورد بررسی قرار دادیم و در پایان با توجه به این که بهانه انتشار این مطلب، پخش یک سریال جدید از او است به سراغ چهار سریال مهم ش در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون رفتیم.

شهاب حسینی سال ۱۳۷۷ با بازی در یک سریال آموزشی خانوادگی به اسم «خانواده محبوب» به کارگردانی «حسین فرخی» وارد عرصه بازیگری شد و دو سال بعد در «پس از باران» «سعید سلطانی» نقشی کوتاه بازی کرد.

او همان سال با سریال‌های «همسفر» و «وکیل» هم همکاری داشت، اما اولین بار سال ۱۳۸۰ در «پلیس جوان» «سیروس مقدم» به محبوبیت رسید. «حسینی» دو سال بعد با بازی در «تب سرد» «علیرضا افخمی» باز هم مورد توجه قرار گرفت.

«مدار صفر درجه» به کارگردانی «حسن فتحی» و «شوق پرواز» به کارگردانی زنده‌یاد «یدا… صمدی»، جزو آثار درخشان تلویزیون بود که با نام «شهاب حسینی» در ذهن ها به یادگار ماند. او در «سرزمین مادری» «کمال تبریزی» هم نقش اصلی را بازی کرد؛ نقشی به اسم «رهی» که نقش کودکی‌اش را «علی شادمان» بازی کرده، جوانی‌اش را «شهاب حسینی» و میانسالی‌اش را «آرش مجیدی»؛ سریالی که این روزها در حال پخش است.

بازیگری سریال

​بعد از موفقیت «پلیس جوان»،«شهاب حسینی»  با بازی در فیلم «رخساره» وارد سینما شد. دو سال بعد از ورود به سینما برای «شمعی در باد» «پوران درخشنده»، نامزد  دریافت سیمرغ شد و بلافاصله بعد از آن در جشنواره بیست‌وسوم فجر، مجدداً نامش برای بازی در «رستگاری در هشت‌وبیست دقیقه» در فهرست نامزدها قرار گرفت.

او سال ۱۳۸۷ برای فیلم «سوپراستار» «تهمینه میلانی» سیمرغ گرفت و بعد از آن سه دیپلم افتخار برای فیلم‌های «محیا»، «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» در کارنامه‌اش به ثبت رسید. «حسینی» برای «جدایی نادر از سیمین» همراه بازیگران مرد این فیلم، خرس نقره‌ای جشنواره برلین را به دست آورد و برای «فروشنده» هم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را گرفت. «پرسه در مه»، «آفریقا»، «خانه پدری»، «برادرم خسرو» و «دوران عاشقی» دیگر آثار مهم او در این سال‌ها هستند. او از اواسط دهه نود بیشتر در فیلم بازیگران تازه‌کار بازی می‌کند.

بازیگری سینما

شهاب، سال ۱۳۹۴ با بازی در نقش «قباد» سریال «شهرزاد» به کارگردانی «حسن فتحی» وجه دیگری از توانایی اش در بازیگری را نشان داد. او که سال‌ها در تلویزیون و سینما توانسته بود امضای خودش را روی آثار مهمی برجا بگذارد، در این سریال بار دیگر قدرت بازیگری‌اش را به رخ کشید. «شهاب حسینی» در سال ۱۴۰۱ با سریال «پوست شیر» در شبکه نمایش خانگی بازی‌ درخشانی از خودش به نمایش گذاشت. شخصیت «محب مشکات» در این سریال پربیننده و جذاب به یکی از محبوب‌ترین نقش‌های کارنامه «حسینی» تبدیل شد. او از اول دی امسال هم با سریال «گناه فرشته» به کارگردانی «حامد عنقا» دوباره قدم در شبکه نمایش خانگی گذاشته است.

بازیگری شبکه نمایش خانگی

این بازیگر معروف، کارش را با اجرای برنامه‌های تلویزیونی شروع کرد. او اولین بار سال ۱۳۷۷ در برنامه «اکسیژن» شبکه دو اجرای تلویزیونی را تجربه کرد. «برپا برپا»، «رنگ صبح» و «سایه‌روشن» از جمله برنامه‌های دیگری بودند که «شهاب حسینی» به عنوان مجری در آن ها حضور داشت. او بعد از ورود به عرصه بازیگری و مطرح شدن، فعالیتش را در عرصه اجرا کنار نگذاشت و سال۱۳۸۷ جنگی ترکیبی به اسم «آبی‌شو» را در شبکه پنج اجرا کرد.

او سال ۱۳۹۹ بعد از سال‌ها در برنامه «هم‌رفیق» مجدداً به عنوان مجری به میدان آمد. «حسینی» در این برنامه میزبان چهره‌های مطرح می‌شد و از آن ها می‌خواست تا با بهترین رفیق‌هایشان در این برنامه حضور پیدا کنند. با این که شیوه مصاحبه «حسینی» با مهمان‌های برنامه کمابیش با انتقادهایی روبه‌رو شد، اما جزو تاکشوهای پرمخاطب این اواخر بود و بخش‌های مختلف آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

اجرا

​در سریال «پوست شیر»، «محب» مردی تنها و مغموم بود که به خاطر رسیدگی به پرونده یک قاتل زنجیره‌ای دخترش را از دست داده و هنوز نتوانسته بود به زندگی معمولی‌اش بازگردد. «محب» خشمی عمیق به دل داشت و نمی‌توانست دنیا را بدون حضور دخترش تحمل کند تا این که پرونده «نعیم» باعث شد بار دیگر برای انتقام خون یک دختر به میدان برگردد. نکته قابل توجه درباره «محب»، همراهی‌اش با «نعیم» بود؛ انگار با قتل «ساحل» یک بار دیگر دختر خودش را از دست داده و به همین دلیل احساساتش به دل می‌نشست.

او ابتدا با «نعیم» مخالفت می‌کرد اما رفته رفته همراه او شد. بازی «شهاب حسینی» در کنار «هادی حجازی‌فر»، یکی از اتفاق‌های مهم سریال «پوست شیر» بود؛ آن ها به‌درستی رفتار هم را تکمیل می‌کردند. «حسینی» در چند قسمت پایانی، بازی درخشانی هم مقابل «مجتبی پیرزاده» داشت.

پوست شیر

​«قباد» سریال «شهرزاد» در فصل یک به عنوان شخصیتی بی‌هدف معرفی می‌شد؛ شخصی که همیشه گوش به فرمان «بزرگ آقا» بود و از خودش اختیاری نداشت. او بخش مهمی از زندگی‌اش را در شرط‌بندی می‌گذراند، مدام عصبی بود و همسرش را تحقیر می‌کرد و کتک می‌زد. او در واقع تا پیش از مواجهه با «شهرزاد»، شخصیتی منفور بود. اما با ورود «شهرزاد» به زندگی «قباد»، شخصیتش تغییر ‌می کرد و از یک شخصیت منفور به یک فرد عاشق‌ تبدیل می‌شد که حاضر بود دست به هرکاری بزند. از این جا به بعد «قباد» که شخصیتی لاابالی داشت ناگهان جای خودش را با «فرهاد» عاشق‌پیشه عوض می‌کرد.

تلاشی که «قباد» برای به دست آوردن «شهرزاد» کرد، هیچ ‌وقت «فرهاد» برای او انجام نداد. از طرف دیگر «قباد» هم یکی از دارودسته‌ «بزرگ آقا» بود. ابتدا شخصیتی منفعل و گوش به فرمان داشت و بخشی از شکنجه‌ها و قتل‌هایی که بزرگ آقا دستورش را صادر می‌کرد به دست «قباد» انجام می‌شد. بعدها وقتی در جایگاه «بزرگ آقا» نشست خودش آن رویه را پیش برد و از قدرت خاندان «دیوان‌سالار» برای اثبات خودش استفاده کرد. «قباد» بیشترین بازی احساسی را مقابل «شهرزاد» داشت و در نهایت به خاطر عشق او به نابودی ‌رسید. جذابیت بازی و نقش «قباد» به حدی بالا رفت که وقتی در قسمت پایانی گلوله خورد، برخی طرفدارانش در فضای مجازی معترض شدند و از پایان تلخ سریال گلایه کردند.

شهرزاد

​شوق پرواز

«شهاب حسینی» سال۱۳۹۰ ایفاگر نقش خلبان شهید «عباس بابایی» شد. «حسینی» برای ایفای نقش شخصیت مهمی همچون شهید «بابایی» کاری بسیار سخت داشت. این بازیگر باید ابتدا همه ذهنیت‌های پیشین از خود و کاراکترها را پس می‌زد و بعد به نقش شهید «بابایی» جان می‌داد. «شهاب حسینی» به خوبی از عهده این کار برآمد و این نقش را طوری بازی کرد که حالا دیگر تصور حضور بازیگری دیگر در این نقش سخت به نظر می‌رسد. او این نقش را طوری بازی کرد که مورد تحسین قرار گرفت و یکی از بهترین نقش های کارنامه «حسینی» رقم خورد.

مدار صفر درجه

محور اصلی داستان سریال «مدار صفر درجه»، شخصیتی به نام «حبیب پارسا»ست؛ دانشجویی که پدرش سال ها پیش در کنسولگری ایران در فلسطین بوده و ابتدای سریال برای اعزام به خارج دچار مشکل  و در نهایت اعزام می‌شود و به سفارتخانه آلمان در فرانسه می‌رود. او به علت حضور در سفارتخانه بخشی از وقایع را شاهد است و از طرف دیگر به واسطهی سفر به فرانسه و آشنایی با چند دختر و پسر، به طور مستقیم وارد زنجیره اتفاقاتی می‌شود که با ورود نیروهای آلمان به فرانسه در زندگی آن ها رخ می‌دهد. «شهاب حسینی» در «مدار صفر درجه» هم از ابتدا تا انتها با تحول شخصیتی روبه‌رو است.

ابتدای سریال او را به عنوان جوانی خام که فقط به تحصیل فکر می‌کند می‌شناسیم اما در طول به مرز پختگی می‌رسد. «مدار صفر درجه» سریال تاریخی مهمی است و از جمله آثار موفق «حسن فتحی» به حساب می‌آید و بازی «شهاب حسینی» هم یکی از مهم ترین دلایل موفقیت این سریال به حساب می‌آید.

​کارگردانی

«شهاب حسینی» سال ۱۳۹۲ تصمیم گرفت با ساخت «ساکن طبقه وسط» کارگردانی‌ را هم تجربه کند. این فیلم درباره مردی است که با ورودش به یک ساختمان جدید، رویدادهای تازه‌ای را تجربه می‌کند. فیلم نامه این فیلم را «محمدهادی کریمی» نوشته بود و هم خود «کریمی» و هم «حسینی» در این فیلم بازی داشتند

برای «ساکن طبقه وسط» از تعداد زیادی بازیگر دعوت به همکاری کرده بود که هرکدام در یک سکانس بازی داشتند. او سال ۱۳۹۶ فیلم «مقیمان ناکجا» را کارگردانی کرد؛ فیلمی بر اساس نمایشنامه «مهمان‌سرای دو دنیا» اثر «اریک امانوئل اشمیت» که تابستان امسال اکران شد. حسینی فیلم «نویسنده مرده است» را هم در آمریکا کارگردانی کرده است، فیلمی که موفق شد جایزه بهترین فیلم بلند را از جشنواره فیلم پاریس دریافت کند.

تهیه‌کنندگی

«شهاب حسینی» سال ۱۳۹۴ برای اولین بار با فیلم «خورشید نیمه‌شب» وارد عرصه تهیه‌کنندگی فیلم شد؛ فیلمی به کارگردانی «شبیر شیرازی» که خود «شهاب حسینی» هم بازیگر نقش اول آن بود. او در کنار «رضا یزدانی» و «آزاده مهدی‌زاده» در این فیلم بازی می‌کرد. «شین» به کارگردانی «میثم کزازی» هم یکی دیگر از فیلم‌هایی بود که «حسینی» تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده داشت. این فیلم سال ۱۳۹۷ ساخته شد و خود «حسینی» هم نقش کوتاهی در آن بازی کرد. «بعد از اتفاق» و «خانه ماهرخ» هم جزو فیلم‌هایی به تهیه‌کنندگی «حسینی» بود. او تهیه‌کنندگی جدیدترین فیلمش «نویسنده مرده است» را هم خودش برعهده داشت. نکته قابل توجه این که هیچ‌یک از آثاری که به تهیه‌کنندگی «شهاب حسینی» ساخته شده‌اند پرفروش نبوده‌اند!

بازی تئاتر

«شهاب حسینی» پیش از این که به عنوان مجری و گوینده و بازیگر تلویزیون و سینما پا به میدان بگذارد، بازیگر تئاتر بود. او در دهه 70 در نمایش‌هایی مثل «بر کرانه باد» و «افسانه» بازی و در دهه 80 هم حضورش را کماکان در این عرصه حفظ کرد، تا این که سال ۱۳۹۱ اولین نمایشش را به نام «ملاقات» کارگردانی کرد و خودش هم به عنوان بازیگر در آن حاضر شد. او سال ۱۳۹۶ بار دیگر نمایشی به اسم «اعتراف» را روی صحنه برد و این جا هم بازیگر این نمایش بود.

موسیقی

«شهاب حسینی» هم مثل برخی از بازیگرانی که سراغ خوانندگی می‌روند، در دهه 80  وارد عرصه موسیقی شد. او به همراه برادرش «مهدی حسینی»، «امیر حسین مدرس» و «امین زندگانی» و چند نفر دیگر با گروه موسیقی «هفت» به میدان آمدند.

«حسینی» ابتدا به عنوان دکلمه‌سرا با گروه همکاری می‌کرد اما در آلبوم سوم و چهارم این گروه به عنوان خواننده حضور داشت. او در دهه نود تک‌آهنگ‌های مختلفی هم منتشر کرد، با این حال هیچ‌گاه خوانندگی او نتوانست شهرتی بیشتر از بازیگری برایش به همراه داشته باشد.

کد خبر: 141167

نویسنده: : محمود افشاری

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0