16 بهمن 1402 - 5:00 ب.ظ

فیلم‌ های دیدنی جشنواره چهل و دوم فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر چهل و دوم در سپهر فرهنگی کشور آغاز شده و این رخداد سالانه مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره سینمایی در کشور محسوب می‌شود. این جشنواره چند سالی است که در مراکز استان‌ها نیز با اکران تعدادی از فیلم ها، حال و هوای سینمایی و جشنواره ای در استان ها ایجاد کرده است.

فیلم‌ های دیدنی جشنواره چهل و دوم فیلم فجر

امسال نیز به مانند چند سال گذشته، اصفهان میزبان این جشنواره است و قرار شده 16 فیلم جشنواره فجر در این استان به نمایش گذاشته شود. در این گزارش به معرفی شماری از فیلم‌های امسال جشنواره چهل‌ودوم پرداخته‌ایم که برخی از آنها در سینماهای ساحل، سپاهان و فلسطین اکران می‌شوند.

بهشت تبهکاران

«بهشت تبهکاران» جدیدترین اثر بلند سینمایی «مسعود جعفری جوزانی» به تهیه‌کنندگی «فتح‌ا… جعفری جوزانی» و «علی قائم مقامی» است. داستان «بهشت تبهکاران» در سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود سالی که یک نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد.

در «بهشت تبهکاران» بازیگرانی همچون «امیرحسین آرمان»، «لادن مستوفی»، «سحر جعفری جوزانی»، «پژمان بازغی»، «حمید گودرزی»، «رضا یزدانی»، «بهنام تشکر»، «هومن برق نورد»، «حسام منظور»، «رضا شفیعی جم»، «فریبا متخصص»، «فخرالدین صدیق شریف»، «اسماعیل خلج»، «علیرضا جلالی تبار»، «محمدرضا هاشمی»، «سهیل برخورداری»، «حمید متقی»، «فتح‌ا… جعفری جوزانی»، «مهدی مهریار» و «جواد طوسی» به هنرنمایی پرداخته‌اند.

 

آغوش باز

فیلم سینمایی «آغوش باز» به کارگردانی «بهروز شعیبی» و تهیه‌کنندگی «علیرضا سرتیبی»، از جمله آثار کنجکاو برانگیز جشنواره چهل و دوم است. این فیلم درباره سه قصه عاشقانه است. «مهدی هاشمی»، «احترام برومند»، «حسن معجونی»، «حامد کمیلی»، «محسن کیایی»، «گلاره عباسی»، «شبنم گودرزی»، «جواد خواجوی» و «وحید نفر» بازیگران این فیلم هستند

آسمان غرب

«آسمان غرب» فیلم جدید «محمد عسگری» به تهیه‌کنندگی «حبیب ا… والی‌نژاد» است که اولین روایت سینمایی از دلاورمردی‌های خلبان شهید «علی‌اکبر شیرودی» و دیگر هم‌رزمانش در هوانیروز ارتش محسوب می‌شود. این فیلم، رویدادهای مربوط به یک ماه ابتدایی جنگ تحمیلی در منطقه غرب کشور را بررسی می‌کند و با فشرده‌سازی در فیلمنامه، مجموعه حوادث را در بازه زمانی سه روزه به تصویر می‌کشد. این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره است که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

«امیرحسین آرمان» در این فیلم با چهره‌ای متفاوت در کارنامه کاری خود، در نقش سرلشکر شهید «حسین ادبیان» از فرماندهان غیور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، جلوی دوربین رفته است. همچنین، «میلاد کی‌مرام» نیز در این فیلم ایفاگر نقش شهید «شیرودی» است.

میرو

فیلم سینمایی «میرو» به‌کارگردانی «حسین ریگی» و تهیه‌کنندگی «سعید الهی» در ژانر کودک و نوجوان و در بستر روایتی از دوران مقدس ساخته شده و سومین اثر سینمایی «حسین ریگی» بعد از فیلم‌های «لیپار» و «هوک» طی سال‌های اخیر است. «میرو» با محوریت داستان زندگی یکی از بسیجیان نوجوان شهرستان چابهار و اراده وی برای عزیمت به جبهه‌های جنگ، تحت تاثیر سردار شهید حاج «قاسم میرحسینی» ساخته شده است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی سرمایه‌گذاران فیلم سینمایی «میرو» هستند. «سودابه بیضایی»، «امیررضا دلاوری»، «حمید ابراهیمی» و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان در این فیلم بازی می کنند.

 

آبی روشن

فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی «قاسم لطفی خواجه پاشا» و تهیه‌کنندگی «سید محمدحسین میری»، اولین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و فارابی است که نویسندگی آن را «امیر ابیلی» و «داود گنجوی» به صورت مشترک برعهده داشته‌اند. در این فیلم سینمایی بازیگرانی همچون «مهران احمدی»، «مهران غفوریان»، «سارا حاتمی»، «مرتضی امینی‌تبار» و «روح‌ا… زمانی» به ایفای نقش پرداخته اند. داستان این فیلم درباره مردی تبریزی است که با مشکلاتی مواجه شده و نقش این کاراکتر را «مهران احمدی» بازی می‌کند.

آپاراتچی

فیلم سینمایی «آپاراتچی» به کارگردانی «علی طاهرفر»، دلبستگی‌های یک نقاش ساختمان عاشق سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است. این فیلم با نگارش «حسین تراب‌نژاد» و «احسان لطفیان» برداشتی آزاد از کتاب «آپاراتچی» است که رویدادهای آن در اوایل دهه ۶۰ شهر تبریز می‌گذرد.

این اثر محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی سوره و مدرسه سینمایی اندیشه و هنر «ماه» به تهیه‌کنندگی «سجاد نصراللهی» است. «تورج الوند»، «فاطمه مسعودی‌فر» و «رضا ناجی» در کنار بازیگرانی همچون «هومن برق‌نورد»، «بهنام تشکر»، «امید روحانی» و «علیرضا استادی» در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

 

احمد

فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی «امیرعباس ربیعی» و تهیه‌کنندگی «حبیب‌ا… والی‌نژاد» به حضور قهرمانانه شهید «احمد کاظمی» در ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله مهیب بم می‌پردازد. «احمد»، محصول مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. «تینو صالحی»‌، هنرمند باسابقه عرصه تئاتر، در این اثر ایفاگر نقش شهید «کاظمی» است. همچنین «توماج دانش‌بهزادی» در نقش یک پژوهشگر علمی و دانشگاهی در فیلم سینمایی «احمد» حضور دارد.

 

ببعی

انیمیشن سینمایی «ببعی» به کارگردانی «حسین صفارزادگان» و «میثم حسینی» و تهیه‌کنندگی «محمدمهدی مشکوری» که بر اساس سریال «ببعی» یکی از آثار پرمخاطب شبکه پویا ساخته شده است، در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «ببعی» جدیدترین محصول سازمان سینمایی اوج به حساب می‌آید که امسال دو فیلم دیگر هم در جشنواره فجر دارد. این انیمیشن با تکنیک سه‌بعدی و با استفاده از به‌روزترین فناوری ساخت انیمیشن در ایران ساخته شده است.

 

نپتون

فیلم سینمایی «نپتون» به نویسندگی «مرجان ساداتی»، کارگردانی «محمد ابراهیم غفاریان» و تهیه‌کنندگی «سیاوش امین‌پور» در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد.در خلاصه داستان «نپتون» آمده است: «افسانه و همسرش به دلیل مشغله کاری از فرزند خود غافل شده‌اند که فرزند آن ها دچار مشکلی می‌شود. یک سال نپتون، معادل صد و شصت و پنج سال زمینه! یعنی یک بچه یک ساله توی نپتون یک پیرِ صد و شصت و پنج ساله روی زمینه!»

«بهدخت ولیان»، «آرمین رحیمیان»، «مسعود کرامتی»، «بهناز جعفری»، «امین میری»، «آیدا ماهیانی»، «رها خدایاری»، «ندا عقیقی»، «محمد نریمانی»، «سحر آقاسی»، «مهرداد خانی»، «محمد حسینی» و «مهدی حیدری» در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

 

پرویز خان

احتمالاً فیلم «پرویز خان» به کارگردانی «علی ثقفی» و تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی اوج برای جامعه فوتبال جذابیت‌های خاصی خواهد داشت، چون این فیلم به زندگی و اتفاقات دوران مربی‌گری مرحوم «پرویز دهداری» مشهور به معلم اخلاق اختصاص دارد که مقطعی از حضور او در تیم ملی و استعفای دسته جمعی تعدادی از ملی پوشان را شامل می‌شود. «سعید پورصمیمی»، «مریم سعادت»، «خسرو احمدی»، «حمیدرضا پگاه»، «بهنام تشکر»، «علی باقری»، «المیرا دهقان»، «امیرمهدی کوشکی» و «اسکندر کوتی» بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 

تابستان همان سال

«تابستان همان سال» عنوان تازه‌ترین ساخته «محمود کلاری» در مقام کارگردان است که تهیه‌کنندگی آن را «علی اوجی» برعهده دارد. «مهران مدیری» در این فیلم ایفاگر نقش یک رمال پیر است. «محمود کلاری» سال گذشته و بعد از گذشت ۲۲ سال از ساخت آخرین فیلمش تصمیم گرفت تا سومین فیلم سینمایی خود با نام «همچون در یک آینه» را به تهیه‌کنندگی «علی اوجی» جلوی دوربین ببرد. در فیلم جدید «کلاری»، «علی شادمان» عهده دار نقش اصلی است و بازیگران دیگری همچون «فریبا نادری»، «سمیرا حسن پور»، «صابر ابر» و «پژمان بازغی» به ایفای نقش پرداخته‌اند. «تابستان همان سال» داستان پسر بچه هفت ساله‌ای است که پیش رمالی می‌رود تا دزد طلاهای عمه اش را از آینه شناسایی کند.

 

شه سوار

«حسین نمازی» که کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی «شه‌سوار» را برعهده دارد پیش از این، تجربه موفق «شادروان» و «آپاندیس» را در کارنامه خود ثبت کرده بود. داستان «شه‌سوار» طی سه شبانه روز و در یک مراسم عروسی رخ می‌دهد. این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است.

«مهرداد صدیقیان»، «الناز حبیبی»، «هادی کاظمی»، «عباس جمشیدی‌فر»، «گیتی قاسمی»، «سعید عطایان»، «ایمان برات‌پور»، «حافظ نبی زاده»، «مهرناز افلاکیان»، «ناهید استواری»، «عزت‌ا… رمضانی‌فر» و «امیر دژاکام» بازیگران فیلم «شه سوار» هستند.

در خلاصه داستان «شه‌سوار» آمده است: به دنبال درگذشت پدر خانواده در جریان برگزاری عروسی که چندبار به هم خورده است، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند.

شکار حلزون

فیلم سینمایی «شکار حلزون» نخستین اثر سینمایی «محسن جسور» در مقام کارگردان و به تهیه‌کنندگی «مصطفی سلطانی» است که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «شکار حلزون» روایتگر قصه «مینو»، زن جوان سرپرست خانواده‌ای است که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است‌. او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدر یک جوان مواجه می‌شود. «حسین پاکدل»، «فرناز زوفا»، «محمد سول صفری»، «مسعودرضا عجمی» و زنده‌یاد «حسام محمودی» بازیگران «شکار حلزون» هستند.

شور عاشقی

فیلم سینمایی «شور عاشقی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «داریوش یاری» با حضور بازیگرانی همچون «شهره موسوی»، «پیام احمدی‌نیا»، «مهدی زمین‌پرداز»، «سیامک صفری»، «نادر فلاح»، «علی استادی»، «بهزاد دورانی» و «بهرام ابراهیمی» ساخته شده است. «داریوش یاری» با بهره‌گیری از یک فیلمنامه دراماتیک، روایت تفکربرانگیزی از حرکت کاروان اهل بیت (ع) در مسیر کوفه را به تصویر کشیده است.  این فیلم محصول مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی است.

صبح اعدام

فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی «بهروز افخمی» و تهیه کنندگی «علی شیرمحمدی» محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی، برشی از لحظات پایانی زندگی «طیب حاج رضایی» و «اسماعیل رضایی» است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند.

داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود. علاوه بر «ارسطو خوش رزم» در نقش حاج «اسماعیل رضایی»، «مسعود شریف»، «داود فتحعلی‌بیگی»، «پوریا منجزی»، «کاوه دارابی» و «فریبا آذرشب» در تازه‌ترین ساخته «بهروز افخمی» نقش آفرینی می‌کنند.

قلب رقه

فیلم «قلب رقه» به کارگردانی «خیرا… تقیانی پور» و تهیه‌کنندگی «سعید پروینی» از فیلم‌های جشنواره امسال است. فیلم« قلب رقه» درباره اتفاقات گروه‌های تروریستی در کشور سوریه است. «قلب رقه» محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد رسانه‌ای بیان است و «شهرام حقیقت دوست»، «فرهاد قائمیان»، «محمدرضا شریفی‌نیا»، «هدایت هاشمی»، «عبدالرضا نصاری»، «مصطفی ساسانی» و «شادی مختاری» بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

مجنون

فیلم سینمایی «مجنون» به تهیه‌کنندگی «عباس نادران»  محصول سینمایی سازمان اوج است که به روایت زندگی یکی از شهدای شاخص دوران دفاع مقدس می‌پردازد. کارگردانی فیلم «مجنون» را «مهدی شامحمدی» برعهده دارد که از کارگردانان شناخته‌شده در سینمای مستند است و با این فیلم، اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در کارنامه خود تجربه می‌کند. این پروژه اولین همکاری «عباس نادران» با سازمان اوج محسوب می‌شود.

«مجنون» به زندگی شهید «مهدی زین‌الدین» می‌پردازد که فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب(ع) در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود و در سال ۶۳ در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیروهای مسلح دشمن در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید. «سجاد بابایی»، «حسام منظور»، «بهزاد خلج» و «شبنم قربانی» بازیگران این فیلم هستند.

ملکه آلیشون

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری، پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان و پروانه زرین ویژه هیئت داوران سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان، از موفقیت های فیلم سینمایی «ملکه آلیشون» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «ابراهیم نورآور محمد» است، به همین دلیل به طور مستقیم وارد بخش مسابقه جشنواره فجر شده است.

در خلاصه داستان فیلم «ملکه آلیشون» آمده است: «آدور در کودکی زندگی فقیرانه‌ای را با پدربزرگش سپری کرد. پدر و مادر او به دست موجودی شیطانی به نام کایوت از بین رفته‌اند اما به او گفته‌اند تب جنگل باعث مرگ آن‌ها شده است.» «نسترن سیفی»، «نسیم عبدی»، «امیررضا اسماعیلی»، «سعید فاضل ساعتچی»، «صبا منصوری» و «فاطمه زحمتکش» بازیگران این فیلم هستند.

کد خبر: 142053

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0