8 بهمن 1402 - 2:00 ب.ظ

انتخابات خبرگان و مساله جمهوریت!

برخی دلسوزان این بار برای افزایش مشارکت در انتخابات و اهمیت موضوع انتخاب رهبری تاکید ویژه ای بر انتخابات خبرگان داشتند. حالا نتایج تایید صلاحیت ها آمده، برای ۸۸ کرسی کلا ۱۳۸ نفر تایید شدند، میانگین ۱،۵۶ کمتر از دو نفر. دفعات قبل هم خیلی بهتر از این نبوده اما در این مقطع مساله اصل مشارکت یک امر حیاتی است.

انتخابات خبرگان و مساله جمهوریت!

عصر اصفهان ، محمدامین رضایی

البته اینگونه نیست بخواهیم در مجلس خبرگان هم به دنبال رقابت های سیاسی خاص باشیم اما اینکه گفتند اعضای مجلس خبرگان از علمای بلاد باشند یکی از جهات آن این است که نظریه سیاسی ما مردم سالاری دینی است لذا باید همه مردم ایران در انتخاب مهم ترین حادثه سیاسی که انتخاب رهبر است سهم داشته باشند.

انتخابات خبرگان به یک معنا شرکت و بیعت عامه مردم با ولی فقیه است. اگر وضعیت طوری رقم خورد که جامعه احساس کرد حق انتخاب او سلب شده چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ این احساس ایجاد شد و نتیجه اش هم انتخابات زیر۵۰٪ بود؛ این بار به طریق اولی و شدیدتر واکنش جامعه عدم استقبال از انتخابات خواهد بود. مساله هم فقط این نیست دولتی که اکثریت آرا را ندارد ضعیف شکل میگیرید چالش اینجا جدی تر است، اساسا اگر درصد زیادی از مردم در خبرگان شرکت نکنند چون احساس کنند انتخاباتی نیست مثل استان خراسان جنوبی ما و کهگیلویه و بویراحمد که کلا یک نفر تایید شده (و انتخابات یک نفری را مگر می‌شود انتخابات نامید؟) در قزوین سه نماینده می‌خواهد و سه نفر تایید شده و…چگونه نتیجه انتخابات منتخبین( نمایندگان خبرگان) با آرا حداقلی را می‌توان کاشف از بیعت عموم‌ مردم دانست تا انتخاب آنها مشروعیت پیدا کند؟

فرض بگیریم با ” نظریه کشف ولی فقیه” یا آنچه بعضی جدید باب کردند “انتخابات روش نشان از اعتماد عمومی و نظر مردم نیست” این شبهه را روی کاغذ حل کردیم در مورد رئیس جمهور و نماینده مجلس میگوییم دولت و مجلس اگر با آرا کم بالا بیاید چون از همه یا اکثر مردم نمایندگی نمی‌کند نمیتواند تصمیم های مهم بگیرد اگر بگیرد هم مردم در اجرا همراهی نمی‌کنند. به طریق اولی در انتخابات رهبری در خبرگان این امر لازم تر است. چرا که رهبری هم مقام‌ مهم تری است و هم ولی فقیه صرفا فقط ریاست بر دیوان سالاری ندارد بلکه امام امت است. فرضا اگر در استانی۲۰درصد شرکت کردند آیا این کشف از بیعت عامه آن بلاد می‌کند؟ اگر روی کاغذ حل کردیم و از مردم سالاری دست کشیدیم آیا امت با آن ولی که منتخب علمای منتخب اکثریت نباشند همراه می‌شوند و آن ولی می‌تواند طرح اسلام را جلو ببرد؟

تقریبا ۱/۴ ثبت نام کنندگان تایید و بقیه رد شدند و این یعنی

الف: مشکل از ساختار تایید افراد است علاوه بر اینکه بخش جدی از فضلای جوان و میانسال با این رویه که سلب اعتبار می‌شود یا فضا را تشریفاتی می‌دانند پا پیش نگذاشتند و اساسا ثبت نام نکردند.

ب: اشکال متوجه حوزه علمیه و نظام است که بعد از چهار دهه اینقدر فقیه زمان شناس تربیت نکرده است.

ج: اساسا اینکه ما برای انتخابات خبرگان صرفا چهره های حوزوی مجتهد باشند کفایت نمی‌کند، نمایندگان مردم باید از اصناف و رشته های مختلف نیز باشند تا اینگونه امکان تحقق بیعت عامه فراهم تر باشد هم انتخاب دقیق تر شود لذا قانون انتخابات که شرط ورود خبرگان را اجتهاد میداند اصلاحیه بخورد.

مساله هر صورت و با هر تحلیلی که باشد آنچه در بیرون می بینیم علی رغم تاکیدات امام ره بر حفظ جمهوریت نظام و تاکیدات مکرر رهبرانقلاب بر نقش مشروعیت بخش بودن جمهور، خروجی این وضعیت به نفع مردم سالاری دینی نیست و این مساله موجب می‌شود تمام ضررهایی که از عدم حمایت مردم نصیب یک حاکمیت می‌شود، همه آنچه در مشروطه و در صدر انقلاب بر آن تاکید داشتیم با مشارکت کم به تدریج از دست برود؛ در این موقعیت دشمنان این خاک و بوم نیز چشم طمع پیدا خواهند کرد.

یک مساله جدی هم مطرح است آیا اساسا این متن ها و تذکرهای انقلابی و دلسوزانه اثر هم دارد وقتی به “جبران شود” رهبری در رد صلاحیت‌های گسترده انتخابات ۱۴۰۰ عملا اعتنا نشد؟!

انتخابات خبرگان و مساله جمهوریت!

کد خبر: 141714

نویسنده: محمدامین رضایی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0