22 مرداد 1402 - 9:10 ب.ظ

مانتو، عبا یا چادر؟

یکی از سوالاتی که این روزها مخصوصا از جانب خانم‌های محجبه زیاد پرسیده می‌شود این است که قصد دارند از عبا یا مانتوهای بلند به جای چادر استفاده کنند! کثرت این‌گونه سوال‌ها خودش می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که حجاب‌استایل‌ها، پروژه‌ی تاثیرگذاری‌شان را تا حدودی با موفقیت به انجام رسانده‌اند.

چادر

عصر اصفهان به قلم زهرا ابراهیمی مدرس حوزه، ترکیب عبا همراه با روسری‌های بلند، فشنِ پیشنهادی حجاب‌استایل‌هایی است که چند سال اخیر تعریف حجاب و زن محجبه را زیر سوال برده‌اند! بر یک زن مسلمان واجب و لازم است که در برابر نامحرم تمام بدن خویش به‌جز صورت و دست‌ها تا مچ را بپوشاند و بدین ترتیب بااحساس امنیت و آرامش در جامعه حضور پیدا کند.

حجاب برتر دستور رعایت حجاب دستوری صریح از جانب قرآن است. حجاب از لوازم عقیده دینی محسوب می‌شود و به‌عنوان یکی از ضروریات دین به‌حساب می‌آید.

در آیه 59 سوره احزاب می‌خوانیم: «یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ» «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین بگو: جلباب‌ها [روسری‌های بلند یا چادر] خود را بر خویش فروافکنند این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است»

(1) «در این‌که منظور از «جلباب» چیست؟ مفسران و ارباب لغت چندمعنا برای آن ذکر کرده‌اند: 1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگی که از روسری بلندتر است و سر و گردن و سینه‌ها را می‌پوشاند؛

2- مقنعه و خمار (روسری)؛

3- پیراهن گشاد »(2) طبق آنچه ذکر شد و با رجوع به تفسیر متوجه می‌شویم که قرآن از چادر یا چیزی مانند آن‌ که تمام بدن را بپوشاند، به‌عنوان حجاب برتر نام‌برده است. علاوه بر این درباره پوشش حضرت فاطمه هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد برای دفاع از فدک، همین پوشش نقل‌شده است.

بنابراین دربرتر بودن چادر شکی نیست. از بین انواع پوشش همواره چادر را به‌عنوان حجاب برتر معرفی نموده‌اند چراکه زن از طریق پوشیدن چادر، قادر خواهد بود تمام برجستگی‌های بدن خویش را بپوشاند و بدین‌وسیله راه رفتن و حضورش در اجتماع جلب‌توجه نمی‌کند.

البته استفاده از سایر پوشش‌ها نیز مانند مانتو یا عبا به شرطی که کوتاه و تنگ نباشد و با پوشیدن آن، حد شرعی حجاب رعایت شود بلامانع است؛ اما کسی که چادر را انتخاب می‌کند و قصدش رعایت تمام و کمال پوشش است و درعین‌حال علاوه بر پوشش، خود را ملزم به رعایت حیا در گفتار و رفتار می‌کند، نزد خداوند عزیزتر است.

پوشش زن می‌تواند از طریق پوشیدن مانتو، عبا، چادر و یا حتی هر لباس دیگری تأمین شود اما آنچه در نوع پوشش توصیه‌شده این است که پوشش زن مسلمان علاوه بر این‌که باید کامل باشد، نباید موجبات جلب‌توجه نامحرم را نیز فراهم آورد؛ لذا در بین انواع پوشش، چادر به بهترین شکل می‌تواند هم کامل بودن پوشش را تأمین کند و هم به دلیل رنگ تیره آن، منجر به جلب‌توجه نامحرم نشود.

در حالی که پوشش عبا هرچند کامل، بلند و حتی تیره رنگ است باز هم به خاطر استایل خاصش سهمی از جلب‌توجه را به خود اختصاص می‌دهد.

ضمن اینکه خاصیت پوشانندگی‌اش برای برجستگی‌های بدن کمتر از چادر است. تعبد و بندگی یکی از جنبه‌هایی که نشانگر میزان تعبد و بندگی انسان است، میزان و نوع توجه ما به دستورات الهی است. درواقع انسانی که خود را عبد می‌داند متناسب با آنچه خداوند از او خواسته پیش می‌رود نه هماهنگ با خواسته‌های خود.

دقت کنید که حدومرز و چگونگی انجام یک عمل عبادی را، دین برای ما تعیین می‌کند نه خود ما. فلسفه احکام الهی محک زدن تعبد و تسلیم انسان است تا جایی که تمام خواستن‌ها و نخواستن‌های انسان باید در برابر دستورات الهی سرتعظیم فرود آورند. اجر بیشتر شاید انتخاب بعضی امور در زندگی برای ما منجر به‌سختی و خستگی و یکنواختی شود و حتی چشم‌پوشی از برخی استایل‌هایی که دوست داریم مورد رنجش خاطرمان گردد؛ اما مهم هدف و انگیزه الهی ماست.

جهاد زن در جامعه و شرایط کنونی حفظ بیشتر و بهتر حجاب است؛ در این شرایط که دشمن، دندان تیز کرده برای چادر سیاه ما، جهادگری ما از طریق حفظ حجاب با چادر الزامی‌تر به نظر می‌رسد. حجاب، افزون بر اینکه تکلیف شخصی بانوان مسلمان است، حق جامعهٔ دینی نیز به‌حساب می‌آید. انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر باعث می‌شود که انسان به این حق اجتماعی پایبندی بیشتری داشته باشد.

پی‌نوشت‌ها: 1. احزاب، آیه 59 2. مکارم شیرازی، ناصر، لغات در تفسیر نمونه، قم، انتشارات امام علی بن ابی‌طالب (ع)، چاپ اول، 1387 هـ ش، ص 165.

 

کد خبر: 136342

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0