14 مرداد 1402 - 8:04 ق.ظ

در گفت و گویی با مدیر کانون بازنشستگان استان اصفهان به این سوال پاسخ داده شد؛

سرانجام مطالبات بازنشستگان مخابرات چه شد؟!

آخرین تجمع بازنشستگان مخابرات در ماه جاری نهم مرداد ماه 1402 در محل چهار باغ بالا روبروی مخابرات منطقه اصفهان و همزمان با سر اسر کشور برگزار شد و این در حالی است که مطالبات بازنشستگان همان درخواست های گذشته، مبنی بر اجرای مفاد آیین نامه( 89/24) است. و همچنان اجرای این مطالبات در هاله ای از ابهام است.

سرانجام مطالبات بازنشستگان مخابرات چه شد؟!

عصر اصفهان ، نرگس رضایی

بر همین اساس روزنامه عصر اصفهان، با توجه به اینکه پیگیر مطالبات بازنشستگان مخابرات از دوره های گذشته تا به امروز بوده است  ، بر آن داشت تا با یکی از نیروهای موثر که دررساندن صدای آنان به مخابرات نقش کلیدی دارد  گفت و گویی ترتیب دهد؛

سید مصطفی خشویی مدیر کانون بازنشستگان استان اصفهان و دبیر سابق کانون های بازنشستگان مخابرات کشور و معاون سابق توسعه و مهندسی مخابرات استان اصفهان، محور این گفت و گوست؛

 

*آیین نامه ای برای حل مشکلات منتقل شدگان از بخش دولتی به خصوصی

 

وی، با این مقدمه که آیین نامه (۸۹/۲۴) از چه زمانی و چگونه، شکل گرفت و عدم اجرای آن وارد چرخه اعتراض ها و مطالبات صنفی شد می گوید؛در سال ۸۸ مخابرات به بخش خصوصی انتقال یافت با این تفسیر که البته خصوصی هم نیست و خصولتی گفته می شود و سهامدار عمده آن ستاد فرمان حضرت امام و بنیاد تعاون و شرکت اعتماد مبین است و ۵ درصد از سهام نیز به همکارانی که در آن زمان شاغل بودند و بعد بازنشسته شدند واگذار شد.

در سال ۸۹ به دلیل اینکه افرادی از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل شدند دچار مشکل نشوند هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران آیین نامه ای را به نام آیین نامه ۸۹۲۴ تصویب کرد.

 

*مشکلاتی در راه اجرای آیین نامه (۸۹/۲۴) ایجاد شد

 

دبیر سابق کانون های بازنشستگان مخابرات کشور ادامه می دهد ؛ پس از تصویب، آیین نامه کامل اجرایی نشد تا اینکه در سال ۹۵، ۹۶ هماهنگی هایی در کل بدنه ساماندهی بازنشستگان کشور ایجاد و در پی این هماهنگی ، مدیران پیگیری آیین نامه مذکور، ملاقات هایی در ستاد فرمان امام با مسئولان مخابرات ، صورت گرفت و همچنین همزمان با این رایزنی ها  و عدم توجه به مسئله، تجمعاتی  در سال ۹۷ انجام و منجر به تشکیل جلسه ای با مسئولان و رئیس هیئت مدیره وقت شرکت مخابرات شد.

در این جلسه  با تنظیم صورت جلسه ای قرار شد طبق آیین نامه، رفاهیاتی که شامل خوار و بار ، حق ازدواج ،تحصیل فرزندان بازنشستگان و حق فوت و … است در آذر ۹۷ با امضای معاون ستاد فرمان امام و موافقت وزیر و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل و هیئت مدیره وقت شرکت مخابرات پرداخت شود که از سال ۹۷ بعد این مطالبات شروع به وصول شد.

 

*تحولات تغییر مدیریتی بعد از سال 97  به نفع بازنشستگان نبود!

 

از سال ۹۷ حدود ۸۰ درصد این آیین نامه اجرا شد تا این که در سال ۹۹ مدیریت شرکت مخابرات و هیئت مدیره تغییر کرد و فردی به نام  سلطانی از نیروی انتظامی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران شد.

در ماه اول که وی مدیرعامل شدند جلسه ای برگزار و در آن جلسه به وی گفته شد که شما با مطالعه و شناخت به مخابرات آمده اید؟ و سلطانی اعلام کرد بله! و ما گفتیم کار شما اشتباه بوده و مخابرات چیزی که شما تصور می کنید نیست!

 

با این تفاسیر، مدیر مخابرات، ۲ ویدئوکنفرانس در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ با مسئولان شرکت مخابرات و مسئولان کانون های مخابرات سراسر کشور برگزار کرد و وعده ای که داده شد از این قرار بود؛( با هماهنگی لاوصولی های نا موفق ازاستان ها گرفته و به بازنشستگان پرداخت شود و این قول را دادند که تا پایان ۶ ماه اول ۱۴۰۰ این کار انجام شود اما هنوز این وعده عملی نشده است!.)

 

*بخشی از مطالبات طبق آیین نامه( ۸۹/۲۴) پرداخت شد

 معاون سابق توسعه و مهندسی مخابرات استان اصفهان در بخش دیگری از سخنانش ،زوایای مشکلات بازنشستگان را با تفضیل بیشتر مطرح می کند و می گوید؛

از دی ماه ۱۴۰۰ به طور کل آیین نامه و مفاد آن به بهانه نبود نقدینگی قطع شد و وقتی دیدند با لاوصولی ها نمی توانند معوقات را پرداخت کنند گفتند به بازنشستگان مخابرات سهام می دهیم که آن را هم نتوانستند بدهند! البته در آذر سال گذشته، مدیرعامل ،بخشنامه ای به استان ها ارسال کرد  که بر اساس آن، زمین های مخابرات به فروش برسد تا ۹ ماه مطالبات بازنشستگان شامل( خوار و بار، ۲ مناسبت و معوقه ۱۳۹۵ با تعرفه ۱۴۰۰ ) پرداخت شود.

 

۴ یا ۵ استان توانستند بر اساس همین دستور،  زمین بفروشند و مطالبات 9 ماهه را پرداخت کنند که اصفهان از جمله آن ها بود و زمینی که فروخته شد مرکز تلفن بدون تجهیزات در خیابان فلاطوری اصفهان بود که با مبلغ ۸۰ میلیارد به شرکت ایرسا فروخته و بخشی از معوقات بازنشستگان پرداخت شد.

 

*برای وصول بخش دیگری از مطالبات به جایی نرسیدیدم!(بازگویی حواشی تجمعات)

 سید مصطفی خشویی به چگونگی ایجاد هسته تجمعات سازمان یافته دوشنبه های اعتراضی در چارچوب مطالبات صنفی اشاره می کند و می گوید؛  پیگیری های زیادی از طریق نمایندگان مجلس، اعضای هیئت مدیره، استانداری، وزارت کشور و امام جمعه ها و هر مسئولی که دستمان رسید، انجام دادیم اما جوابی نگرفتیم.

بنابر این، از اواخر سال گذشته، بازنشستگان به صورت خودجوش متشکل از گروهی با سابقه ایثارگری قرا گذاشتند دوشنبه ها را وقتی برای تجمع صنفی  در مراکز استان ها و تهران انجام دهند.

وی ، حواشی  اولین  تجمع صنفی بازنشستگان را اینگونه شرح می دهد؛ با اولین تجمع، اولین نامه را به معاونت سیاسی استانداری اصفهان و خود استاندار و حتی نیروی انتظامی نوشتم و در کانال هایی که در پیام رسان های مختلف داریم اطلاعیه تجمع ها را که پیش تر در مورد آن به استانداری اطلاع داده بودیم  قرار دادم و در خلال همین تجمع اول  به معاونت سیاسی استانداری و در جلسه تأمین استان دعوت شدیم .

از مخابرات هم ۲ نفر آمده بودند که در آن جا وقتی مطالب را بیان کردیم و مدارک را ارائه دادیم آقای جان نثاری معاونت سیاسی امنیتی استانداری به نمایندگان مخابرات گفته بود؛” ۴۸ ساعت زمان دارید که بگویید در پیگیری موضوعات مطرح شده چه کارهای انجام داده اید”.

سرگرد امیری که آن زمان نماینده معاونت اطلاعات در شورای تامین بودند گفتند بروید تجمعات را کنترل کنید که با هماهنگی که با نیروی انتظامی و اطلاعات داشته ایم تجمعات درگیری نداشته و کاملا صنفی بوده است و همواره از نیروی انتظامی قدردانی کرده ایم.

 

امسال از نیروی انتظامی فردی با نام سرهنگ کبیری با ۵ نفر از همکاران بازنشسته ما تماس گرفت که به نیروی انتظامی مراجعه کنید و ما رفتیم با همکاران که مطرح کردند که شما به عنوان لیدر تجمعات باشید که من گفتم بنده تاکنون تجمعات شرکت نکرده ام و همکارانم را به نمازخانه برده ام و آنجا با آن ها صحبت کرده ام و هیچوقت شعار نداده ام.

 

بعد از تجمعات فردی با من تماس گرفت و گفت از روابط عمومی و حراست تعدادی عکس گرفته اند و مشخصات را به عنوان آشوبگر به دادسرا داده اند که ما را خواستند و سوال و جواب کردند و به ضررخودشان شد.

 

*استان اصفهان متفاوت تر از استان های دیگر در پاسخ به مطالبات صنفی

دبیر سابق کانون های بازنشستگان مخابرات کشور با گلایه مندی از عملکرد مخابرات اصفهان  نسبت به پاسخگویی  ها در قبال  بازنشستگان می گوید؛ در استان های دیگر در مواقع برگزاری تجمع صنفی، مدیر استانی با دعوت مدیران تجمع می کند  ضمن گوش فرا دادن به خواسته های آنان ، قول پیگیری وعده ها را می دهد؛ اما در اصفهان مدیرکل مخابرات حتی یک نوبت هم پاسخگوی این درخواست ها نبوده  و ما با در بسته  به دستور شخص ایشان مواجه شدیم.

خشویی در مورد درخواست حضوری با مدیر مخابرات ادامه داد؛هم مکتوب هم شفاهی بارها خواسته ایم که کانون بازنشستگان استان اصفهان، درخواست ملاقات ماهانه با سلطانی درباره مشکلات بازنشستگان دارد اما تاکنون جواب مثبتی به این خواسته دریافت نکرده ایم.

 

*خواهان اجرای کامل آیین نامه(۸۹/۲۴) هستیم

 سید مصطفی خشویی مدیر کانون بازنشستگان استان اصفهان در انتهای گفت و گو با تفضیل کامل آیین نامه  مطرح شده عنوان می کند که؛ خواسته بازنشستگان مخابرات که در مجموع ۵۰ هزار نفر در کشور هستند اجرای کامل آیین نامه(۸۹/۲۴)است.

یک گزارش تفصیلی از کلیه مدارک و مکاتباتی که دال بر این است که مخابرات باید حق و حقوق را به ما بدهد در هیئت مرکزی شورای هماهنگی کانون های کشور تنظیم شده است که بیشترین مکاتبات و پیگیری ها از سال ۹۷ شروع شده است.(اسناد و مدارک این گزارش تفضیلی موجود است)

خشویی تاکید می کند؛ اگر ما مدارک کافی نداشتیم از سال ۹۷ تا دی ماه ۱۴۰۰ معوقات طبق آیین نامه پرداخت نمیشد و حتی نامه ای داریم که صفری رئیس هیئت مدیره به مدیرعامل ابلاغ کرده و طبق صورت جلسه ۱۶ و ۱۷ آذر و همچنین طبق آیین نامه باید مدارک به همکاران داده شود.

 

* 2385 بازنشسته در سطح استان اصفهان زندگی می کنند(دلیل پیگیری مطالبات)

دبیر سابق کانون های بازنشستگان مخابرات کشور یکی از دلایل پیگیری ها  در استان اصفهان را وجود دو هزار و سیصد و 85 بازنشسته می داند و تشریح می کند که؛  ۳ نوع بازنشستگی در مخابرات وجود دارد یک گروه از تأمین اجتماعی ، یک گروه از صندوق بازنشستگی و گروه دیگر از شرکت مخابرات سابق حقوق می گیرند و میانگین دریافتی آن ها بین ۸.۵ تا ۹ میلیون تومان است.

 

اگر این آیین نامه برای امسال اجرا شود هر ماه با مناسبات و حقوق دیگر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به حقوق آن ها اضافه می شود که بازنشستگان ۸۵ به پایین حقوقشان پایین تر است که از ۵۰ هزار نفر ۳۸ هزار نفر حقوق پایینی دارند.

در تهران چند هفته بازنشستگان در مقابل وزارتخانه تجمع می کردند که وزارتخانه اسامی ۵ نفر را درآورده بود و از پلیس احضار کردند که مدارک ارائه دادند و رها کردند آن ها را و گفته بودند موضوع را پیگیری می کنیم که تجمعات ۳ هفته لغو شد و این تجمعات از مرداد دوباره  از تاریخ 9 مرداد 1402 آغاز شد .

آبونمان مخابرات از تیرماه پارسال افزایش پیدا کرد که ۱۸ هزار تومان است که اعلام کردند بخشی از این مبلغ به بازنشستگان اختصاص یافته است اما این مورد هم عملی نشد و حتی نامه هایی نوشتند که بازنشستگان بی دلیل تجمع می کنند و ما پول آن ها را پرداخت کرده ایم!

 

 

کد خبر: 136083

نویسنده: نرگس رضایی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0