2 اردیبهشت 1403 - 9:00 ق.ظ

ریاضت دادن به مدیران یا مردم؟

در خبرها بود که رئیس بانک مرکزی گفته است: برای امضای قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری با وزارت نفت آمادگی داریم!

ریاضت دادن به مدیران یا مردم؟

سوال این است که اگر جلوی افزایش نرخ ارز قاچاق را نمی‌توانند بگیرند، آیا نمی شود دست کم نظارت کرد و جلوی قراردادهای ارزی بین دستگاه‌های دولتی و خصوصی، جلوی تخلفات گمرکی، جلوی نشت منابع و قاچاق را گرفت؟

دکتر رضا غلامی درپاسخ می‌گوید: در سایه ضعف بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت، هم پول ملی در حال ‏تضعیف است و هم اقتصاد بسرعت به سمت دلاریزه شدن می‌رود. اقتصاد دلاریزه شده، هویت ملی را ضعیف می‌کند. آن‌وقت امکانات نظامی پیشرفته هم نمی‌تواند این نقص را جبران کند.

بی‌برنامگی مدیران اقتصادی فعلی دولت، در 4 دهه گذشته بی سابقه است. حتی اگر امکان اجرای هیچ سیاست اقتصادی وجود نداشته باشد حداقل امکان نظارت دقیق تر همیشه وجود دارد و همواره شرایط موجود را بهتر می‌کند. زیرا آنقدر خلل و فرج در اقتصاد کشور وجود دارد که با اندک نظارت، در نقطه رفاه بالاتری قرار می‌گیریم.

نظارت، روشی برای ریاضت دادن مدیران است. درحالیکه روش رهاسازی (قیمت‌ها و بازار)، ریاضت دادن مردم است. هیچ بخش خصوصی جرأت ندارد بدون سیگنال دهی دولت یا کسی از درون دولت، قدم از قدم بردارد. دولت اگر بخواهد، می‌تواند با ضوابط موجود، جلوی تحرکات نادرست بازارها و فعالان اقتصادی را بگیرد.

کد خبر: 143944

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0