14 آبان 1402 - 2:36 ب.ظ

درنای سیبری کجاست؟!

ایران چشم به راه امید است!

در زمستان سرد سال 1386 یکی از 3 درناهای سیبری  در فریدون کنار به دست شکارچیان کشته شد و تنها دو درنا به نام های امید و آرزوباقی ماندند. نام هایی که پس از نابودی یکی از این 3 درنای کمیاب بر این زوج بازمانده گذاشته شد.

امید

عصر اصفهان-نرگس رضایی

اما انگار امید، قرار نبود با آرزویش، درناهای کوچک دیگری را به دنیای وحش هدیه بدهد.آرزو  به دلایل نامعلومی تلف شده بود !

هرسال اما، امید به رسم سالهای قبل ، مسافتی بالغ بر5 هزار کیلومتر را از سیبری به فریدونکنار می آمد و مردم دوستدار طبیعت در ایران منتظر بودند تا آرزویی دیگر بیابد و نسلی که در حال انقراض است نفسی راحت بکشد. به هر حال، این اتفاق تا این اواخر هم میسر نشده است.

اگر امید امسال هم به فریدونکنار بیاید16 سال است که امید میهمان هرساله ایران می شود . که در حال حاضر دوستداران حیات وحش ،همچنان هم چشم انتظار این میهمان تنها هستند.

یکی از خصوصیات درناها نوع همسرگزینی‌شان است که به‌صورتِ تک‌همسری است. اگر اتفاقی برای جفتِ آن‌ها بیفتد، به‌سختی دوباره امکان جفت‌یابی برایشان مهیا می‌شود

با اینحال در سال ۱۴۰۱ در پروژه ای مشترک، یک درنای ماده (از گلّهٔ شرقی) به نامِ رؤیا را در تالابِ فریدونکنار در نزدیکیِ امید رهاسازی کردند. این دو در رویدادی نادر، پس از آغازِ آشنایی، به آوازخوانی روی آوردند و پس از چندی با هم پروازِ خود را به سویِ سیبری آغاز کردند. آنها در مسیر مهاجرت، روزانه ۸۰۰ کیلومتر در پرواز بودند.

علیرغم همه تلاش‌ها برای پایان مهاجرت تنهایی امید بعد از ۱۵ سال، به‌نظر می‌رسید درنای بلژیکی(رویا) هم از ادامه پرواز منصرف شد و دوباره پروژه تکثیر نسل امید با شکست مواجه شد.

پیشتر تلاش‌هایی در سازمان‌های محیط زیست کشورها برای جفت‌یابی «امید» با درناهای موجود در شرایط اسارت انجام شده بود تا بتوانند جمعیتِ او را دوباره احیا کنند اما تا پیش از «رؤیا» این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبود

امید تنها بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری است که تاکنون بعد از آرزو به تنهایی به ایران آمده است . این پرنده کمیاب باید پس از عبور از کشورهای روسیه ،قزاقستان و اذربایجان تا به حال به تالاب فریدون کنار می رسید تا برای اقامت چهار ماهه اش  برنامه ریزی شود اما تاکنون خبری از او نیست!

ایران چشم به راه امید است…

امید

کد خبر: 138945

نویسنده: : نرگس رضایی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0