30 مهر 1402 - 10:00 ق.ظ

بیست و هشتم مهرماه سالروز درگذشت نذیر احمد، منتخب نخستین جایزۀ ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار

زبان فارسی در چین

تهاجم مغولان به ایران به رهبری چنگیزخان و بعد از او هلاکوخان یکی از عوامل بزرگ در شناسایی فرهنگ و زبان ایران در تمام قلمرو مغولان گردید. تعداد زیادی از دانشمندان، فضلا، صنعتگران، سربازان و زندانیان، اعم از مرد و زن به دربار مغولان برده شدند. بعضی از دانشمندان ایرانی به عالی‌‌ترین مدارج مقام و مرتبت در دربارهای سلاطین مغول و در سرتاسر قلمرو آنان رسیدند. حتی در سرزمین خطا امرایی ایرانی منتسب به دربار خاقان‌های چین حکومت می‌کردند.

زبان فارسی در چین

عامل دیگری در گسترش و ترویج و تأثیر ایرانیان در خارج از مرزهای ایران خود مهاجمان مغول بودند که در سرتاسر مملکت ایران و متصرفات آن به حکمرانی پرداختند. تشکیل دولت ایلخانان در ایران که تا مرگ ایلخان، سلطان ابوسعید متوفی ۱۳۳۶م/ ۷۳۶ق طول کشید، باعث شد که در طول این مدت طولانی یک نوع مبادلۀ فرهنگی، ادبی بین ممالک اسلامی و ایران و دربار سلاطین مغول برقرار باشد و دانشمندان و محققین و عالمان دینی از ایران به چین و بالعکس به میزان زیادی در رفت و آمد باشند. مغولان دارای زبان و فرهنگ پیشرفته‌ای نبودند و به‌ناچار زبان فارسی زبان رایج دربار اکثر فرمانروایان مغول گردید.
دانشمندان ایرانی در دربار مغولان به کار گرفته شدند تا تاریخ دوران حکومت و قلمرو سلطنت آنان را بنویسند. در نتیجۀ این کار و با نوشتن تواریخ عصر مغولان لغات و اصطلاحات اصلی مغولی زیادی برای اولین بار وارد زبان فارسی گردید. در عصر مغولان امپراتوری چین هم زیر سلطه و جزو قلمرو آنان شمرده می‌شد. در این عصر زبان فارسی و مردم ایران برای مغول بیگانه نبود. چون زبان فارسی چه در ایران، آسیای مرکزی، مغولستان یا چین وسیله‌ای برای گسترش نفوذ فرهنگ ایران در دربار سلاطین مغول بود.
در عصری که نفوذ زبان فارسی را مورد بررسی قرار می‌دهیم، هیچ‌کدام از زبان‌های رایج زمان چه در آسیا و چه در اروپا به اندازۀ زبان فارسی گسترش نداشته است و زبان فارسی چه از لحاظ تعداد کشورها و چه جمعیت بیش از هر زبان دیگری به کار گرفته می‌شده است. اگر چنانچه جنبۀ وطنی زبان فارسی را در مقیاس بین‌المللی نادیده بگیریم هیچ زبانی حتی چینی به اندازۀ زبان فارسی کاربرد نداشته است.

ترجمه از
قدرت‌الله روشنی زغفرانلو

[قند پارسی: هجده گفتار ادبی و تاریخی، نذیر احمد، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۳۹۹، ص ۳۹-۴۲]

بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار؛ تعمیم زبان فارسی، تحکیم وحدت ملّی و تمامیت ارضی

کد خبر: 138445

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0