1 شهریور 1402 - 10:22 ق.ظ

جذابیت‌های شهید باکری روی پرده نقره ای

یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های فیلم که به واسطه‌اش اطلاعات زیادی درباره شهید باکری به دست می‌آوریم همسر شهید است. «ژیلا شاهی» که این اواخر با نقش «مژگان» سریال «پوست شیر» بسیار مورد توجه قرار گرفت، در این اثر هم کاملاً موفق شده احساسات همسر یک فرمانده و تنهایی‌ها و نگرانی‌هایش را به تصویر بکشد.

فیلم سینمایی موقعیت مهدی

عصر اصفهان به قلم محمود افشاری،

سرانجام زمان پخش مینی‌سریال «عاشورا» به کارگردانی «هادی حجازی‌فر» اعلام و روز جمعه بیست‌وهفتم مرداد، رونمایی شد؛ قرار است آخرهفته‌ها از شبکه یک پخش شود؛ مینی‌سریالی که نسخه سینمایی آن با نام «موقعیت مهدی» در جشنواره چهلم با تحسین مخاطبان، منتقدان و داوران روبه‌رو شد و در اکران هم با فروش بیش از ۱۴ میلیاردتومانی موقعیت خوبی را رقم زد. به این بهانه مروری داریم بر سریال «عاشورا» و فیلم «موقعیت مهدی» به عنوان بخشی از این پروژه عظیم که روایتی جذاب از دفاع مقدس است.
تلویزیون چند سال پیش ساخت مینی‌سریال «عاشورا» درباره زندگی و عملیات‌های شهید «مهدی باکری» را به کارگردانی «هادی حجازی‌فر» کلید زد و نتیجه آن قدر رضایت‌بخش بود که صاحبان سریال به این نتیجه رسیدند نسخه‌ای سینمایی از آن را به جشنواره فیلم فجر ارائه کنند. این فیلم با نام «موقعیت مهدی» به عنوان اولین اثر «هادی حجازی‌فر» در جایگاه کارگردان سینما، در معرض قضاوت قرار گرفت و بسیاری از منتقدان و مخاطبان را به تحسین وا داشت.

آنچه بیش از همه درباره این سریال اهمیت دارد نگاه جدیدی است که حجازی‌فر در ساخت اثری مرتبط با فرماندهان شهید پیش گرفته است. حجازی‌فر که پیشتر در «ایستاده در غبار» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان» توانسته بود تجربه‌ای جدید را از سر بگذراند حالا خودش دست به نوآوری زده و زندگی شهید «مهدی باکری» را به شیوه‌ای متفاوت و خلاقانه روایت کرده است.
حجازی‌فر در مصاحبه‌ای اعلام کرده که در سریال «عاشورا» تمرکز بیشتر فیلمنامه، روی گردان عاشوراست. البته هنوز مشخص نیست بخش‌های مختلف به چه نسبت در سریال حضور دارند. در «موقعیت مهدی» با اثری از جنس زندگی روبه‌رو بودیم. همان اندازه که باکری را به عنوان فردی قدرتمند و با صلابت در میدان جنگ می‌شناختیم، نسبت به تنهایی همسرش هم واقف می‌شدیم و از طرف دیگر درباره جزئیات زندگی برادرش هم اطلاعاتی به دست می‌آوردیم. اینها باعث می‌شد «موقعیت مهدی»، فراتر از یک اثر دفاع مقدسی صرف به نظر برسد و احساسات مخاطبانش را درگیر می کند. به احتمال زیاد در مینی‌سریال «عاشورا» به واسطه مجال بیشتر و تمرکز روی گردان عاشورا، شاهد موقعیت‌های جذاب‌تری از زندگی این شهید خواهیم بود.
یکی از دلایل موفقیت «موقعیت مهدی» و همچنین مینی سریال «عاشورا» به بازی هادی حجازی‌فر در نقش شهید «مهدی باکری» اختصاص دارد. شاید بتوان گفت کمتر بازیگری همچون هادی حجازی‌فر می‌توانست از پس ایفای نقش شهید مهدی باکری بربیاید. او تسلط زیادی روی زبان آذری دارد و با گریم روی صورت، توانسته است تا حدودی شمایلی از چهره آن شهید را به تصویر بکشد. او خیلی هوشمندانه از برادرش وحید حجازی‌فر برای ایفای نقش برادر شهید باکری دعوت کرده است.

همسر شهید و موفقیت در بازی
شباهت چهره این دو نفر تا حد زیادی به باورپذیری اثر کمک کرده است. یکی از مهم ترین شخصیت‌های فیلم که به واسطه‌اش اطلاعات زیادی درباره شهید باکری به دست می‌آوریم همسر شهید است. «ژیلا شاهی» که این اواخر با نقش «مژگان» سریال «پوست شیر» بسیار مورد توجه قرار گرفت، در این اثر هم کاملاً موفق شده احساسات همسر یک فرمانده و تنهایی‌ها و نگرانی‌هایش را به تصویر بکشد. «روح‌ا… زمانی» که پیشتر بازی‌اش را در فیلم «خورشید» مجید مجیدی دیده بودیم هم این‌بار بازی اثرگذار دیگری را به نمایش گذاشته است. ژیلا شاهی و روح‌ا… زمانی در جشنواره چهلم برای این فیلم نامزد دریافت سیمرغ شدند.
«عاشورا» پروژه‌ای گسترده‌تر از «موقعیت مهدی» است و به طور قطع حال‌وهوای جذاب تری هم دارد و طبق گفته کارگردان، بخش‌های مرتبط با عملیات در آن پررنگ تر است. در «موقعیت مهدی»، علاوه بر صحنه‌های میدان جنگ، حجازی‌فر در سکانس‌های داخلی روی سادگی و صمیمیت زندگی یک خانواده در دوران جنگ تمرکز کرده و از نشانه‌های نوستالژیک برای بالا بردن جذابیت کمک گرفته بود. او از طرف دیگر سعی کرده بود از ظرفیت های موجود در موقعیت محل روایت فیلم به درستی استفاده کند. ما تصویری بسیار زیبا از نیزارها می‌دیدیم و حجازی‌فر از همین نیزارها برای صحنه پایانی فیلمش کمک گرفته و حال‌وهوایی شاعرانه به آن داده بود. حالا باید ببینیم تمهید این کارگردان در سریال به چه صورت است.
نسخه سینمایی این مینی‌سریال با عنوان «موقعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست برنده پنج سیمرغ بهترین فیلم، فیلم اول، موسیقی متن، جلوه‌های ویژه میدانی و صدابرداری شود. مینی‌سریال هفت قسمتی «عاشورا» طبق گفته «محسن برمهانی»، معاون سیما از جمعه بیست و هفتم مرداد به صورت هفتگی در روزهای آخر هفته (پنج شنبه و جمعه) پخش خواهد شد و علاقه‌مندان به سینمای دفاع مقدس می‌توانند در انتظار تماشای سریالی جذاب باشند.

کد خبر: 136614

نویسنده: محمود افشاری

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0