1 اردیبهشت 1403 - 12:00 ق.ظ

تعریف نویسندگی یا نگارش

" نویسنگی وسیله بیان افکار و احساسات در قالب الفاظ و کلمات درست و دلنشین است ، به صورتی که خواننده بتواند بدون زحمت و به سهولت آن را درک کند و مقصود نویسنده حاصل شود."

نگارش از حیث موضوع

اگر در این تعریف کمی تامل شود ، روشن می گردد که در امر نویسندگی دو مساله مورد توجه خاص است : یکی ، اندیشه و مقصود که می توان آن را محتوا و مضمون سخن نام نهاد. و دیگری ، نحوه بیان یعنی ریختن همان افکار در قالب الفاظ درست وخوش آیند که ظاهر هر کدام را در بر می گیرد و در حقیقت همان شیوه نگارش است.
پس گوشه ای از کار نویسندگی را خلق وابداع تشکیل می دهدکه با نیروی فکری و قدرت ذهنی نویسنده تناسب داردو تا حد زیادی در دایره هنر همانند دیگر هنرها از قبیل شاعری ، پیکر تراشی ونقاشی قرار می گیرد وقسمت دیگر ، ریختن همان اندیشه ها ، در قالب الفاظ و عباراتی دل نشین و خوش آیند است ، به نحوی که خواننده بدون هیچ زحمتی ، به مقصود نویسنده آشنا سازد وآنچنان جاذب و شیوا باشد که خواننده نسبت به آن ، در خود احساس عشق و علاقه نماید.
در اینجا ممکن است چنین پرسشی پیش آید که کدام یک از این دوعنصر بهتر است وباید بیشتر به آن توجه داشت ؟
دراین مورد بهتر است عین نوشته دکتر پرویز ناتل خانلری را که می تواند پاسخگوی این پرسش باشد ، نقل کنیم :
” در این شک نیست که “معنی” بسیار مهم است و اگر بدیع و دلنشین نباشد لفظ و عبارت بیهوده و تهی جلوه می کند ، اما از این نکته نمی توان نتیجه گرفت که “بیان” ، اعتبار و ارزش چندانی ندارد یا در درجه دوم اهمیت است.
آنکه معنی بدیعی در ذهن ندارد هنرمند نیست ….. اما آنکه ذهنش می تواند معانی دیگر وبدیعی بیافریند ، نیز هنوز هنرمند و نویسنده شمرده نمی شود. وقتی او را نویسنده می توان خواند که آن معانی را به زیباترین صورتی که ممکن است جلوه دهد یعنی خوب و زیبا بنویسد…. ”
میدان سخن در باره فکر و اندیشه و نیروی خلاقیت بسیار تنگ است. زیرا خوب وزیبا فکر کردن ، امری ذاتی است و راهنمایی و تعلیم در آن چندان موثر نیست.
به دیگر سخن ، برای تفکر وتخیل نمی توان حد ومرز قایل شد یا قاعده و ضابطه ای وضع کرد ؛ تنها می توان راههای درست و منطقی فکر کردن را آموخت و از این رهگذر تا حدودی آن را پرورش داد. اما درباره صورت ظاهر ، یعنی ریختن فکر در قالب عبارات و آرایش اندیشه در لباس الفاظ – که مربوط به فن نویسندگی است ، نه هنر آن – مطالبی می توان گفت و الگوهایی به دست داد که راهبر پویندگان این راه باشد.
زیرا فن نویسندگی در چهار چوب قواعد زبان فرار می گیرد و به نحوه تلفیق کلمات و طرز به کار بردن الفاظ محدود می شود.
در مبحثی دیگر به انواع نگارش خواهیم پرداخت.

کد خبر: 143915

نویسنده: : بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0