1 اردیبهشت 1403 - 9:00 ق.ظ

راز حفظ ارزش روبل روسیه در تحریم

بیش از دو سال از آغاز جنگ اوکراین سپری شده و اقتصاد روسیه نه تنها فرو نپاشیده بلکه تورم روسیه ۷.۶۹ درصد و ارزش روبل به ازای دلار هم صرفاً از ۷۴ روبل به ۹۲ روبل تنزل یافت. راز این مقاومت نسبتاً موفق در برابر شدیدترین تحریم‌ها چیست؟

راز حفظ ارزش روبل روسیه در تحریم

محمد جواد توکلی پاسخ داده است: یکی از رازهای موفقیت روسیه اصلاح شجاعانه نظام بانکی این کشور بود، پوتین با انتخاب نابولینا به عنوان رییس بانک مرکزی در سال ۲۰۱۳ به او قدرت کامل در مقابله با  عملکرد مخرب بانک‌های روسیه داد.

تعداد بانک‌های روسیه در سال 2013 برابر با 896 بانک بوده است. خانم نابیولینا طی 11 سالی که سکاندار بانک مرکزی بود، مجوز 585 بانک را باطل و آنها را به 311 بانک کاهش داده است. وی بانک پرسوت را در مدت کمتر از یک ماه در سال ۲۰۱۶ منحل کرد بانکی که، هیچ مؤسسه مالی خصوصی بزرگ دیگری نمی‌توانست با آن برابری کند، سهامدار بزرگ آن کلیسای ارتدکس قدرتمند روسیه و حامی بزرگ دیگر آن اتاق بازرگانی و صنایع روسیه بود و به همین جهت به آن لقب “شبه حاکمیتی” داده بودند. در ضمن شرکت‌های بزرگ دولتی پول خود را نزد این بانک نگهداری می‌کردند.

بقول «جوزف استیگلیتز» نوبلیست معروف اقتصاد ما در کشور، به جای آرمانِ «عدالت برای همه» به سمت نظامی در حرکت ایم که در آن عدالت تنها شامل حال کسانی می‌شود که توانایی مالی بهره‌مندی از آن را دارند. با بانک‌هایی مواجه ایم که نه تنها انقدر بزرگ‌اند که از خطر ورشکستگی در امان‌اند، بلکه چنان قدرتمند شده‌اند که هیچ‌گونه پاسخگویی از آنها مطالبه نمی‌شود!

کد خبر: 143907

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0