29 آبان 1402 - 11:00 ق.ظ

سینمای دفاع مقدس

روز سوم سال تولید : ۱۳۸۵ کارگردان: محمد حسین لطیفی بازیگران: پوریا پورسرخ، حامد بهداد، باران کوثری، مهدی صبایی، شهرام قائدی، مرتضی زارع، مجید یاسر، مالک سراج و مهدی ساکی

سینمای دفاع مقدس

این فیلم، روایت روزهای مقاومت در بخش غربی خرمشهر در سال ۱۳۵۹ است. «سمیره» و «رضا»، خواهر و برادری که همراه دیگر مردم در حال مقاومت هستند. حلقه محاصره دشمن تنگ‌تر می‌شود و در نتیجه «سمیره» که پاهایش شکسته‌ است و نمی‌تواند فرار کند در خانه باقی می‌ماند، «رضا» تصمیم می‌گیرد «سمیره» را در حیاط خانه در یک موقعیت نسبتاً خوب با کمی غذا خاک کند تا شبانه بیاید و وی را فراری دهد. در این بین خواستگار قبلی «سمیره» که به جمع نیروی نظامی عراق پیوسته و روزی همکار او در مدرسه خرمشهر نیز بوده ‌است، به عنوان یک فرمانده عراقی به این منطقه می‌آید و خانه «رضا» و «سمیره» را اشغال می‌کند و برای نگهبانی از آن جا نیز دو مأمور قرار می‌دهد.

در این بین «رضا» سعی بر نجات دادن «سمیره» می‌کند که در نهایت برادر کوچک «رضا» و دوستانش و خودش شهید می‌شوند و فقط «سمیره» از ماجرا جان سالم به در می‌برد. «روز سوم» پنجمین فیلم کارنامه «محمدحسین لطیفی» سازنده آثاری مثل «خوابگاه دختران»، «اسب سفید پادشاه» و مجموعه «صاحبدلان» در مقام کارگردان بوده است. این فیلم در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، علاوه بر نامزدی در ۱۲ بخش، در ۴ بخش بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین بازیگر نقش اصلی زن، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برنده سیمرغ بلورین شد. داستان این فیلم برداشتی آزاد از یک ماجرای واقعی است با این تفاوت که در آن داستان واقعی همه شخصیت‌ها زنده می‌مانند اما در فیلم «روز سوم» نه.

کد خبر: 139517

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0